Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Afghánský pilot miluje útok

Afghánistán

  11:10
O politice ne, prosím. Jsem voják a kritizovat či chválit rozhodnutí politiků mi nepřísluší, prohlásil stroze na úvod rozhovoru generál Amin Džon Rahimí, velitel vrtulníkové letky Afghánistánu. Přijel do Česka na léčení. Jeho výběr je prý logický: je naším hlavním partnerem na afghánské straně v české „vrtulníkové misi“ a s Čechy má, jak řekl, „ty nejlepší zkušenosti“.

Máme nedostatek spolehlivých strojů. „Pilotů, a to velmi zkušených, máme rozhodně víc než helikoptér,“ říká afghánský generál Amin Džon Rahimí. foto: Foto pro LN - Paikar

LN V pondělí Českou republiku ostře kritizoval vrchní velitel sil NATO v Evropě – generál Craddock. Prohlásil, že kvůli chybějícím financím Česko nedodává Afgháncům slíbené vrtulníky. Přijel jste tedy Čechy také trochu popohnat?

Ne, já jsem přijel na operaci, protože důvěřuji vašim zdravotníkům a znám jejich práci z Afghánistánu, kde je česká polní nemocnice. O tomto výroku generála Craddocka slyším poprvé od vás, ale podle mne existuje přesný plán vojenské pomoci Afghánistánu. Já ten plán znám samozřejmě přesně pouze co se týče vrtulníků. Podle mne nedostatek financí na přepravu není váš problém, nevidím z vaší strany žádný prohřešek. Vrtulníky jsou dodávány podle časového harmonogramu, jak byl odsouhlasen mimo jiné i Američany. Tento plán, pokud mohu já soudit, zatím velmi dobře funguje. Také nevím, co tím pan generál myslel. Jiná věc je, že bychom jich samozřejmě potřebovali více, hned a – jaksi – v co nejlepším stavu.

LN Nechcete naznačit, že vám dáváme nevyhovující stroje? Ostatně, sám s nedokonalou technikou máte své neblahé zkušenosti. Vloni spadl vrtulník, ve kterém jste letěl...
Ten ale nebyl od vás... Ano, letecká technika musí být perfektní, jinak je životu nebezpečná. Spadl jsem právě proto, že selhala technika a také technik, který před havárií vrtulník opravoval. Naštěstí nikdo z nás, kdo letěl, nezahynul, byli jen zranění.

Amin Džon Rahimí

Afghánský generál, národností Paštun, se narodil v malé vesničce Saraj Chodža. Létání se naučil v sovětském Uzbekistánu, kam byl vyslán na stáž v dobách, kdy Moskva a Kábul úzce spolupracovaly. Za občanské války se přidal na stranu afghánského vojevůdce Ahmad Šáha Masúda. Jako pilot vrtulníku dosáhl v jeho guerillové armádě významného postavení a má velké bojové zásluhy. Proto byl po válce jmenován velitelem afghánské vrtulníkové letky, která ovšem na rozdíl od Masúdových dob čítá jen několik málo strojů.

LN A vrtulníky z Česka nepadají? V jakém jsou stavu?

LN A dostáváte?
Z šesti vrtulníků Mi-17 od vás tři byly velmi dobré. Zbývající tři měly za sebou nejméně tři generální opravy, a to už je dost. Lidsky si ale rozumíme s vašimi lidmi perfektně. Asi lépe než s kýmkoliv jiným. Například piloti Petr a Ivan a čeští technici, to jsou dokonalí profesionálové. Já jim absolutně věřím, naše spolupráce je perfektní.

LN Situace v Afghánistánu se podle řady zpráv zhoršuje. Jaké jsou příčiny toho, že Talibové jsou stále schopni obsazovat města, přibývá sebevražedných teroristických útoků a koalice má čím dál vyšší ztráty? ¨
Politické důvody rozebírat nehodlám, to mi nepřísluší. Ale přece jen si dovolím říci, že hlavní příčinou je ztráta důvěry obyvatelstva v klidnou budoucnost. Lidé prostě už nevěří, že Talibové rychle přemůžeme, a proto s nimi často i spolupracují nebo je pasivně nechají konat to, co se jim zachce. Druhým vážným důvodem je přece jen špatná situace na afghánsko-pákistánské hranici a ne zrovna důsledná politika Pákistánu vůči povstalcům.

LN I kvůli zhoršení bezpečnostní situace se zvyšují nároky na vyzbrojení afghánské národní armády. Kolik vrtulníků byste v ideálním případě potřeboval vy jako velitel vrtulníkové letky celé země?
Budu skromný. Desítky. Pro srovnání vám uvedu tento údaj: Za vlády doktora Nadžíbulláha v Afghánistánu (v letech 1987 až 1992 – pozn. red.) čítala jen kábulská vrtulníková letka osmdesát strojů. Další helikoptéry jsme měli v severním Mazáre Šarífu, v Herátu i Kandaháru. Teď máme pro celou zemi patnáct dopravních vrtulníků a šest bojových.

LN Co se stalo s tou poměrně důstojnou vrtulníkovou letkou?
Za války samozřejmě převážnou část strojů sestřelili. Zbytek se porouchal a spadl sám.

LN Vy jste prý velkým ctitelem vrtulníků a tvrdíte, že pro Afghánistán je to nejideálnější dopravní prostředek. Proč?
Afghánistán je velmi hornatá země. Má neuvěřitelně špatnou infrastrukturu, cesty a silnice buď nejsou, nebo jsou v žalostném stavu, na hranici průjezdnosti. Máme také extrémně drsné klima – v létě vedro, pak najednou průtrže a záplavy, v zimě velké mrazy, nesjízdné horské cesty a spoustu lavin. Automobily, třeba i terénní, jsou v takové zemi často úplně na nic. Letadla zase nemohou v úzkých údolích a na strmých svazích přistát. Zbývá vrtulník. Kromě toho, z hlediska vojenského, je to často jediný způsob, jak se dostat na nepřátelské území, do týla nepřítele nebo jak zásobovat odříznutou oblast. Jezdit po zemi do měst, jako je třeba Kandahár, je stále nebezpečnější. Útoků na vojenské kolony přibývá. Ne že by vrtulník byl nezranitelný, ale v této situaci je nejlepším dopravním prostředkem.

LN Máte jen nedostatek spolehlivých strojů, nebo i pilotů?
Spíš strojů. Pilotů, a to velmi zkušených, máme rozhodně víc než helikoptér. Někdy nás nejmenovaní experti z dalekých, vyspělých zemí učí létat a já se jen shovívavě usmívám. Naši lidé nalétali o stovky, stovky a stovky hodin více než ten západní učitel. Ten má pár hodin a už je lektor. Náš pilot se naučil všechno za pochodu, létal ve válce, o které se americkým ani evropským cvičitelům ani nezdá, doslova miluje dramatické situace, ve kterých se dokáže skvěle chovat. Já s nadsázkou říkám, afghánský letec nesnáší kroužení, on má rád strmý vzlet a útok. Vy to máte trošku naopak. Ale co se od vás musíme naučit, jsou výstřelky moderní techniky, družicová navigace a vše, k čemu svět dospěl v oblasti letectví, zatímco my jsme bojovali. A samozřejmě nám také chybí znalosti mezinárodních norem, což nám teď právě vtloukáte do hlavy.

LN Víte, že našim vojákům velí žena? Máme ministryni obrany...
...teď už to vím, ale nejdřív jsem to podle jména nepochopil. A koupil jsem jí dárek, pánský, tradiční afghánský kabát čapan... Ženám se takové dárky nedávají.

Zatím nepadají. Samozřejmě, nejraději bychom měli nové, perfektní a moderní stroje. To by ale chtěl každý, a to není možné. Jsme rádi, že dostáváme vrtulníky od vás, protože to je ruská technika, kterou naši lidé znají a umějí s ní pracovat. Jen já bych samozřejmě z hlediska bezpečnosti preferoval vrtulník maximálně po první generálce.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!