Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Bém si myje ruce. Z miliardového prodražení Blanky viní Svobodu

Česko

  10:10
PRAHA - Desetimiliardové prodražení tunelu Blanka rozpoutalo politickou bitku. Pustilo se do sebe nynější a minulé vedení hlavního města. Hlavní bod sváru je jasný: kdo za prodražení stavby může.

Pavel Bém na tiksové konferecni k tunelu Blanka v červenci 2010. foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Silná slova volil především exprimátor Pavel Bém. "Prodloužení výstavby tunelového komplexu vnitřního městského okruhu považuji za fatální selhání nového politického vedení města," komentoval na serveru Novinky.cz rozhodnutí současného primátora Buhuslava Svobody. Ten totiž připustil, že kvůli obřímu nedoplatku bude nutné stavbu protáhnout až do roku 2014.

Ještě ostřeji se Bém pustil do sociálnědomokratického radního pro dopravu Karla Březiny, který prohlásil, že právě Bém zastupitele dlouhodobě ujišťoval, že se stavba nijak neprodraží. "Slova náměstka Březiny pouze potvrzují jeho nekompetentnost vyrovnat se nejspíše s nejtěžším resortem - dopravou," popíchl Březinu Bém.

"Já pracuji ve prospěch Pražanů, a to s fakty, která jsou neúprosná. Ani za jedinou korunu, která se má zaplatit navíc za stavbu Blanky, nemůže současná rada ani já jako radní pro dopravu," kontroval radní Březina.

Bém včera opět zopakoval, že jediné prodražení stavby spočívá ve změně technologie ražby po posledním propadu tunelu u Prašného mostu. Žádné jiné prodražení nepřipustil. Toto tvrzení však popírá padesátibodový dokument z dílny Odboru městského investora, který vyjmenovává všechny práce navíc. Většinu seznamu, který nyní hodlá vedení města analyzovat, tvoří stavby, které si Praha na Metrostavu dodatečně nárokovala. Aniž by je původně zahrnula do smlouvy. Podle odborníků na dopravní stavby se tím zachovala značně neekonomicky. Stavitel, tedy Metrostav, totiž mohl cenu jednotlivých položek snáze zvýšit. "Stavební firmy samozřejmě vítají, když se objeví nějaké položky, které chce investor navíc. Jejich cena se totiž stanovuje za pochodu a zpravidla to umožňuje, aby si za ně stavitel napočítal víc peněz, než kdyby byl vázán smlouvou," řekl LN expert na dopravní stavby František Lehovec.

Ten kritizoval i postup při výstavbě Trojského mostu, na který mělo podle něj město vypsat oddělené výběrové řízení a nezahrnovat ho do výstavby Blanky. Kdyby totiž vypsalo samostatný tendr, most by postavilo výrazně levněji a nemuselo kývnout na diktát Metrostavu. O zakázku by totiž soupeřilo více firem s konkurenčními cenami. "Dopředu se vědělo, že most se bude měnit, a stejně byl zahrnut do tendru. A to zcela účelově," dodává k tomu zdroj dobře obeznámený z výstavbou tunelu Blanka a jeho částí.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!