19. září 2007 10:23 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Autobusy ano, ale na plyn

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Autobus - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autobus - ilustrační foto. | foto: Juliana KřížováLidové noviny
BRNO Moravská metropole se začne loučit s naftovými autobusy. Dopravní podnik již zřejmě bude nakupovat pouze vozidla poháněná stlačeným zemním plynem. Zatím nemá ani jeden.
Přesto by v Brně do tří let měla jedna ze tří vozoven sloužit výhradně plynovým autobusům. „Počítáme s tím, že za tu dobu nakoupíme 110 vozidel, což je přibližně kapacita medlánecké vozovny,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Záměr už potvrdili také radní, zbývá na něj vyhradit peníze v městském rozpočtu.

Moravská metropole by tak byla prvním z velkých měst v republice, které masivně začne naftové autobusy vyměňovat. V Praze podle statistiky České plynárenské unie nejezdí mezi 1300 autobusy ani jeden na plyn, v Ostravě a v Olomouci také ne a v Plzni pouze tři. Celkem všechny městské dopravní podniky v republice používají pět tisíc autobusů, z toho ale pouze 185 plynových. Brněnský dopravní podnik plynové autobusy zkoušel už před jedenácti lety, ale neúspěšně. Tehdy koupil dvě Karosy 732 upravené na plynový pohon, po třech letech je prodal do Uherského Hradiště. Na rozdíl od naftových vozidel nevydržely bez doplňování paliva během dne a navíc měly problémy v kopcovitém brněnském terénu.

Dnes je situace jiná. Nové autobusy, z nichž pět typů testoval dopravní podnik v uplynulém roce, už zvládnou i příkré cesty do sídliště v Kohoutovicích či do okrajových čtvrtí v Útěchově a v Ořešíně. „Navíc se ukázalo, že snížené provozní náklady by začaly už po čtyřech letech investici splácet,“ tvrdí náměstek primátora Martin Ander. Autobusy poháněné zemním plynem jsou totiž asi o milion dražší než klasická naftová vozidla.

Dopravní podnik odhaduje, že kilometr ujetý autobusy na plyn je ve srovnání s jejich naftovou obdobou levnější přibližně o čtyři koruny. Vloni tři stovky brněnských autobusů najely celkem kolem osmnácti milionů kilometrů. „Důležitá je ale také rovina ekologická. Autobusy na plyn totiž prokazatelně méně škodí životnímu prostředí, emise klesají až o 80 procent,“ tvrdí Ander. Problém je pouze v samotné investici - nákup 110 nových vozidel přijde na více než tři čtvrtě miliardy korun. Podle radní Jany Drápalové by však mělo být možné využít dotace z mezinárodních fondů.

Jedním z limitů pro provoz autobusů na zemní plyn je ale také nutnost vybudovat plnicí stanici. Ta je nyní v Brně jedna - a dopravní podnik si zřejmě bude muset pořídit vlastní. „Přísnější pravidla platí i pro garážování autobusů na zemní plyn, což jsou další investice. To je zřejmě důvod, proč menší společnosti, které provozují dopravu v okolí Brna, přechod k plynovým autobusům nechystají,“ poznamenal Květoslav Havlík ze společnosti Kordis JMK, které koordinuje integrovanou dopravu na Brněnsku.
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz