Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Bárta si vzal na ministerstvo jako náměstka pravou ruku z ABL

Česko

  13:47
PRAHA - Potvrzeno. Do vedení rezortu dopravy míří jako pravá ruka ministra Víta Bárty jeho bývalý spolupracovník z ABL Martin Sýkora. Bude ekonomickým náměstkem. Bárta na své první tiskové konferenci ve funkci ministra dopravy obhajoval také nedělní jízdu bez SPZ. Značka se mu prý ulomila.

Vít Bárta byl uveden do funkce ministra dopravy foto: ČTK

"Martin Sýkora je člověk, kterého jsem si přivedl ze svého dlouhodobého působení, člověk, kterému věřím a kterého jsem si na ministerstvo dopravy vzal jako svojí pravou ruku pro ekonomicko-organizační záležitosti," řekl LN Bárta.

Sýkora byl obchodním ředitelem a členem dozorčí rady bezpečnostní agentury ABL. Tedy agentury, kterou donedávna částečně vlastnil i Bárta. Protože však jako ministr nesmí podnikat, svůj podíl ve firmě prodal bratru Matějovi.

O střídání ministrů čtěte více

Bárta bezpečnostní agenturu ABL do poloviny června částečně vlastnil, své pozice ve firmě se ale vzdal a nyní ji vede jeho bratr.

"Nedokážu si představit, že by někdo pochyboval o tom, že pokud máte převzít odpovědnost za řízení organizace, že byste se neměl obklopit lidmi, kterým naprosto věříte. V této logice Martin Sýkora byl mým dlouholetým spolupracovníkem a jsem velmi rád, že bez ohledu na určitý mediální tlak, jsem ho přesvědčil, aby tu odvahu sebral a šel se mnou do této funkce," řekl Bárta novinářům. Připomněl, že jeho bratr vyhlásil v ABL "stop stav" pro státní zakázky.

Bárta dnes novinářům také vysvětlil, proč na při své nedělní svatbě jezdil v autě, na kterém nebyla připevněna SPZ. Místo ní měl na kapotě svého luxusního maserati pouze samolepku s číslem. Za to mu hrozila desetitisícová pokuta a odebrání řidičského průkazu na rok.

Čtěte více

"Značka se mi ulomila," řekl zástupcům tisku. "Vůz je nyní v servisu, značka se mi nezlomila poprvé," vysvětlil Bárta fakt, že měl v autě náhradní "samolepící espézetku". "Maserati zkrátka není auto na české silnice. Zvlášť když s ním musíte vjet třeba na polní cestu," dodal.

Jako svoje priority v pro vedení ministerstva jmenoval Bárta zavedení konkurence na železnici, rozšíření mýtného systému z dálnic i na silnice nižší třídey, snížení cen výstavby dálnic a zlepšení bezpečnosti na silnicích.