7. června 2010 16:43 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Adaptace filmu Dogville kontroverzního
režiséra von Triera v činohře ND

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Lars von Trier | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lars von Trier | foto: Reprofoto
PRAHA Předposlední novinkou sezony činohry Národního divadla v Praze bude adaptace filmu Dogville kontroverzního dánského režiséra Larse von Triera. Tvůrce snímků Prolomit vlny, Tanec v temnotách či Antikrist ho natočil v roce 2003 a uvedl na MFF v Cannes. Divadelní verzi připravil umělecký šéf Dejvického divadla Miroslav Krobot. V hororu o městě "plném dobrých lidí" se v české premiéře 10. června objeví ve Stavovském divadle například Jan Hájek, Lucie Žáčková, Taťjana Medvecká a Alois Švehlík.

"Dogville je dokonalým dramatickým textem. Nápad na inscenaci vznikl tak, že jsem si po zhlédnutí tohoto snímku představil, jak by vypadal na jevišti," řekl Krobot novinářům. Když pak dostal od šéfa činohry Michala Dočekala nabídku k hostování, rozhodl se právě pro tento titul. Na české první scéně nastudoval v 90. letech například Sofoklovo drama Oidipus vladař a také Rok na vsi bratří Mrštíků.

Upoutávka na film Dogville


Podle informací z tiskové konference v Praze bude poslední činoherní premiérou 15. června v Kolowratu inscenace hry Historický monolog s podtitulem Zpověď prezidenta Emila Háchy autorky Milady Součkové. Režisér Jan Antonín Pitínský ji připravuje s Evou Salzmannovou v roli Háchy a s hostujícím Karlem Steigerwaldem v roli Tomáše Garrigua Masaryka.

"Osud prezidenta druhé Česko-slovenské republiky je tragickým osudem člověka, nacházejícího se v neřešitelné dramatické situaci. Dějiny ho obsadily do role zrádce a tento punc na něm setrvává dodnes. Hra Milady Součkové zkoumá vztah ideálu a reálné situace, jak je představují přítomné postavy mlčícího prezidenta Masaryka a hovořícího prezidenta Háchy," řekla novinářům dramaturgyně druhé inscenace Lenka Kolihová Havlíková.

Autorka podle ní historii nehodnotí, téma nazírá z vlastní perspektivy, vlastních válečných zkušeností, vlastní současné situace roku 1954, kdy hru píše. Oba herci mají zpočátku nasazeny náročné kaolínové masky, díky nimž vystupují jako busty. "Nejsem herec a neumím hrát. I proto je pro mě ta maska opravdu výhodná," řekl dramatik, scenárista a novinář Karel Steigewald.

Pitínský chtěl tento text inscenovat už dlouho, poprvé se k němu dostal před 13 lety na hradeckém festivalu. "Před lety jsem ho dokonce začal připravovat zde, v Národním divadle, ale pak k tomu nedošlo. Jsem rád, že konečně existuje i jinak, nežli na papíře," podotkl.

ČTK