Lidovky.cz: Jak moc byla pro Neograph významná zakázka na výrobu jízdenek?
Společně s panem Sittou jsme spolupracovali na normální bázi, firmu se podařilo stabilizovat a já to považoval za zásadní investici. V roce 2007 jsem měl obrovskou radost, když jsem společně s panem Kmetěm (šéf firmy Cokeville Assets, přes níž měly peníze odtékat, pozn. red.) v dopravním podniku úspěšně Neograph odprezentoval. Získat dlouhodobý a prestižní kontrakt byla taková výhra v loterii.
ČTĚTE TAKÉ: |
Lidovky.cz: Podle pana Sitty je to ale moment, kdy jste firmu poškodil a začaly rozbroje mezi vámi...
S tím nesouhlasím. Já jsem se v roce 2007 s panem Kmetěm, jehož znám ještě z vysoké školy, dohodl, že kdyby měl nějaké obchodní možnosti pro Neograph, dohodí mi je. On navrhl, ať oslovíme dopravní podnik a prezentoval tam naši produkci. Zároveň tvrdil, že pokud je produktem veřejné soutěže cenina, není třeba veřejné soutěže. Dopravní podnik to zanalyzoval a ukázalo se, že je to možné. Panové Sitta starší i mladší o tom věděli. Sitta mladší se ve věci velmi aktivně angažoval, bez něj by nebylo možné zakázku realizovat. Byl to on, kdo vytvořil nový typ jízdenky, nacenil ji včetně provize a počítal rentabilitu zakázky, abychom se ujistili, že i po započítání provize pro pana Kmetě to pro nás bude výhodné.
Lidovky.cz: Právě ona provize je ale problematická, podle tvrzení protikorupčního fondu jste tak vyváděli peníze z dopravního podniku...
Zprostředkovatel mi dohodí byznys, já mu za to platím naprosto transparentně provizi, to je naprosto běžné.
Lidovky.cz: Jenže ta provize byla polovinou částky, kterou podnik za jednu jízdenku platil, to je taky běžné?
Byla veliká, ale z pohledu rentability byl obchod pořád ziskový. I přes to, že ta provize byla vyšší než náš zisk. Umenšili jsme ho na úkor provize a absolutně nesouhlasím s tím, že by bez provize byla cena jízdenky o 17 haléřů nižší.
Lidovky.cz: Proč tak vysoká provize? Jen za zprostředkování zakázky?
Ano.
Lidovky.cz: Nic jiného pro vás pan Kmeť a jeho firma Cokeville Assets nedělali?
Šlo o to, jestli vůbec k té zakázce dojde.
Lidovky.cz: Nepřijde vám divné, že ta společnost sídlí kdesi na Panenských ostrovech?
Já k tomu tak vůbec nepřistupoval, pana Kmetě znám řadu let, má x firem a já nezkoumal kde. Společnost Neograph ale uzavřela smlouvu s českou organizační složkou, která podléhá českým daňovým a jiným předpisům, to je podstatné.
Lidovky.cz: U soudu jste ale tvrdil, že vám pan Kmeť za onu provizi poskytoval právní služby. O co šlo?
Byly to služby ve smyslu, že mimo jiné navrhl právní řešení, aby výběrové řízení bylo výběrové řízení na ceninu a mohla se použít metoda oslovení předem určeného dodavatele.
Lidovky.cz: I tak je to pro Cokeville Assets obchod snů, nemyslíte?
My jsme ho chtěli udělat a také jsme ho udělali. Jestliže mi dohodíte obchod a já vás nechám vydělat pět milionů s tím, že prodáte můj produkt a já vydělám milion, tak se odprostím od závisti, že vyděláte víc, a řeknu si, že vydělám milion, který bych normálně nevydělal. S panem Sittou nám to přišlo logické. Bohužel pan Sitta mladší chtěl asi peníze inkasovat sám.
Lidovky.cz: Podle pana Sitty jste se ještě před uzavřením kontraktu sešli s člověkem od Ivo Rittiga. Proč?
To vůbec nevím, nic takového se nestalo.
Lidovky.cz: Právě u Rittiga ale podle tvrzení protikorupčního fondu končila ona provize...
Já jsem měl smluvní vztah s panem doktorem Kmetěm, trvám pořád na tom, že provize byla správná a já bych to udělal znova. Obchod byl pro nás z pohledu referencí naprosto stěžejní. Co s vydělanými prostředky pan Kmeť udělal, to já nemohu ovlivnit. Zapojování pana Rittiga do kauzy mi ale přijde nefér, nemá s ní nic společného, je to účelové.
Lidovky.cz: Finanční toky mezi Rittigem a Cokeville Assets ale existovaly...
Peníze od Neographu začaly chodit na jaře 2008, nicméně poradenská smlouva z Rittig - Cokeville Assets byla z roku 2006. Časově to nemá žádnou souvislost.
Lidovky.cz: Ale i soud potvrdil, že to není účelová konstrukce, když zamítl Rittigovu žalobu proti spojování s tunelováním dopravního podniku...
Otázka je, co soud posuzoval. Rozhodnutí se ale netýká té věci a pan Rittig se odvolal.
Lidovky.cz: Pan Sitta i protikorupční fond nicméně tvrdí, že právě vy jste umožnil přes Neograph vyvádět z dopravního podniku peníze a mají na to důkazy...
Pan Sitta mladší také ještě v roce 2011 dopravnímu podniku i Neographu tvrdil, že cena jízdenek je optimální. Já se však s velkou chutí na jejich důkazy podívám, byla to transparentní věc a já i můj společník, pan Sitta starší, jsme věděli, do čeho jdeme. Navíc, ta zakázka nebyla jenom o jízdenkách, byla tam byla celá další řada produktů, které Neograph dodával, a za které neplatil provize zprostředkovateli.
Lidovky.cz: Jakých?
Kazety do označovačů, kupóny, pokutové bloky.
Lidovky.cz: Kolik jste tedy na zakázce vydělali?
Nejde to do koruny specifikovat, určitě to pro nás byl dobrý obchod, který přinesl každý rok několik milionů.
Lidovky.cz: Proč by ale Sitta mladší bezdůvodně lhaním o tunelování ničil rodinný podnik?
To mi do hlavy taky moc nejde. Žádná rodinná firma ale nebyla. Pan doktor Sitta v roce 1997 založil Neograph a pronajal si majetel Severočeských papíren. Kde je nějaká rodinná kontinuita? Navíc jsem v roce 2010 zjistil, že oba Sittové si za mými zády zakládali firmy, kterými vyváděli peníze na svoje účty.
Lidovky.cz: Jak? Máte na to důkazy?
Sitta mladší fiktivními fakturami vyváděl provize vysoko nad 10 procent. Sitta starší si zase vedle založil firmu Nanograph s identickým předmětem podnikání. Ukradl databázi klientů, výrobní postupy, bral si od nás zaměstnance, suroviny, náhradní díly. To je nekalá soutěž a on chtěl firmu Neograph zničit. Podal jsem kvůli tomu trestní oznámení.
Lidovky.cz: Nejsou ale jen způsobem, jak Sittu mladšího znevěrohodnit jako hlavního svědka v kauze 17 haléřů?
Ty věci jsou naprosto průkazné, jde o účetní doklady, smlouvy, auditované převody peněz. Ti lidé jsou na podkladě mého trestného oznámení stíháni a věřím, že věc bude brzy ukončena a společnosti jako poškozené bude přiznána náhrada škody.
Lidovky.cz: Vy jste s panem Rittigem dlouholetí přátelé, obchodujete spolu?
Známe se od konce 90. let a stýkáme se i soukromě. Žádný obchod jsem s ním nikdy nedělal. Navíc s panem Rittigem se zná i pan Sitta starší.
Lidovky.cz: O zakázce na jízdenky jste se někdy bavili?
Bavili v tom smyslu, že jsem se pochlubil, že se nám podařilo zakázku získat. Ale jinak nebyl důvod.
Lidovky.cz: Objevují se ale informace, že architektem celé zakázky je on...
To je blbost, on neví o cenině vůbec nic.
Lidovky.cz: To ani nemusí, ne?
Absolutně to vylučuji. Jde pouze o účelové tvrzení, které dává celému příběhu atraktivitu.
17 haléřová kauza
|