Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Adele 25. Nová deska představuje opět zadumanou krásku v nesnázích

Kultura

  11:30
Na album, které vyšlo v pátek 20. listopadu, čekalo popové publikum dychtivě a hudební průmysl ještě víc. Zpěvačka Adele, která vyprodukovala nejprodávanější album let 2011 a 2012, je zpátky s albem 25.

Britská zpěvačka Adele. foto: Reprofoto

Obě se s chutí vnořily do retro stylizace popu, jen jedna přežila. Od té doby, co Británie pochovala Amy Winehouse, hledí si o to víc Adele. Má pro to dobrý důvod: skotská zpěvačka prodala průlomového alba 21 plných třicet milionů kusů, což je v dnešní době globální rekord. Po čtyřech letech, která přemostil jen bondovský song Skyfall, teď vychází album s dalším ukazatelem věku v titulu: 25.

Britská zpěvačka Adele vydala nové album 25.

Tahle taktika je pro Adele nakonec příznačná: s názvy alb 19, 21 a 25 se její kolekce songů vlastně nijak nejmenují. Což je v pořádku: Adele zajímá cit a pocit, to je její obsah, zas a znova nabízí soulovou a popovou emoci v písních toužebných a rozchodových – to hlavně. Široké publikum to bere: a protože novou desku prodává reputace té předešlé, první singlHello letos zase zbořil rekordy. BBC si spočítala, jak se věci mají, a na páteční večer, tedy den vydání, vyprodukovala živý Adelin recitál, po jehož přímém přenosu skočilo sedmnáct států. Adele je v pozici hvězdy, která má dokázat, že dominance britského popu není minulostí.

Miliony a soukromí

Jestliže Amy byla „ta divoká“, Adele naplňuje dlouhodobou image Popelky: obyčejné „holky odvedle“, která ke štěstí přišla a zůstala přitom skromná. Novináře dlouho přijímala v kuchyni bytu na kraji Londýna, který sdílela s matkou. Občas něco řekla peprněji a lidověji, což ji zlidštilo: třeba když prohlásila, jak těžko se jí bude opouštět kouření (přestat musela kvůli polypu na hlasivkách), a když v šoku zjistila, že při výši svých příjmů spadla do kategorie padesátiprocentních daní.

Jinak však už dávno dala najevo, že média nepustí z kuchyně dál do bytu. „Nemůžu vám říct ani to, jakou měla náladu,“ vyjádřil se jeden z novinářů, kteří při rozhovoru podepisují smlouvu o mlčenlivosti. Za to, co Adele vydělá, si nepořizuje auta ani další nepřehlédnutelné věci, které by bulvár tak rád fotil. „Pokud mi úspěch nebude vyhovovat, odejdu ze scény!“ řekla už v době debutu, v devatenácti letech. „Ztratit soukromí není nevyhnutelné.“ Nehraje hru na sdílení osobních věcí: to, že čeká dítě, tajila tak dlouho, dokud to šlo (pět měsíců); se svým partnerem, byvším bankéřem a nynějším producentem charity Simonem Koneckim, chodí do společnosti málo. Ignoruje prověřený poznatek, že nejvíc se dnes vydělá koncerty: nikdy nejela světové turné. Nepřišla ani na premiéru bondovky Skyfall, k níž nazpívala ústřední song. Nijak ji to nepoškodilo, dostala za něj Oscara. Kromě něj má dnes na kontě šest cen Grammy a dvě Brit Awards. Prodá se půl milionu alb 25 za první týden, nebo za první den? V takovém duchu se nesly odhady u alba, jež by mělo mít roli spasitele britského gramoprůmyslu. Recenze kritiků jsou v celé té věci tak vedlejší...

Některé předběžné zprávy mluvily o tom, že dnes na to jde Adele jinak, koneckonců si prošla od minulé desky konfrontací s popularitou na úrovni slávy královské rodiny a porodila dítě: a těch 25, mimochodem, je věk, kdy začínala psát ten repertoár – milé Adele je už od května sedmadvacet. Ale ti, kdo poslouchali předchozí desku s ústředním hitem Rolling in the Deep, nakonec nebudou nijak zaskočeni nečekanými polohami. Adele se drží toho, co vrátila na vrchol žebříčků: balad, velkých písní s klavírem, smyčci a kontrabasem. Někdy je až moc konzervativní, zní jako rozhlasový pop ze sedmdesátých let. Na desku se ale otiskli různí producenti – patrně záměrně, aby tu bylo něco „pro maminky“ i pro dívky, které mají pocit, že Adele popisuje právě jejich rozchodovou chandru. Proto naštěstí i čerstvější sound: v songu River Lea, se kterým pomohl producent Danger Mouse (Gorillaz), nebo ve zkušeném gestu producenta Paula Epswortha (I Miss You).

Britská zpěvačka Adele vydala nové album 25.
Zpěvačka Adele chystá vydání alba 25.

U takovéhle desky nemá cenu posuzovat zpěvaččin „pokrok“ autorskými měřítky. „Výroba“ desky, s níž se od počátku počítá jako s produktem pro všechny kontinenty, je obrovská šachová partie: zvažují se zvukové, obsahové, marketingové postupy, které mají potenciál oslovit víceméně každého z rozsáhlých cílových skupin. A protože i autoři desky jsou jenom lidé, míchají se tu velmi záměrná rozhodnutí s instinktivními a náhodnými. Byl by o tom pěkný dokument, o vytváření takhle masového zábavného produktu: v Česku s touhle prací, vyžadující vcítění se, jistou pokoru před obecnou lidskou zkušeností, dobré řemeslo i porci cynismu, máme minimální zkušenost.

Otevřeně řečeno: největší slabinou nové Adele je, že tu schází její autentická syrová zraněnost a citové otevření se, jaké bylo slyšet na Rolling in the Deep, Set Fire to the Raina povyšovalo i další písně z 21. Popkultura je v tomhle krutá: publikum kupuje autentické emoce, někdy vzniklé pod tlakem drsných životních okolností. Na nové desce Adele dokonce čerpá z téhož rozchodového stresu jako před čtyřmi lety. Recenzent Guardianu se jí za to lehce posmívá: prodala desítky milionů alb s ujištěním, jak strašný člověk její expřítel byl, a teď vHello zpívá „když ti volám, tak nikdy nejsi doma“? Kdo by se mu divil...

Uhlazenější profesionalita se tedy na nové desce potkává s pocitem, že Adele je ublíženě zadumaná už nudně dlouho. Od kritiků to schytává – trochu nespravedlivě – i za to, že jí vůbec není vlastní nadhled. Dělat vtipy není povinnost, a už vůbec ne u takovéhle postšansoniérky, ale trocha života by Adele asi fakt neublížila. Na fotkách se snad nikdy neusmívá, vyvolává spíš opatrovnické city „krásky v nesnázích“, a když se nechává fotit se starým telefonním sluchátkem, vypadá jako herečka – ne jako někdo, kdo se skutečně sebevyjadřuje.

Obyčejné a potřebné

Ale nic z toho zřejmě neovlivní, že jí v následujících měsících bude všude plno. Ze singlů se stane frekventované střelivo médií, zástupy publika se ztotožní s citovými poryvy v některých písních, na její obnovené popularitě si zaparazituje bulvár. Na té desce není nic strašného, a tak se stane docela snesitelnou součástí mainstreamové zóny. Jen ve srovnání nás napadne pár výhrad: černá hudba dnes ve svých populárních mutacích umí překvapovat a obnovovat se – škoda že ne tahle bílá! A škoda že ta výrazová otevřenost z jednadvaceti let nepřetrvává: ale to bychom pak měli chtít i sami po sobě, abychom byli pořád jako ve dvaceti, že?

Adele: 25

Adele: 25. LP, CD a DL vydaly 20. listopadu XL Recordings, Londýn 2015.

Jisté je, že když má společnost svých starostí dost, vždycky uvítá hudbu, která totálně odhlíží od společného napětí. A tak jako měla po jedenáctém září v USA plošný úspěch Norah Jonesová, podobně zapůsobí Adele teď a tady. „Další hloupoučké písně o lásce“, jak tomu žánru říká insidersky a s láskou Paul McCartney, lidé podle všeho potřebují.

Autor: