13. února 2016 12:09 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

20. díl Kurzu právní sebeobrany:
Milý e-shope, to zboží vracím

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Vracení zboží z e-shopu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vracení zboží z e-shopu. | foto: Richard Cortés, Lidové noviny
PRAHA Zatímco při nakupování v kamenném obchodu můžete zboží reklamovat, jen pokud má vady, při nákupu v e-shopu, na prodejní akci nebo na veletrhu zákon zákazníkům dává luxusní čtrnáctidenní lhůtu „na rozmyšlenou“. Rozmýšlet se ale nemůžete vždy, například u zboží na míru nebo hudebních a audiovizuálních nosičů to neplatí.

Nový občanský zákoník výrazně zlepšil postavení spotřebitelů, kteří nakupují mimo kamenný obchod. Buď se jedná o smlouvy uzavírané mimo obvyklé obchodní prostory (například na veletrhu nebo na prodejní akci), nebo o takzvané distanční smlouvy. Podle nich se nakupuje především v internetových obchodech, patří k nim ale i smlouvy sjednané prostřednictvím telefonu nebo teleshoppingu.

Největší výhodou spotřebitele při tomto typu nakupování je možnost od smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů od převzetí věci, a to bez udání důvodu a bez hrozby jakékoli sankce. „Není ani třeba zdůvodňovat, že věc má jinou barvu, nepříjemný povrch nebo se mi nehodí do bytu,“ dodává David Elischer, expert na občanské právo z pražské právnické fakulty.

Koupi si můžete rozmyslet

Při nákupu v e-shopu si ale člověk nemůže věc prohlédnout a vyzkoušet, proto mu zákon dává čtrnáctidenní lhůtu „na rozmyšlenou“. Pokud se rozhodne, že věc nechce, může ji bez dalšího vrátit. „Podnikatel je v takovém případě povinen vrátit spotřebiteli všechny peněžní prostředky, které od něj obdržel,“ říká advokát Vojtěch Steininger. Peníze musí vrátit nejpozději do 14 dnů od odstoupení.

Obchodník musí ale uhradit nejen cenu zboží. „Za ním jdou i náklady na dodání, jež od zákazníka přijal,“ vysvětluje Elischer. „Podnikatel nese i náklady na vrácení zboží, ledaže by ještě před uzavřením smlouvy upozornil spotřebitele na to, že tyto náklady v případě odstoupení ponese on,“ doplňuje.

Obchodník vždy hradí jen náklady odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. Pokud si jej necháte přivézt – nebo při vracení odešlete – kurýrem, máte nárok pouze na částku odpovídající poslání poštou.

.

  • 3Diskuse
Kristián Léko

Autor

Kristián Lékokristian.leko@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!