Petr Babák, jeden z nejrespektovanějších českých grafických designérů, zakladatel studia Laboratoř a vedoucí Ateliéru grafického designu a nových médií na VŠUP, se na grafiku rád dívá z jiných úhlů. Naposledy na sebe upozornil neotřelým katalogem pro českou firmu mmcité, který sice navrhl, "dodělalo" ho však samo slunce.
Obálka katalogu je potištěna oranžovou reflexní barvou, která na přímém slunci velmi rychle bledne. Babák na ni položil různé předměty a následně nechal dva dny pracovat sluneční paprsky. "Předměty jsou čistě mé vzpomínky na léto, mládí, zasuté příběhy - sousedova plácačka na mouchy, klacek po míchání modré barvy, prostě kazeta The Clash je úplně něco jiného, než kdyby tam leželo cédéčko Michala Davida, tohle je pěkně vostrej nářez," říká se smíchem designér a dodává: "Líbí se mi na tom, že nemám naprosto žádnou moc cokoliv ovlivnit. Dokonce i naše kočka, jak jsem za dva dny zjistil, která se kolem katalogů odložených v trávě pořád vometala, stihla některé předměty přeházet a tvořit tak společně se sluncem." Mmcité pak měla velkou radost, že i komerční katalog je graficky silně autentický.
Z problému výhoda
Celá myšlenka má navíc velmi sympatickou dohru. Babák počítal s tím, že vytvoří první kusy a ostatní si pak budou dodělávat/blednout v mmcité sami zaměstnanci. Když pak designér do firmy dorazil a nápad prezentoval, všiml si šťastných jisker v jejich očích. "Zaměstnanci mmcité často jezdí autem po celé Evropě a katalogy nechávají za okny svých vozů. Nemusím asi ani říkat, jak taková obálka katalogu vypadá, když na ni odloží banán, který mají na svačinu," směje se Babák. "Bylo výborné sledovat reakce některých zaměstnanců, že ten flek na obálce je vlastně krása a také design, který vezou do světa v podobě jejich městského mobiliáře," dodává.