15. února 2016 15:45 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

21. díl Kurzu právní sebeobrany:
21. Co dělat se zničeným účesem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Reklamace služeb. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklamace služeb. | foto: Richard Cortés, Lidové noviny
PRAHA Předchozí dva díly seriálu jsme věnovali reklamaci zboží, reklamovat je ale samozřejmě možné i různé poskytované služby. Když je jídlo v restauraci zkažené, nemusíte jej uhradit. Jako vždy ale platí, že nejdříve stojí za to pokusit se dohodnout po dobrém. Často jde totiž o maličkosti, kvůli kterým se málokdo chce soudit.

Službou je v zásadě každá podnikatelská činnost, která je nabízena a poskytována spotřebitelům. Typicky to je střih v kadeřnictví, zájezd k moři, večeře v restauraci, ale i přeprava autobusem nebo poskytování telekomunikačních služeb.

V případě služeb je důležité vědět, že pro jejich reklamování neexistují jednotná pravidla. Jedná se totiž o pestrou škálu smluvních typů od díla po zvláštní smlouvu o přepravě. „Při reklamaci služeb platí v zásadě podobná pravidla jako kupříkladu při zhotovení věci na zakázku,“ vysvětluje Filip Melzer, odborník na občanské právo z olomoucké právnické fakulty. Vychází se z obecných pravidel v občanském zákoníku, detaily pak upravují i některé zvláštní zákony. Třeba připojení k internetu se bude řídit zákonem o elektronických komunikacích.

Kdokoli poskytuje službu za úplatu, musí ji plnit bez vad a tak, aby to odpovídalo domluvě nebo obvyklým poměrům. Pokud není vše stoprocentní, má zákazník takzvaná práva z vadného plnění. Vadou je jakákoli odchylka mezi domluveným a poskytnutým plněním. Pokud má například internetové připojení místo smluvených 20 megabitů rychlost jen 2 megabity, jedná se samozřejmě o vadu.

Různé služby, různé lhůty

Na služby neexistuje dvouletá záruka jako na koupi zboží. Obvykle je možné je reklamovat do šesti měsíců.

V některých případech je lhůta delší, například u služeb autobazaru nebo čistírny se jedná o opravu či úpravu věci, které se řídí smlouvou o dílo. V tomto případě je na reklamaci dvouletá lhůta, reklamovat lze ale jen takové vady, které existovaly už při převzetí. Naopak dovolenou je možné reklamovat jen do jednoho měsíce od návratu, tedy ukončení zájezdu. A pokud rozporujete fakturu od telefonního operátora, máte na to dva měsíce od vyúčtování. Z toho je vidět, jak jsou pravidla pro reklamaci služeb různorodá.

.

  • 0Diskuse
Kristián Léko

Autor

Kristián Lékokristian.leko@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.