29. října 2014 7:04 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

krátce po startu. Mířila k ISS

• Poslat
  • Redakce
  • 11Diskuse
Exploze soukromé americké rakety Antares při startu k ISS. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Exploze soukromé americké rakety Antares při startu k ISS. | foto: Reuters
WASHINGTON Soukromá americká raketa Antares bez posádky v úterý explodovala několik sekund po startu z komerční základny na ostrově Wallops Island v americkém státě Virgínie. Informovala o tom americký Národní úřad pro letectví a vesmír.

Raketa soukromé společnosti Orbital Sciences se podle NASA odpoutala od země v 6:22 místního času (v úterý 23:22 SEČ), ale o šest sekund později se proměnila v ohnivou kouli a zřítila se. Podle NASA si neštěstí nevyžádalo mrtvé, ani zraněné..

Příčina neštěstí zatím není známá, řekl mluvčí NASA Dan Huot. Podle dostupných zpráv se v blízkosti exploze nenacházel žádný personál a nikdo není pohřešován.

Raketa měla do vesmíru vynést nákladní loď Cygnus, která měla na palubě 2,3 tuny nákladu, včetně vědeckého materiálu, určeného pro Mezinárodní vesmírnou stanici.

Šestičlenná posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), kterou tvoří dva Američané, Němec a tři Rusové, byla o nehodě informována, stejně jako prezident Barack Obama. Pro posádku událost nepředstavuje bezprostřední hrozbu nedostatku zásob, ujistila NASA.

Posádka je v bezpečí

„Nebyl tam žádný náklad, jenž by byl naprosto klíčový,“ řekl William Gerstenmaier z vedení NASA. „Posádce nehrozí žádné nebezpečí,“ dodal Gerstenmaier.

Také materiální škody na rampě a raketě nejsou podle NASA rozsáhlé. Loď podle manažera programu Antares Mikea Pinkstona nesla také „tajné kryptografické zařízení“, a proto bylo třeba zabezpečit oblast kolem trosek.

Odložený start

Start se měl uskutečnit už v pondělí, ale byl odložen kvůli lodi, která se nedopatřením objevila v Atlantiku nedaleko kosmodromu. Mělo jít celkem o třetí z plánovaných osmi zásobovacích letů lodi Cygnus k ISS.

Orbital Sciences je vedle společnosti SpaceX jednou ze dvou firem, které si NASA najala za dohromady 3,5 miliardy dolarů (přes 76 miliard korun) na přepravu nákladů k ISS poté, co v roce 2011 ukončila provoz raketoplánů.

Loď Cygnus měla do 2. listopadu putovat po oběžné dráze a pak zamířit k ISS, kde ji astronauti měli s pomocí robotického ramena ukotvit. Kromě potravin a dalších zásob měla loď přepravit 725 kilogramů vědeckého materiálu určeného mimo jiné k chemickému rozboru meteroidů.

Lidovky.cz, ČTK
  • 11Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.