17. června 2014 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Budeme jednou chodit do
muzea na výstavu tatranek?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Zpěvák Pharrell Williams kurátoroval v Paříži výstavu s názevm GIRL, dal jí... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zpěvák Pharrell Williams kurátoroval v Paříži výstavu s názevm GIRL, dal jí... | foto: Reuters
PAŘÍŽ Populární Americký zpěvák Pharrell Williams kurátoroval v Paříži výstavu. Zpráva, která obletěla zpravodajství po celém světě, vzbudila i nemalé rozpaky a údiv. Může zpěvák z ničeho nic kurátorovat výstavu? Odpověď je jednoduchá. Ano, protože v marketingu a dobré reklamě je povoleno všechno.

Pařížská výstava, kde jsou prezentována díla předních světových umělců jako Gerhard Richter, Cindy Sherman,Takashi Murkami a další, totiž nese název GIRL, tedy stejně jako je titul Williamsova posledního alba. Tato zvláštní přehlídka jen podtrhuje fenomén posledních let, prolínání světa luxusu, výtvarného umění a popkultury. Nejenže nejvýznamnější výtvarníci navrhují látky a oblečení, své výstavy mají stále častěji i komerční produkty.

Zpevák Pharrell Williams byl na své vlastní výstavě stylově oblečen. Fotografové neváhali vyfotit i detail jeho bot.

Zpevák Pharrell Williams byl na své vlastní výstavě stylově oblečen....

Umělci pro luxus, luxus pro umění

Lebka obklopená motýly Damiena Hirsta, nekonečné puntíky Yayoi Kusamy či obskurní postavičky ponurého ladění bratří Chapmanů. Tak může zjednodušeně vypadat exkluzivní látka či materiál, pokud jej pro luxusní značku vytvoří renomovaný výtvarník. Designéři a oděvní domy stále častěji oslovují známé a pokud možno trendy umělce, aby vytvořili limitovanou kolekci oblečení, doplňků popřípadě jen vzorů na látky.

Luxus jako takový je postaven na prestiži, vybudované značce a vyšší cenně, která zajišťuje výlučnost. Obdobně fungují i světoznámí malíři, sochaři či konceptuální umělci. Není tedy divu, že vyhlášené oděvní domy ve snaze po získání větší atraktivnosti pro potenciální zákazníky sahají po renomovaných jménech z výtvarného světa. Příkladem budiž spolupráce francouzského domu Louis Vuitton a jeho jistý patronát japonské umělkyni Yayoi Kusama. Vrstevnice a ve své době známá Andyho Warhola v posledních letech oblétla svět s velkolepě pojatými výstavami, tedy od rodného Japonska přes Londýn, Paříž až do New Yorku. Po jejích obrazech a plastikách se jen zaprášilo.

Kusama Store v obchodním centru Selfridges

Kusama Store v obchodním centru Selfridges

Nejenže se puntíky od Kusamy objevily na lodičkách, kabelkách a šátcích. Pařížská značka neváhala zasvětit výlohy po celém světě, v Londýně pak byl připraven dokonce i speciálně upravený butik v nákupním domě Selfridges, který nebyl vizuálně příliš odlišný od samotné výstavy.

Z butiku do výstavní síně

Celebrity je možné hledat i mezi jednotlivými produkty. S trochou nadsázky tak lze nazvat stálice trhu či bestsellery známé napříč kontinenty. Patří mezi ně beze sporu parfém N° 5 od Chanelu. Charakteristická vůně s ikonickým flakonem se v loňském roce dočkala své vlastní výstavy. A kde jinde může být vůně více adorována než v městě svého původu, tedy Paříži. Tentokrát se však dočkal Chanel.

V Palais de Tokyo bylo v množství skleněných vitrín představen univers vytvořený kolem legendární esence, respektive kolem návrhářky Coco Chanel. Kurátorům výstavy se tak podařilo díky archiváliím, fotografiím či korespondenci odkázat i na taková jména jako Jean Cocteau, Pablo Picasso nebo Gauillauma Apolinaira.

  • 1Diskuse
Tomáš  Holý

Autor

Tomáš Holýtomas.holy@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz