Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Bárta má zákon hotový. Řeší osobu blízkou i pokuty pro bohatší řidiče

Česko

  18:47
PRAHA - Ministerstvo dopravy chce zabránit statisícům přestupků, které zůstávají bez potrestání, když se řidiči vymlouvají na osobu blízkou. Do zákona chce zakotvit povinnost provozovatele auta odpovídat do určité míry za přestupek spáchaný jeho vozem, pokud nebude zjištěn pachatel.

Vít Bárta foto: ČTK

Návrh ministra dopravy Víta Bárty (VV) na změnu zákona o silničním provozu míří do připomínkového řízení. Obsahuje i stanovování pokut podle výše příjmů. Řidiči by také nesměli za jízdy telefonovat ani s hands-free sadou, která jim umožňuje hovor, aniž by museli držet telefon v ruce. Ministerstvo plánuje i změnu nynějšího bodového systému, změny by měly platit od roku 2012.

Čtěte také

Odpovědnost provozovatele auta by měla být zmírněna možností se v určitých případech vyvinit, například když bude auto odcizeno. Ministerstvo tak chce vyřešit problém nepotrestaných řidičů, kteří používají výmluvu na osobu blízkou. Zákon totiž stanovuje provozovateli vozidla povinnost znát údaje o řidiči vozu, tudíž je podle ministerstva možné potrestat provozovatele.

Jen nejzávažnější přestupky
Postih provozovatele však bude mírnější s ohledem na odlišnou povahu odpovědnosti. Pokutování řidičů podle ekonomické situace by se podle ministerstva mělo týkat pouze nejzávažnějších přestupků, nevztahovalo by se na všechna řízení o přestupcích ani na pokuty udělené v blokovém řízení. Ministerstvo představilo tři možné varianty. Buď se pokuty budou vybírat podle příjmu řidiče, podle ceny vozu, s nímž byl přestupek spáchán, nebo podle jeho kubatury.

Návrh dělí řidiče do tří pásem podle hrubého měsíčního příjmu na ty, kdo vydělávají do 60.000, do 150.000 a nad 150.000 korun. První skupina by v případě schválení návrhu platila stejné pokuty jako nyní, tedy za nejzávažnější přestupky až 50.000 korun. Druhá a třetí skupina řidičů by platila dvojnásobek, respektive trojnásobek současných pokut. V praxi to znamená, že řidiči v druhé skupině by mohli zaplatit až 100.000 korun, ve třetí až 150.000 korun.

Telefonování s použitím hands-free chce Bárta zakázat
Telefonování při řízení podle důvodové zprávy způsobí snížení pozornosti řidiče natolik, že to ohrožuje bezpečnost provozu, a proto ho chce Bárta úplně zakázat. Podle měření provedeného ministerstvem dopravy při jízdě rychlostí 70 kilometrů za hodinu a současném telefonování s použitím hands-free sady zahájil telefonující řidič brzdění o 13 metrů později než řidič, který se plně koncentruje.

Návrh v oblasti bodového systému zavádí mírné zvýšení počtu bodovaných přestupků proti úpravě, která je nyní projednávána Senátem. U některých přestupků se počet bodů zvýší, například za nedání přednosti v jízdě či zakázaném předjíždění bude nově sedm trestných bodů. Návrh však na druhou stranu počítá i s tím, že by se za některé přestupky naopak body neudělovaly vůbec. Bezbodovým přestupkem tak možná bude překročení rychlosti v obci o méně než 20 kilometrů v hodině a mimo obec o méně než 30 kilometrů v hodině.

Přestupky také mají být nově rozděleny podle jejich závažnosti pouze do čtyř skupin, místo nynějších pěti.

Změny v hodnocení přestupků na silnicích, jak je navrhuje ministr dopravy Vít Bárta:

V porovnání se současnou právní úpravou je zpřísněn bodový postih za deliktní jednání řidiče, která jsou nově ohodnocena sedmi body:
- otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno při jízdě na dálnici nebo silnici

- předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno

- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 kilometrů za hodinu a více v obci nebo o 50 kilometrů za hodinu a více mimo obec

- nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě

Delikty nově ohodnocené pěti body:
- porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí

- ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého

- ohrožení chodce přecházejícího silnici při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na silnici nebo při otáčení a couvání

- ohrožení chodce na přechodu a neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky

- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 kilometrů v hodině a více v obci nebo o 30 kilometrů v hodině a víc mimo obec

- používání telefonního přístroje nebo jiného hovorové nebo záznamového zařízení

Delikty nově ohodnocené třemi body:
- porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu

V porovnání se současností je snížen bodový postih za:
- řízení bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění

- vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno

- řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz

- překročení maximální doby řízení vozidla nebo minimální doby odpočinku nebo nedodržení bezpečnostní přestávky

- řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti

Delikty, jejichž bodové hodnocení bylo zcela vypuštěno:
- nedovolená jízda po tramvajovém pásu

- neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil

- nedovolené užití dálnice nebo silnice vozidlem nebo jízdní soupravou, jejichž konstrukce nebo technický stav neumožňuje dosažení požadované rychlosti

- neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu

- porušení norem týkajících se o osvětlení vozidla - porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky kromě případů překročení rychlosti, zákazu předjíždění stanoveného dopravní značkou a značek pro zákaz stání

- neoprávněné užití majáčku

- řízení neregistrovaného vozidla

- řízení vozidla, které užívá jinou než přidělenou značku

- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o méně než 20 kilometrů v hodině v obci nebo o méně než 30 kilometrů v hodině mimo obec

Autoři: ,