25. února 2009 11:10, aktualizováno  13:53 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Boeing nepřistál, rozlomil se na kusy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Boeing se rozlomil na dva kusy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Boeing se rozlomil na dva kusy. | foto: AFP
AMSTERODAM Většina ze 135 lidí na palubě Boeingu 737 tureckých aerolinií, který mířil na amsterodamské letiště, může mluvit o zázraku. Stroj se krátce před plánovaným přistáním na letišti Schiphol zřítil. Boeing se přitom rozlomil na tři části, ale naštěstí nezačal hořet. Při neštěstí zemřelo nejméně devět lidí, zraněny byly desítky cestujících.
V článku VIDEO a FOTOGALERIE


Agentury citují pasažéry, podle nichž se stroj těsně před dopoledním přistáním možná dostal do vzdušné díry a prudce padal k zemi. Do nemocnic bylo převezeno 84 zraněných, z nichž šest je v kritickém stavu a nejméně 25 ve vážném, uvedla mluvčí záchranářů Ineke van der Zandeová. Mluvčí vyšetřovatelů na odpolední tiskové konferenci informoval, že tři členové posádky zahynuli v pilotní kabině letadla, kde se v zájmu vyšetřování stále nacházejí jejich těla.

Nehoda letadla

Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan večer podle agentury DPA uvedl, že neštěstí nepřežil kapitán letadla, druhý pilot a také další pilot, který byl v kabině na zácviku.

Zatímco nizozemští představitelé stále hovoří o devíti mrtvých, starosta Istanbulu Muammer Güler řekl v tureckých médiích, že zemřela 10. osoba.

Český velvyslanec v Nizozemsku Petr Mareš České televizi řekl, že podle informací, které má, tvořili převážnou většinu pasažérů turečtí občané a že na české velvyslanectví se zatím žádný Čech kvůli nehodě neobrátil. Turecký velvyslanec v Haagu řekl, že na palubě bylo 72 Turků a 32 Nizozemců, podle agentury Reuters tam byli také nejméně čtyři Američané. Národnost dalších lidí na palubě ani národnost obětí nebyla oznámena.


Zvětšit mapu

Letadlo přilétající do Amsterodamu nezvládlo přistávací manévr, a když spadlo na zem, rozpadlo se na tři kusy, ale nezačalo hořet. Letounu se odlomila ocasní část, další zlom nastal před křídly. Ulomily se také oba motory. Stalo se to krátce po 10:30 SEČ.

Stroj spadl mimo areál letiště na čerstvě zorané pole asi tři kilometry od přistávací dráhy. Experti citovaní agenturou AP řekli, že dopad na toto měkké, rozbahněné podloží mohl přispět k tomu, že neštěstí neskončilo tragičtěji. Mohlo to podle nich také přispět k tomu, že stroj nezačal hořet.

Turecké ministerstvo dopravy zřídilo skupinu, která sbírá podrobnosti o nehodě. Turecký ministr dopravy Binali Yildirim řekl, že stroj byl nasazen do provozu v roce 2002 a prošel technickou kontrolou loni 22. prosince.

Představitel Turkish Airlines řekl, že v dokumentech letadla není zmínka o problémech s údržbou. O příčinách neštěstí není zatím nic známo. Na místě byla v té chvíli jen lehká mlha a vál slabý vítr, viditelnost byla dobrá. Kapitán letadla Hasan Tahsin byl prý velmi zkušený pilot. Tahsin i další dva piloti vyvázli podle turecké tiskové agentury Anadolu nezraněni.

Mluvčí mezinárodní federace pilotů Gideon Evers řekl, že nic nenaznačuje, že by letadlu došlo palivo, jak se začalo spekulovat. V nizozemských médiích se také objevily spekulace, že letadlu vypověděly motory. Přeživší o tom ale nemluvili.

"Stroj se připravoval k normálnímu přistání, když jsme měli dojem, že jsme se dostali do vzdušné díry a že pilot ztratil nad letadlem kontrolu. Najednou letoun klesl a zřítil se. Všecko se odehrálo ve třech nebo pěti vteřinách. Pak nastala panika," řekl podle AFP v turecké televizi NTV bankéř Tuncer Mutluhan, který byl na palubě.

Další cestující Kerem Üzel na téže stanici řekl, že letoun "byl ve výšce asi 600 metrů, když bylo oznámeno přistání. Najednou jsme prudce ztratili výšku, jako by se stroj dostal do turbulence. Potom ocas letadla narazil na zem a klouzali jsme po prázdném prostranství."

Společnost Turkish Airlines zaznamenala podle BBC poslední nehodu svého stroje v roce 2003. Bylo to v Turecku a zahynulo 65 lidí. Společnost létá do asi 140 destinací a loni přepravila 22,5 milionu lidí, o 15 procent víc než předloni. Z bezpečnostního hlediska je podle BBC hodnocena stejně jako třeba společnosti British Airways nebo Virgin.

Havarovaný stroj 737-800 je vyráběn pro 162 až 189 cestujících. Letoun řídí dva piloti. Nizozemští představitelé nejprve hovořili o 135 osobách na palubě havarovaného letounu, poté počet upřesnili na 134. Schiphol je páté největší letiště v Evropě. Místo neštěstí je asi 20 kilometrů od centra Amsterodamu.


ČTK, Lidovky.cz
  • 31Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.