Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Bez ostychu

Názory

  8:27
Z nadšení volí nějakého kandidáta jen málo lidí. To jsou ti Obamovi voliči, kteří dnes jen zírají, co jim to jejich prezident dělá, když si nechal Bushova ministra obrany. Pro normálního člověka se politika nestýká s touhou.

Kampaň ODS, která ironizovala Sociální demokracii. foto: Stanislav ZbyněkČTK

Co přiměje lidi, kteří se nehodlali v ničem angažovat, změnit názor? Že je něco naštve. Zrod politické aktivity je spojen s pocitem: Tak tohle už je moc. A to je taky důvod účinnosti negativních kampaní. Lidi si na ně stěžují, ale málo platné, pamatují si je, a to se počítá.

Negativní kampaň nepochybně vyhrála sociálním demokratům podzimní volby. Dokázali vyvolat v lidech pocit, že se na nich vláda dopouští bezpráví, a dodat jim konkrétní, názorný symbol - třicetikorunový poplatek. Bylo to demagogické, ale vláda byla zaslouženě potrestána za to, že nedokázala reformy obhájit a dát najevo, že ví, že občany něco stojí.

Jak mohla vláda bojovat? Kombinací negativní a pozitivní kampaně. Měla ukázat, co bylo možné díky poplatkům ve zdravotnictví zlepšit, a co chce tudíž ČSSD zničit.

V ODS dosud panoval vůči negativní kampani ostych, snad z obavy, že jejich voliči by jim ji neodpustili. Pro evropské volby se občanští demokraté rozhodli poprvé změnit taktiku. Uvidíme, zda se jí dosud vyhýbali z útlocitu, anebo proto, že ji neumějí.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!