Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Bojárt v Bratislavě. Lidé v tržnici soutěží pod taktovkou Kateřiny Šedé

Kultura

  11:08
BRATISLAVA - Budova tržnice v širším centru Bratislavy se na pár dní symbolicky proměnila v pevnost s názvem Bojárt, kde zájemci mohou soutěžit o finanční ceny. Projekt výtvarnice Kateřiny Šedé je inspirován známou televizní soutěží Pevnost Boyard a jeho cílem je přilákat veřejnost do této stavby z dob socialismu, kde trhovci nabízejí různé zboží.

Soutěžící. foto: Martin Hlavica

Každý soutěžící dostane herní plán s více než 200 otázkami, které se vážou k tržnici a na které má hledat odpověď. Do víkendového finále postoupí šest nejúspěšnějších účastníků, kteří pak budou hrát o tři peněžité ceny v rozmezí od 300 do 600 eur (8200 až 16.400 Kč). Výhru pak budou muset utratit přímo v tržnici.

Tak trochu jiná tržnice... Alespoň na pár dní.

„Klíčem je, že soutěžící musejí najít co největší počet předmětů, které jsou v katalogu a pak odpověď na otázku, která se k tomu předmětu váže. V katalogu můžete najít jen věci, které se nedají na tržnici koupit. Jsou to různé dekorace obchodů, jejich výzdoba, to, co trhovci nosí na sobě,“ řekla ČTK Šedá. V jednom ze stánků lze podle ní najít odpověď i na čtyři otázky.

Bratislavská tržnice - prodávající zapojení do projektu Kateřiny Šedé..
Bratislavská tržnice - prodávající zapojení do projektu Kateřiny Šedé..

Herní plán je rozdělen do několika kategorií. Soutěžící má například vyhledat vyfocenou figurínu a zjistit, z jakého materiálu byl vyroben její podstavec. V jiném úkolu zase musí na základě náznaku zjistit, na které části těla nosí vyobrazený šperk jedna z trhovkyň. Za každou správně zodpovězenou otázku dostane účastník hry jeden bod a za každých deset bodů symbolický klíč. Do finálového kola postoupí soutěžící s nejvyšším počtem klíčů.

Prvním soutěžícím se stal Bratislavan Matej. „Zaujalo mě to. Je to originální věc. Spíše než finanční výhra byla motivací výhry sranda,“ řekl ČTK.

Záměrem soutěže je propagovat tržnici v době, kdy mnoho lidí upřednostňuje nákupy ve velkých obchodních centrech. „Hodně mě zajímají místa, která nejsou pod vlivem široké veřejnosti a stojí trošku na periferii zájmu. Cílem bylo upozornit na tržnici a ukázat, v čem je speciální a jedinečná. Není to jen originalitou výrobků, ale i originalitou samotných trhovců,“ uvedla Šedá. Většina trhovců se podle ní do projektu aktivně zapojila.

Autorka projektu Kateřina Šedá vysvětluje pravidla soutěže.

Organizátorem společenské hry je bratislavské občanské sdružení tranzit.sk. „Tržnice je zajímavým místem, které již tak trochu zaniká, je takovým reliktem. Kateřinu Šedou znám, vím, že dělá na projektech, které pracují s velkými skupinami lidí. Připadalo mi, že by bylo zajímavé ji pozvat,“ řekla kurátorka projektu Lýdia Pribišová.

Začátek soutěže si nenechal ujít ani přední slovenský architekt Ivan Matušík, který stavbu tržnice projektoval. „Projekt tržnice byl neznámým tématem. Šlo (na tu dobu) o moderní technologii. Prefabrikáty byly vyráběny speciálně pro tuto stavbu,“ řekl Matušík.

Prosklená budova tržnice byla postavena na začátku 80. let. Nachází se na Trnavském mýtě, jedné z větších bratislavských křižovatek a blízko nově postaveného nákupního centra. V tržnici, na které se mezitím podepsal zub času, nabízejí trhovci různý sortiment, včetně ovoce, zeleniny či pekárenských výrobků. Návštěvníci tam mohou také posedět u sklenky vína.

 

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!