Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Bém: Navrhnu zrušit dotace na vstupenku

Česko

  15:26
V Rozhovoru týdne hodnotí pražský primátor Pavel Bém situaci ve vládě a slibuje, že zruší dotace na vstupenku. Právě tento bod grantového systému byl největším trnem v oku mnohých pražských divadel.

Pavel Bém, pražský primátor a místopředseda ODS foto:  František Vlček, Lidové noviny

Situace je vážná, nikoli však zoufalá. Psí spřežení běží dál, říká 1. místopředseda ODS Pavel Bém o vládě.

LN Média referují, že tohle je začátek konce vlády. Vnímáte situaci, kdy Vlastimil Tlustý zbavuje vládu křehké většiny, stejně?

Situace je vážná, nikoli však zoufalá. Nepochybně atmosféra ve vládní koalici houstne, nicméně si troufám tvrdit, že psí spřežení běží dál. Krok Tlustého analyzuji takto: „Nepodpořím současnou podobu církevních restitucí a antidiskriminační zákon, mám výhrady k Lisabonské smlouvě, ale to v žádném případě neznamená, že bořím vládu a vyslovuji jí nedůvěru.“ Pro mne to znamená rodící se problémy ve vládě, ale stále slušnou pravděpodobnost, že vláda má šanci dotáhnout svůj reformní program do konce.

LN Vydírá Tlustý ODS?

Vlastimil Tlustý nepochybně destabilizuje vládní koalici. Na druhou stranu to dělá s odvoláním na programové sliby, Modrou šanci, předvolební i povolební závazky ODS. Prostě tři hlasy poslanců ODS není možné ztratit, naopak je třeba o ně bojovat. A jediný způsob, jak přežít, je s Tlustým jednat.

LN O co podle vás Tlustému jde? Topolánek už několikrát jasně řekl, že Tlustý je zahořklý.

Jsem přesvědčen, že Vlastimil Tlustý se nechce vrátit do vlády.

LN Bavil jste se s ním o tom?

S Tlustým jsem naposledy vedl nějakou seriózní debatu někdy před čtyřmi měsíci. A v neformální debatě je prostor i pro nadsázku a humor. Tak jsem si troufl položit s mírnou ironií otázku: „Tak co, Vlasto, kdy se vrátíš do vlády?“ A jsem přesvědčen, že kdyby Vlastimil Tlustý tu otázku od premiéra dostal, odpověděl by negativně.

LN To znamená, že i vám tehdy odpověděl negativně?

Ano.

LN Chcete, aby zůstal v ODS?

Považoval bych za strašnou chybu, kdyby měl klub opustit. Hlas Tlustého, Ranince a Schwippela potřebujeme, abychom udrželi křehkou vládní většinu.

LN Já taky vím, že ta otázka zněla jako ufo, ale ptát se musím, když Topolánek říká, že Tlustý už klub ODS de facto opustil.

Až pominou emoce a vypustí se pára pod kotlem, dojde na racionální rozhodování. Není možné Tlustého vyštvat mimo klub. Silná slova tady teď nepomohou.

LN Jste opatrný...

Nerozumím. Přece tady nevedeme spor o to, jestli Losna nebo Mažňák mají pravdu. Nevedeme spor o černobílou realitu. Je zbytečné, aby první místopředseda ODS komentoval osobní spor dvou politiků ODS. Nic dobrého by to nepřineslo. A protože jsem psychiatr erudovaný v oblasti sociální psychologie, vím, že jakékoli mé prohlášení může ten spor dynamizovat. Nejsme v situaci vnitrostranického konfliktu ODS.

LN Aha. To teda koukám. Zajímalo by mě, jak se jako psychiatr díváte na reakce Topolánka. Zvládá situaci? Umí řešit problémy?

Každý náraz, každá konfrontace způsobí nějaký otřes. Pokud chce Mirek Topolánek udržet vládu, nezbude mu nic jiného než s Tlustým jednat. Ať už jsou jeho prohlášení jakkoli emotivní. A nemám potřebu jeho emotivní reakce hodnotit.

LN Nemáte potřebu reagovat ani na Topolánkovo mlčení ohledně dovolené v Itálii? Odmítl sdělit, kdo cestu platil...

No to už vůbec nechci hodnotit!

LN To už vůbec ne. Jak byste reagoval vy?

Já nevím, jestli bych se... Já bych se asi... Nevím. To už vůbec ne. Dovolená je osobní věcí premiéra.

LN I kdyby ji platil kdokoli?

Já nevím, kdo platil dovolenou Mirka Topolánka. Vždyť on se k tomu ještě nevyjádřil. A v médiích už padají tvrdé soudy.

LN Možná kdyby se hned vyjádřil, nic by nepadalo.

Možná. Možná. Ale já to nevím. Já jsem nikdy s Mirkem Topolánkem o jeho dovolené nehovořil!

LN A je vám jedno, kdo ji platil?

Mně není jedno, kdo to platil! Ale je to jedna z dalších bublin, co se objeví a splaskne. Možná mohla splasknout rychleji, kdyby se k tomu Mirek pružně vyjádřil...

LN To bezesporu.

...a rozptýlil by veškeré pochybnosti. Ale v zásadě i po vlastních zkušenostech z čerpání mého neplaceného volna, kdy jsem lezl na Mount Everest... Prostě dovolená je osobní věcí Mirka Topolánka.

LN Včetně toho, kdo to platil?

Samozřejmě, že je strašně důležité, kdo platí dovolenou politikovi. Kdo jiný by ji měl platit než on sám? Já nepochybuji, že Topolánek si svoji dovolenou zaplatil.

LN Ministr Řebíček prohlásil, že to platil on a že se ostatní složí.

Nepochybuji, že si Mirek Topolánek svoji dovolenou zaplatil sám.

LN Mnozí si myslí, že když se vláda rozkolísala a Topolánek ztrácí nervy i preference, nastal poslední správný okamžik, aby Bém vystoupil a chopil se otěží.

Pokud nechceme, aby vláda na podzim padla, pokud nechceme nahrát Paroubkovi a komunistům, jedinou možností je držet při sobě.

LN Tak kdybyste nahráli Paroubkovi, měli bychom tu aspoň Kaplického Národní knihovnu.

No směle do blobu!

LN Václav Havel vás svým článkem do LN docela silně nadzvedl ze židle. Jeho kritika se týkala i divadel...

Václav Havel je starý pán, který se občas mýlí. Čas od času se opakovaně hlásí k takzvané blbé náladě ve společnosti a ta blbá nálada vždy byla nasměrována proti ODS.

LN Možná jste si toho nevšiml, ale on se od termínu blbá nálada snažil několik let distancovat.

Václav Havel se ve svém příspěvku dotkl pražských divadel. Do relativně velmi štědrého grantového systému vstoupil radní Richter a vytvořil nový pilíř grantové politiky. Pan radní Richter dotací na vstupenku zrovnoprávnil postavení všech divadelních souborů. Udělal jednu chybu. Udělal několik chyb.

Udělal chybu, že v novém systému nebyl schopen vést jasnou hranici mezi ziskovou a neziskovou sférou. Udělal chybu v tom, že nebyl schopen administrativně zabránit podpoře typově černého divadla, které neslouží Pražanům, ale z 95 procent turistům. A já nevidím jediný důvod, proč by Praha měla podporovat černé divadlo pro turisty. Považuji za nesmírně významné, abychom oddělili profitní a neprofitní divadla. Ale to je strašně těžké už proto, že máme profitní divadlo typu Ta Fantastika a typu Semafor. Obě tato divadla jsou s. r. o. Jedna o sobě deklaruje, že má zisk a nestydí se za něj. A druhá o sobě deklaruje, že nemá zisk.

Těžko si z pozice ODS dovedu představit, že budeme podporovat společnosti s ručením omezeným a těm, které se nám přiznají, že jsou ziskové, nic nedáme. A těm, které se nám nepřiznají nebo nám řeknou, že nejsou ziskové, dáme grant. To z principu a ze zákona není možné.

LN Na posledním jednání s divadly jste zmínil, že byste Semafor chtěli transformovat znovu.

Jedna z možností je nabídnout Jiřímu Suchému jinou formu, než je obchodní společnost. Dovedu si představit, že Jiří Suchý toto doporučení vyslyší a zaparkuje v přístavu veřejně prospěšných společností.

LN Pojďme ke změnám v grantovém systému.

Je nezbytné učinit několik zásadních kroků. Jsme v polovině divadelní sezony. Těžko si dovedu představit dramatické změny v dotačním systému s nejistotou, co to či ono divadlo bude dělat na podzim.

LN To je aktuální, protože právě teď divadla nevědí, zda mohou uzavírat nové smlouvy na září.

Z toho pramení moje přesvědčení, že bychom pražským divadlům měli garantovat dotační příjem alikvotní částce, s níž divadla hospodařila z příspěvků města v roce 2007. Tak jim dáme jistotu, že mohou vytvořit dramaturgický plán.

LN Takže tyto peníze by dostali ještě teď v červnu?

Ano. Za druhé považuji za nezbytné, aby dotační systém vytvořil rovnoprávné prostředí pro všechny žadatele o grant, u kterých je patrno, že vytvářejí divadlo pro Prahu a Pražany. Nikoli pro turisty. Znamená to, že si těžko dovedu představit, že bychom dál podporovali ten nerovný systém, který neumožňuje společnosti s ručením omezeným na podporu sáhnout, a jiné divadlo, které je obecně prospěšnou společností, ale dělá stejně autorskou práci pro stejnou cílovou populaci ve stejném městě, tu možnost má. Obě skupiny musí mít možnost o grant požádat. Ale je vysoce pravděpodobné, že se nemohou ucházet o podporu se stejným nárokem. Proto je volání části divadelníků po oddělení profitního a neprofitního divadla legitimní. Za třetí. Dotace na vstupenku jako nový pilíř grantové politiky byl odvážný krok. Ale paradoxně ukázal taky na slabiny tohoto systému. A ty jsou tak velké, že navrhnu zrušení dotace na vstupenku.

LN Rozumím tomu správně, že kdyby ziskové divadlo dělalo Ivanova a neziskové rovněž, o dotaci by si mohla požádat obě divadla, ale vyšší by pravděpodobně dostalo to neziskové?

Vysvětlím v následujícím bodu. Tedy za čtvrté - navrhnu srovnat žadatele čtyřletých grantů na jednu startovní čáru tak, aby Praha dlouhodobě mohla plánovat výši mandatorních výdajů do čtyřletých grantů obecně. Divadla tak získají střednědobou jistotu, budou zároveň vědět, že nedostanou víc, budou zároveň dlouhodobě tlačeny získávat si finance z jiných zdrojů. A typově budou vědět, že divadlo Semafor ve čtyřletém grantu dostane každý rok částku - pro příklad, já to nevím - osm milionů korun. A budou vědět, že pro celkové náklady, které představují částku asi dvanáct milionů korun...

LN S premiérami zhruba čtrnáct milionů.

...si musí získat zbývající peníze z jiných zdrojů. Já určitě chci, aby vedle větší míry ekonomické nezávislosti pražská divadla svou zodpovědnost za ekonomické fungování měla. Doposud to tak nebylo. Doposud podstatná část z nich stála s nastavenou rukou v očekávání: „Dejte. A když nedáte, tak vám to nandáme v Týdnu neklidu.“ Toto jsou mé čtyři návrhy a principy, o kterých chci a budu jednat s řediteli pražských divadel obou znesvářených skupin. O kterých budu jednat s radním Richterem a navrhnu je k diskusi nově obnovenému poradnímu sboru primátora.

LN Už funguje?

Začne fungovat příští týden. Jsem přesvědčen, že tyto moje návrhy mohou po jistém neklidu vnést ten nezbytný klid, aby si pražská divadla mohla udělat divadelní prázdniny. Pan radní Richter přichází s dalším rozumným návrhem. A to provést ve všech kmenových divadlech personální a organizační audity, abychom měli elementární srovnání nákladů jednoho či druhého divadla, abychom věděli, zda konkrétní žádost o čtyřletý grant je adekvátní a legitimní, či není. Podle výsledků auditů budeme posuzovat nároky jednotlivých divadel na čtyřleté granty.

LN A ty audity by tedy měly být hotovy do podzimu, protože jste slibovali, že na podzim už budou divadla vědět, s jakými financemi mohou počítat pro další rok.

Stoprocentně.

LN Chápu to tedy správně, že divadel by se měly týkat jen čtyřleté, nikoli jednoleté granty?

Ano. Jednoroční granty musí být zachovány pro jednorázové projekty. Takže jednoroční granty určitě nezrušíme, ale stálých kmenových divadelních souborů by se netýkaly.

LN Divadla mají strach z blížících se výběrových řízení na nové ředitele, která se mají týkat například Divadla Na zábradlí...

Po dohodě s Richterem navrhneme posunout výběrová řízení na nové ředitele divadel o jeden rok.

LN Můžu si z toho všeho dedukovat, že nenecháte teď žádné z ohrožených divadel padnout?

V Praze je nejspíš víc divadel, než Praha dlouhodobě unese. Osobně by mi krach špatných divadel vůbec nevadil. Naštěstí to není moje zodpovědnost, je to zodpovědnost těch, co tato divadla řídí. Troufám si ale tvrdit, že ke krachu některého z divadel nedojde vinou města a jeho pozdní či chybné grantové politiky.

LN Ačkoli to byl jeden z požadavků divadelníků, z vašich slov vyplývá, že Richtera neodvoláte, že?

Já jsem nikdy nereagoval na tlak ulice. Ani to nepovažuju za možné. Milana Richtera určitě neodvolám.

LN A nedoporučíte mu aspoň, aby občas chodil do nějakých divadel, aby věděl, s jakým „materiálem“ pracuje?

Já jsem primátor města, a nikoli rodič, vychovatel či převychovatel. Kultura je velmi individuální statek a každý považujeme za kulturu něco jiného. Každému z nás se líbí něco jiného a já bych byl taky hrozně nerad, kdyby mě někdo nutil chodit na módní přehlídky.

LN Ještě k Václavu Havlovi. Vy jste ho v článku pro LN přirovnal k postavě z Mistra a Markétky Michaila Bulgakova, k Azazelovi. „Je to klasický kverulant a poštívač. Upozorňuje, udává, vysmívá se, provokuje, popichuje. Účelově. A ve jménu nějakého rádoby ,vyššího cíle‘... Jen s tím, že ON je ta hlava pomazaná, nositel světla a pravdy.“
Přiznám se, že to pro mě byl těžký kalibr, spojovat Havla s udavačstvím.

Každá metafora má své hranice...

LN No právě.

...a Václav Havel se často v posledních letech stylizoval do role právě toho poštívačného kritika, který z pozice znalce pravdy a moudrosti, tedy z pozice elitářské, bez znalosti věci kritizuje a rozeštvává. Přiznám, že se mu to čas od času daří. Stejně jako se to velmi daří Azazelovi v Mistru a Markétce. A moje reakce je triviální. Já si tím prostě nenechám zkazit náladu.

LN Takže se slovem udavačství jste to nepřehnal?

Nemyslím si, že Václav Havel je udavač.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!