Návrh ministra dopravy Víta Bárty (VV) na změnu zákona o silničním provozu míří do připomínkového řízení. Obsahuje i stanovování pokut podle výše příjmů. Řidiči by také nesměli za jízdy telefonovat ani s hands-free sadou, která jim umožňuje hovor, aniž by museli držet telefon v ruce. Ministerstvo plánuje i změnu nynějšího bodového systému, změny by měly platit od roku 2012.
Čtěte také |
Odpovědnost provozovatele auta by měla být zmírněna možností se v určitých případech vyvinit, například když bude auto odcizeno. Ministerstvo tak chce vyřešit problém nepotrestaných řidičů, kteří používají výmluvu na osobu blízkou. Zákon totiž stanovuje provozovateli vozidla povinnost znát údaje o řidiči vozu, tudíž je podle ministerstva možné potrestat provozovatele.
Jen nejzávažnější přestupky
Postih provozovatele však bude mírnější s ohledem na odlišnou povahu odpovědnosti. Pokutování řidičů podle ekonomické situace by se podle ministerstva mělo týkat pouze nejzávažnějších přestupků, nevztahovalo by se na všechna řízení o přestupcích ani na pokuty udělené v blokovém řízení. Ministerstvo představilo tři možné varianty. Buď se pokuty budou vybírat podle příjmu řidiče, podle ceny vozu, s nímž byl přestupek spáchán, nebo podle jeho kubatury.
Návrh dělí řidiče do tří pásem podle hrubého měsíčního příjmu na ty, kdo vydělávají do 60.000, do 150.000 a nad 150.000 korun. První skupina by v případě schválení návrhu platila stejné pokuty jako nyní, tedy za nejzávažnější přestupky až 50.000 korun. Druhá a třetí skupina řidičů by platila dvojnásobek, respektive trojnásobek současných pokut. V praxi to znamená, že řidiči v druhé skupině by mohli zaplatit až 100.000 korun, ve třetí až 150.000 korun.
Telefonování s použitím hands-free chce Bárta zakázat
Telefonování při řízení podle důvodové zprávy způsobí snížení pozornosti řidiče natolik, že to ohrožuje bezpečnost provozu, a proto ho chce Bárta úplně zakázat. Podle měření provedeného ministerstvem dopravy při jízdě rychlostí 70 kilometrů za hodinu a současném telefonování s použitím hands-free sady zahájil telefonující řidič brzdění o 13 metrů později než řidič, který se plně koncentruje.
Návrh v oblasti bodového systému zavádí mírné zvýšení počtu bodovaných přestupků proti úpravě, která je nyní projednávána Senátem. U některých přestupků se počet bodů zvýší, například za nedání přednosti v jízdě či zakázaném předjíždění bude nově sedm trestných bodů. Návrh však na druhou stranu počítá i s tím, že by se za některé přestupky naopak body neudělovaly vůbec. Bezbodovým přestupkem tak možná bude překročení rychlosti v obci o méně než 20 kilometrů v hodině a mimo obec o méně než 30 kilometrů v hodině.
Přestupky také mají být nově rozděleny podle jejich závažnosti pouze do čtyř skupin, místo nynějších pěti.
Změny v hodnocení přestupků na silnicích, jak je navrhuje ministr dopravy Vít Bárta:V porovnání se současnou právní úpravou je zpřísněn bodový postih za deliktní jednání řidiče, která jsou nově ohodnocena sedmi body: - překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 kilometrů za hodinu a více v obci nebo o 50 kilometrů za hodinu a více mimo obec Delikty nově ohodnocené pěti body: Delikty nově ohodnocené třemi body: V porovnání se současností je snížen bodový postih za: Delikty, jejichž bodové hodnocení bylo zcela vypuštěno: |