28. července 2014 6:06 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Brian Eno hledá dokonalý
zvuk – a už je blízko

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Brian Eno a Karl Hyde | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Brian Eno a Karl Hyde | foto: Reprofoto
Kolem Briana Ena v posledních letech prach neusedá. Vždycky když už to vypadá na klidné období mimo stěny studia, přižene se nový nápad. Někdy je průvan tak prudký, že Eno vydá dvě alba během dvou měsíců. To se stalo v případě jeho spolupráce s Karlem Hydem.

Brian Eno je bez debat jedním z největších žijících muzikantů současnosti. Jak se říká: elektronická hudba nezačala s Enem, ale po jeho příchodu už nikdy nezůstala stejná.

Stal se duchovním otcem využívání tónu jako samonosného významového prvku, který není podřízen melodiím, akordům ani kompozičním postupům. To dalo základ ambientní hudbě, jejíž kouzlo spočívá v táhlých zvukoplochách. Její nevtíravost dokáže přimět k tiché meditaci, během které člověka zaplaví. Výjimkou není ale ani opačný přístup. Během své notoricky známé instalace Music for Airports (1978) chtěl Eno něžným zvukem prolomit tíživost a nelidskost letištního prostředí.

Brian Eno, Karl Hyde: High Life

Brian Eno, Karl Hyde: High Life

Kreslení zvukem

Rodák ze Suffolku proslul kromě jiného i jako průkopník na poli tzv. generativní hudby. Tou Eno navázal na myšlenky Johna Cage, který koncept chaosu chápal po vzoru východní filozofie jako nejsvobodnější projev, spojený navíc s "životadárným" vířením. Eno přitom využil tehdejších možností dnes již neexistujícího softwaru Koan Pro. V roce 1996 vydal Generative Music 1, nicméně chaotické prvky najdeme napříč jeho tvorbou už od poloviny sedmdesátých let. V posledních pěti letech se šestašedesátiletý skladatel věnuje multimediálním aplikacím. Kromě hudebního talentu totiž Eno disponuje i výtvarným umem. Obojí propojil v konceptuálním DVD disku 77 Milion Paintings (2006). Právě tolik různých audiovizuálních kombinací byl schopen software vytvořit z necelých tří stovek původních fragmentů, čímž v praxi vytvořil každému divákovi neopakovatelný zážitek. V duchu generativní tvorby pak navrhl i čtveřici interaktivních mobilních aplikací Scape, Bloom, Trope a Air. I když v nich uživatel může do náhodných procesů zasahovat dotyky či nastavením parametrů, princip zůstává stejný – vytvořit prostor pro nekonečný proud atmosférických zvuků a animací.

Velká syntéza, tápání a svítání

Enova tvorba se však netočí jen kolem "zvukové malby". Ještě před sérií ambientních alb vydal několik desek, na kterých šlo najít průnik s písňovým popem, např. Before and After Science (1977) s pozapomenutou baladou By This River. Ve třetím tisíciletí začal Eno vydávat alba, na kterých zužitkoval své nabyté zkušenosti na poli populární i experimentální hudby. Na čtyři roky starém albu Small Craft onaMilk Sea ještě Eno pomocí improvizací s Jonem Hopkinsem a Leem Abrahamsem zachovává určitou volnost. Ta však mizí na kolaborativních albech Someday’s World a High Life, které Eno nahrál s Karlem Hydem, zpěvákem legendární houseové kapely Underworld. Obě vyšla v rozmezí necelých dvou měsíců. První jmenované dokonce doprovází povedená mobilní aplikace, která nabídne ve zkratce možnosti tzv. rozšířené reality. Nelze říct, že by se rychlá kadence vydání projevila po producentské stránce. Přece jen se při poslechu Someday’s World zdálo, že něco není v pořádku. Album, které sice obsahovalo čtveřici extraligových písní, trpělo ztrátou jakéhokoli kurzu. V konečném důsledku tak vyvolávalo podobný dojem jako Enovy zvukové fragmenty a polotovary, které se staly impulzem pro kolaboraci s Hydem.

Brian Eno, Karl Hyde: High Life

Warp Records

2014

Nápad vydat i druhé album přišel ve chvíli, kdy oběma legendám došlo, že Someday’s World bylo prologem jejich vzájemné spolupráce. Na High Life se tak sonda Eno/Hyde ponořila hlouběji do zvukových struktur a zapracovala na jednotě. Přestože je druhé společné album aranžérsky prostší a disponuje jen šesti, byť v průměru sedmiminutovými písněmi, vyzařuje z něj jistota a vize – konkrétně smyček kombinovaných s rozmáchlým kytarovým zvukem kultovní desky The Joshua Tree. To nejzajímavější se ale děje za pět minut dvanáct. Doufejme, že po High Life přijde i zakončení trilogie o hledání dokonalého zvuku.

Ian Macháček
  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.