Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Analýza stavbu nezastaví

Česko

  11:15
BRNO - Odborníci městu dodali konečnou verzi analýzy, která srovnává dvě možná umístění hlavního nádraží. Na přípravě stavby v „odsunuté“ poloze v Jižním centru to však zatím nic nemění.

Odsunutá poloha nové nádraží situuje na místo dnešní Zvonařky foto: Lidové noviny

Představitelé státní organizace Správa železniční dopravní cesty pokračují v přípravě polohy podle platného územního plánu. „Připravujeme soutěž na projektanta,“ sdělil včera LN náměstek generálního ředitele společnosti Miroslav Konečný. Právě Správa železniční dopravní cesty má na starosti udržování a budování státních železničních tratí, které pak využívají dopravci včetně Českých drah.

„Analýzu vezmeme na vědomí, ale pro nás je závazné usnesení vlády,“ dodal Konečný. A ta před pěti lety dala zelenou „odsunuté“ poloze nádraží u dnešního autobusového nádraží Zvonařka tak, jak ji prosazovali předchozí radní.

Autoři analýzy: „Připomínka není akceptována“
Primátor Roman Onderka (ČSSD) včera potvrdil, že převzal doplněné znění analýzy, ale zatím ho nestačil prostudovat. Z oficiálního znění dokumentu o více než třech stech stranách, který mají LN od včerejška oficiálně k dispozici, však vyplývá jedno. Autoři neuznali ani jedinou z výhrad brněnských politiků a odborníků. „Připomínka není akceptována jako vada a nedodělek,“ zní univerzální odpověď na většinu z několika desítek požadavků na doplnění dokumentace.

Radní mimo jiné chtěli upřesnit financování stavby, vlivy inflace i to, proč podle nich autoři u každé z variant zpracovávali jiný rozsah. Radní Jiří Zlatuška již dříve naznačil, že pro něj vychází jako lepší varianta s nádražím blíže centru, ODS naopak trvá na výhodnosti nádraží u Zvonařky. Další strany se stále s dokumenty seznamují.

Primátor sám nechce zaujmout jednoznačný postoj a požádal o to i ostatní členy vedení města, aby jejich verdikt nemohl vyznít jako stanovisko radnice. Včera však řekl, že se nyní mimo jiné obrátí právě na Správu železniční dopravní cesty s dotazem, podle čeho hodlá stavět. „Městské peníze jsou totiž určeny na navazující infrastrukturu, kterou musíme udělat tak jako tak. A já potřebuji znát kdy a kde,“ vysvětlil Onderka. Včera večer se setkal s lídry koaličních stran na radnici a bavil se o dalším postupu. Mimo jiné plánují zveřejnění analýzy, ta je ale tak odborná, že potřebuje i „překlad“ v podobě stručnější a srozumitelné verze.Poloha blíže centru počítá s halou u křižovatky Nové sady-Hybešova, ale i s částí kolejí v podzemí

Ke změně by nestačil jen verdikt zastupitelstva
Kdo vlastně může rozhodnout o případné změně polohy hlavního nádraží v rekonstruovaném brněnském železničním uzlu? Pokud zastupitelstvo nezmění názor, není třeba žádného rozhodování.

Ke změně polohy nádraží na jinou, tedy zřejmě na tu se stanicí u křižovatky Hybešovy ulice a Nových sadů, kterou analýza porovnávala, je nutné nové rozhodnutí městského zastupitelstva. V něm mají většinu dosavadní příznivci „odsunuté“ polohy - ODS, KDU-ČSL a KSČM. Sociální demokracie jasně svůj názor neřekla, Zelení a Zlatuškovo Brno 2006 jsou pro polohu blíže centru.

Ani rozhodnutí zastupitelstva by však nestačilo. Platí totiž územní rozhodnutí, které stavbu povolilo. Svůj postoj by musela změnit i vláda, ovládaná nyní ODS.

Hlasování veřejnosti? Ještě se uvidí, míní politici
Primátor Onderka hodlá k vyjádření vyzvat i další zúčastněné subjekty. „Analýzu, všechny připomínky a stanovisko zpracované v analýze Českého vysokého učení technického a firmy Cityplan dostanou k dispozici rovněž předsedové všech politických klubů městského zastupitelstva,“ upřesnil. Náměstka ministra dopravy hodlá požádat o svolání grémia pro přestavbu, aby se jeho členové mohli k analýze vyjádřit. Část politiků stále zvažuje referendum či průzkum veřejného mínění.