Tradičně astrologové pomáhali vybrat datum svatby nebo prověřovali, zda spolu hvězdy potenciální nevěsty a ženicha ladí. V největší demokracii světa jde přitom o průmyslové odvětví v hodnotě mnoha milionů dolarů. Ale nyní astrologové nabízejí i celou škálu odlišných služeb. Stačí se přihlásit na internet a najdete astrology, kteří vám poradí, jaké nakoupit akcie, zatímco jiní předpoví pohyb kurzu rupie nebo ceny zlata.
Počet zákazníků se zdvojnásobil
Ovšem ne každý tomu věří. Organizace SEBI, která reguluje indickou burzu, varovala investory, aby "se nenechali vést předpověďmi astrologů týkajícími se cen akcií a pohybu trhu".
Mnozí ale tuto radu ignorují, což je pro Abhišeka a jemu podobné dobrá zpráva. Počet zákazníků jeho společnosti ask.ganesha.com se za poslední rok zdvojnásobil. A podobný nárůst zaznamenala i řada dalších on-line astrologických společností.
"Spousta podniků v Indii konzultuje astrology, než uvedou nový produkt na trh. Chtějí znát nejpříhodnější datum," říká Abhišek, jehož citoval zpravodajský server BBC News. "Pokud jsou síly přírody na vaší straně, pak budete mít lepší život. Pokud budou proti vám, pak to bude boj," dodává s úsměvem.
Jakou má ve svých předpovědích úspěšnost? Na tuhle otázku odpovídá bez váhání. "Osmdesát procent. Tohle je něco jako věda, a když uděláme chybu, je to proto, že nám lidé poskytli nesprávné informace."
Jak rozšířené je používání astrologie ve finančním sektoru?
Ramdžit Ráj vede komunikační společnost v Kalkatě a pomáhá některým z největších indických firem propagovat jejich produkty. "Mnoho firem konzultuje astrologa, než například pojmenují značku," říká. "Chtějí vědět, kolik má mít písmen a jestli jí vybrané jméno přinese štěstí nebo ne. A když chystáme nějakou velkou akci, občas se ptáme astrologa, kam postavit pódium." Ramdžitovi je těsně po čtyřicítce a vypadá jako příklad nového úspěšného mladého indického podnikatele. Co ho nutí věřit astrologii v moderním světě indického podnikání? "Je to důležitá součást našeho života," odpovídá. "A je to založeno na logice, která je spojená se způsobem, jakým žijeme život prostřednictvím našeho náboženství."
Nedaleko Ramdžitovy kanceláře popíjí čaj skupinka studentů ekonomie. Na dotaz, zda budou v budoucnu využívat při svém podnikání astrologii, se zatváří pohoršeně. "Astrologie není ukazatel," říká jeden z nich. "Radši posoudím jiné faktory, například tržní scénáře a projekce," dodal.
Ale podnikatelský analytik Mudar Patharja je skeptický vůči možnosti, že by se mladá podnikatelská generace k astrologii úplně obrátila zády. "Ano, někteří si myslí, že je to všechno nesmysl," říká. "Ale spousta dalších věří, že je to věda, a pokud člověk něco plánuje, musí to udělat podle hvězd nebo planet, aby jeho investice nebo produkt byly výnosné." A to je příznivé pro astrology, jako je Abhišek Dhaván. Každý den dostává nové žádosti. Ta poslední byla od firmy, která chtěla vědět, jakou barvu by měla použít pro značku nového produktu. Bude modrá ve znamení úspěchu?