Brusel se každoročně v září stává na celý měsíc platformou pro setkání a prezentace belgických i zahraničních designérů v různých oblastech tvorby jako je bytový design, produktový i konceptuální design, návrhy šperků, móda, grafický design i architektura. V letošním roce je důraz kladen na textilní design a dalším výrazným rysem této přehlídky je i velká účast mladých návrhářů.
Během celého měsíce vystavují vybrané galerie, značkové obchody i tzv. pop-up stores originální návrhy zavedených i začínajících designérů z Belgie i zahraničí. Ve výstavní prostory se proměnily ale třeba i kavárny a hotely jako například originální hotel BLOOM, který hostí ve svém Penthouse Art Space výstavu s názvem “Od A do Z” - práce mladých designérů z různých koutů světa, kteří se potkali na Design Academy v Eindhovenu.
V Bruselu chce o sobě dát vědět i polský design. Na několika místech ve městě se koná přehlídka s trochu provokativním názvem “Crazy Polish Communist-Inspired Design” (Šílený polský design inspirovaný komunismem). Chce ukázat moderní a ne tak známou tvář současného polského designu, který je vzdálen folklorním představám, se kterými je Polsko často spojováno.
UMPRUM v Pražském domě: Rybička, klobouky i robotická dekorace skla
Pražský dům v Bruselu připravil pro tento festival ve spolupráci se studiem Olgoj Chorchoj soubornou výstavu studentů produktového designu UMPRUM pod vedením Michala Froňka a Jana Němečka. Vystaveny jsou projekty vytvořené v roce 2014 – široký rozsah objektů denní potřeby navržených jak pro velké renomované firmy, tak i pro malé výrobce. Výstava ukazuje nové pohledy na tradiční výrobu a řemeslné technologie.
K vidění jsou například ukázky spolupráce se společností Tonak, výrobcem nožů Rösler (nový design kultovního nožíku Rybička a jiné) nebo sportovního vybavení z kompozitních materiálů pro výrobce závodních kol RaceBike. Studenti pracovali s tradičními technologiemi, ale návštěvníci se mohou seznámit i s experimentálními koncepty designového studia. Mladí designéři předvádějí například prototypy skleněných nádob, poklopů a svítidel navržených pro společnost Bomma, které jsou zdobeny robotickou dekorací.
Studenti UMPRUM ozvláštnili i samotnou budovu Pražského domu světelnou instalací Glasswood, která byla vyrobena ve spolupráci se společnostmi Ton a Bomma a byla navržena pro výstavu v rámci Salone Internazionale del Mobile 2014, kde byla také poprvé instalována.
Lucie Koldová rekapituluje
Lucie Koldová má v galerii Diito samostatnou výstavu svých nejdůležitějších prací za uplynulých deset let. Z velkého množství svých návrhů a realizací vybrala za každý rok jeden stěžejní projekt. Unikátní kolekce ukazuje autorčin nekonvenční smysl pro materiál, proporce a formu a její schopnost přistupovat k designu z mnoha pohledů.
Lucie Koldová, která žije a pracuje střídavě v Praze a Paříži, má za sebou ne dlouhou, ale již strmě úspěšnou kariéru. Na mezinárodním trhu se proslavila v roce 2010 svojí kolekcí svítidel Muffins a Balloons pro firmu Brokis a od té doby nepřestala se sklem experimentovat, ačkoliv navrhuje i z jiných materiálů.
V loňském roce byla zvolena Designérem roku a ve stejné soutěži (Czech Grand Design) získala letos cenu veřejnosti. Umělecká ředitelka firmy Brokis pracuje pro domácí i mezinárodní klienty, vystavuje pravidelně v Miláně i Paříži a teď se vrací i do Bruselu, kam letos přijela nejen vystavovat, ale i přednášet ve známém kulturním centru Flagey.
INFO Brussels Design September
Brussels Design September je poměrně mladá, ale ambiciózni akce, která si klade za cíl přinést více designu do sídla EU a povznést jeho image i jako města, kde se potkávají špičkoví návrháři a vzniká dobrý design.
Bohatý program nabízí množství kvalitních výstav, konferencí, přednášek, workshopů i trhů s designem. V rámci Brussels Design September se koná například každým rokem známý Brussels Design Market, který je největším veletrhem vintage v Evropě.
Již podruhé je tento rok také uspořádána akce s názvem Commerce Design Brussels – soutěž o nejlepší design obchodu či restaurace v Bruselu. Tento projekt byl iniciován v roce 1995 městem Montreal se strategickým cílem zlepšit úroveň designu obchodních prostor a postupně se k němu přidala I další města jako Marseille, Lyon, Luxemburg nebo Eindhoven. Mezinárodní porota odborníků vybrala do užšího výběru šest projektů z celkem padesáti registrovaných a během září potom sama veřejnost svým hlasováním rozhodne o vítězi, který bude slavnostně vyhlášen 25. září.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |