6. června 2009 19:07, aktualizováno 8. 6 2:40 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Atlantik už vydal 17 těl, za pádem
Airbusu mohl být zmrzlý rychloměr

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 146Diskuse
Francouzský potápěč loví trosky z letadla Air France. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Francouzský potápěč loví trosky z letadla Air France. | foto: AFP
PAŘÍŽ/SAO PAULO Už 17 těl vytáhly z Atlantiku pátrací týmy. Vyšetřování pondělní havárie letadla Air France se mezitím začalo zaměřovat na poruchové rychloměry letounu Airbus A330, které jsou zatím jediným vodítkem z technického hlediska.

Francouzské orgány ale stále odmítají preferovat jakoukoli variantu příčin neštěstí s odkazem na nedostatek údajů. Na místě neštěstí bylo v neděli ráno místního času obnoveno vyhledávání dalších trosek, případně těl obětí, protože čas začíná stále více pracovat proti pátračům.

Francouzská ponorka Nautileat, která se zapojila do pátrání po vraku letadla Air France.

Jak v neděli upřesnil mluvčí brazilského letectva podplukovník Henry Muhoz, devět těl vylovila z moře brazilská fregata Constitucao a osm francouzská fregata Ventose. Mezi nejnověji vytaženými těly jsou čtyři ženská a čtyři mužská, uvedl Muhoz podle agentury AFP. Podrobnosti o předcházejících vytažených tělech nebyly uvedeny. Na palubě letadla Air France cestovalo 216 cestujících a 12 členů posádky. Nalezeny byly podle něj i desítky blíže nespecifikovaných komponentů stroje. 

Aerolinky považují Airbus A330 za bezpečný

Airbus A330 zůstává bezpečným letadlem a incident je nutné brát pouze jako ojedinělou událost. Uvedli to v neděli ředitelé několika světových aerolinek, které mají stejný typ letadla ve flotile. "Je to bezpečné a dobré letadlo," řekl ředitel letecké společnosti Singapore Airlines Chew Choon Seng. Airbus mezitím vydal varování posádkám leteckých společností, aby dodržovaly standardní postup, jestliže budou mít podezření, že jim správně nefunguje ukazatel rychlosti. Airbus oznámil, že problémy s nesprávnými hodnotami na rychloměru zaznamenal u některých letadel A330 nedlouho před havárií. Aerolinkám potom údajně doporučil, aby vadnou část vyměnily.

Většina těl a trosek letadla byla objevena v místě ležícím asi 1150 kilometrů od města Recife na severovýchodním pobřeží Brazílie.

Rychloměry v bouřkách zamrzají, ale jako příčina to nestačí
Mezitím stále víří spekulace o příčinách tragického neštěstí. Nyní se ubírají směrem poruchy rychloměrů. Už ve čtvrtek se totiž objevila hypotéza, podle níž prolétával Airbus silnými turbulencemi příliš pomalu.

"U airbusů a možná i u jiných letadel používajících tlakové sondy k měření rychlosti docházelo občas k jejich zamrzání, zvláště v oblastech bouřek, tlakových níží a turbulencí. Zamrzlé sondy pak rychlost neukazují," řekl rozhlasu RTL státní tajemník ministerstva dopravy Dominique Bussereau. "Sama závada na rychloměru ale jako hlavní důvod neštěstí nestačí," zdůraznil.

Trosky a dým z letadla Air France.

Připustil, že porucha funkce rychloměru může vést ke dvěma již dříve zmiňovaným krajnostem - buď piloti stroj příliš zpomalí, což vede k pádu, nebo aby se tomu vyhnuli, příliš zrychlují, až nevědomky dosáhnou rychlosti, na kterou letadlo není stavěno a začne se rozpadat.

"Žádné z těchto dvou hypotéz ale nedáváme přednost. Víme toho dosud příliš málo," zdůraznil.

Do oblasti míří ponorky
Podle agentury DPA zahájila společnost Airbus u všech typů A330 a A340 okamžitou výměnu rychloměrů za novější typ, který by měl být proti zamrzání odolnější. Zároveň ale zdůraznila, že to nemá s příčinami neštěstí linky 447 nic společného.

Brazilští a francouzští pátrači dále hledají těla a trosky. Vědci ale upozorňují, že k nalezení dalších obětí není moc času, protože plyny, které těla vynesou z hlubin, na hladině rychle vyprchají a těla se znovu ponoří do hlubin, tentokrát definitivně. Ani trosky nevydrží plout na hladině trvale.

Brazilské záchranáře má brzy podpořit i francouzská ponorka a výzkumné plavidlo se dvěma speciálními miniponorkami, které jsou schopné dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Hloubka v oblasti se údajně pohybuje kolem 3000 metrů.

Pondělní nehoda Airbusu 330 byla nejhorší leteckou katastrofou od roku 2001 a patrně vůbec nejhorší v pětasedmdesátileté historii společnosti Air France.

Ztracený let z Brazílie do Paříže - infografika

ČTK, Lidovky.cz
  • 146Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na Lidovky.cz