21. června 2010 10:17 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Adolf Hitler? V Indii
záruka obchodního úspěchu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Adolf Hitler | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Adolf Hitler | foto: ČTK
DILLÍ/PRAHA  Do konce roku plánuje indické filmové studio Bollywood vyslat do kin nový film s názvem Drahý příteli Hitlere. Snímek, který vzbudil protesty místní židovské komunity, má popsat poslední dny života nacistického vůdce i jeho vztah s Evou Braunovou.

Je náhoda, že dílo s údajně romantickým nádechem vzniká zrovna v Indii? Možná že nikoli. V druhé nejlidnatější zemi na světě je totiž Adolf Hitler již delší čas ikonou. Na dračku jde zejména Hitlerova kniha Mein Kampf.

Nakladatelství Jaico prodalo za posledních deset let už více než 100 tisíc výtisků. Crossword, indický knižní řetězec, od roku 2000 zpeněžil 25 tisíc výtisků. "Je to pro nás bestseler," uvedl jeho marketingový ředitel. Jen v Bombaji se prý ročně prodá několik set exemplářů Mein Kampfu. Oproti minulému období se údajně jedná o nárůst o deset až patnáct procent. Kniha je navíc k dispozici i v jednotlivých dialektech.

MEIN KAMPF - JAK SE PRODÁVÁ

*Ideologická bible nacistického teroru s názvem Mein Kampf (Můj boj) se podle BBC prodává dobře nejen v Indii. Ve Spojených státech loni zmizelo z pultů 26 tisíc výtisků.

* V roce 2005 si v Turecku zájemci pořídili 100 tisíc exemplářů. Arabská verze je prý populární na palestinských územích.

* V Česku kontroverzní vydavatel Michal Zítko knihu před lety vydal ve více než stotisícovém vydání. Čelil kvůli tomu i soudním tahanicím. U soudu skončilo letos i jedno z dalších vydání spisu.



Zájem je však nejen o Hitlerovu autobiografickou knihu, ale i o trička, přívěsky či tašky s vůdcovým jménem nebo podobenkou. Například v západoindickém městě Púna v jednom z obchodů podle BBC prodají za měsíc asi sto takových triček.

"Potřebujeme jeho disciplínu"
Mein Kampf i další předměty s Hitlerem prý představují tahák zejména pro mladé lidi.
"Obdivoval jsem Hitlera od té doby, co mám ponětí o historii. Obdivuji jeho vůdcovské kvality a disciplínu," podotýká například devatenáctiletý mladík ze západoindického státu Gudžarát. Holokaust považuje za špatný, což však není předmětem jeho zájmu. "Celý národ zhypnotizoval svým vůdcovstvím a železnou disciplínou. Indie potřebuje jeho disciplínu," dodává.

Dimple Kumariová, která se v Púně věnuje sociologickému výzkumu, Mein Kampf nečetla, Hitlera však také obdivuje. Nazývá ho "legendou". "Zabíjení Židů nebyla dobrá věc, ale každý má pozitivní a negativní stránku," říká. Proč mladí lidé Hitlera oceňují? Akademik Govind Kulkarni fenomén vysvětluje jednoznačně: "Mladí hledají hrdinu a patriota. A Hitler byl oddaný patriot. Je nahlížen jako někdo, kdo umí vyřešit problémy. Mladí lidé zde řeší řadu problémů."
Podle Kulkarniho jsou mladí lidé v Indii důvěřiví a nevidí Hitlerovu temnou stránku. "Mladí lidé nemají žádné ponětí o historii. Ta kniha (Mein Kampf) je tlustá a není jednoduché jí rozumět, pokud neznáte dějiny Německa," myslí si Kulkarni.

Někteří pozorovatelé se navíc domnívají, že mylnému pochopení Hitlera může v Indii nahrávat i to, že svastika, kterou nacisté zneužili v podobě hákového kříže, patří k dávným hinduistickým symbolům, a to s velmi pozitivním významem.