18. července 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Benzin v Česku je lepší než jinde v Evropě. Řidiči ale lepší kvalitě příliš nevěří

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Čerpací stanice. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Motor nějak netáhne? Má nečekaně větší spotřebu? Častá podezření řidičů z natankování nekvalitního paliva nemusí být v poslední době tou pravou příčinou potíží. Podíl nekvalitních vzorků, které odebrali inspektoři České obchodní inspekce (ČOI), klesá. Je dokonce nejnižší za posledních 15 sledovaných let a dostal se pod průměrnou míru „závadovosti“ v Evropě.

Za vše vypovídají nejaktuálnější dostupné údaje: českých 1,1 procenta nevyhovujících vzorků ze všech za rok odebraných pohonných hmot proti průměrným 1,8 procenta v Evropské unii. U benzinu je rozdíl ještě markantnější – 0,7 procenta versus 2,7 procenta.

O něco hůře dopadla nafta, která je podle údajů European Environment Agency jinde v Evropě přece jen o něco kvalitnější. Je to však dáno i tím, že v Česku se v naftě kontroluje víc parametrů než za hranicemi.

„Na základě výsledků kontrol ČOI došlo během posledních 15 let k výraznému zlepšení kvality pohonných hmot. Přesto se i nadále objevují odchylky závažnějšího charakteru,“ uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Zásadní vliv na menší výskyt nekvalitního paliva má podle něj zveřejňování konkrétních problematických benzinek v posledních čtyřech letech. Taková negativní reklama, spojená s výrazným úbytkem zákazníků, je pro pumpaře větší hrozbou než pokuty, byť někdy dosahují až několika set tisíc korun.

Řidiči ale často lepší kvalitě příliš nevěří. „Začal jsem tankovat u levnější pumpy a hned to bylo znát na výkonu motoru. V servisu ale nic nenašli, prý mám častěji měnit vzduchový filtr nebo kupovat paliva bez příměsi biosložky,“ kroutí hlavou Plzeňan Michal Man, který denně dojíždí do Prahy.

Podíl biosložek v základním benzinu a naftě ČOI kontroluje také a překročení normy (maximálně sedm procent oleje v litru nafty a pět procent lihu v Naturalu 95) není časté. Díky zavedení elektronické evidence přeshraničního obchodu s oleji výrazně klesly i případy pančování nafty.

Lepší míra kvality však neznamená, že riziko poškození motoru zmizelo úplně. Největší podíl na zjištěných závadách však mají případy, jako je nedodržení bodu vzplanutí u nafty, které většinou nemají na chod motoru zásadní vliv.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz