15. dubna 2010 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Bursík se opřel do Paroubka,
že mu krade kampaň s dětmi

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Děti v politice. Bursíka s Paroubkem se přou o to, kdo přišel s nápadem využít děti na plakátech jako první.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Děti v politice. Bursíka s Paroubkem se přou o to, kdo přišel s nápadem využít děti na plakátech jako první. | foto: SZ
PRAHA Nemají právo volit, někdy dokonce ještě ani neumějí mluvit. Přesto jsou v řadě případů nakonec klíčem k volebnímu úspěchu. Děti a politici na billboardech – osvědčené spojení oprašuje v letošní kampani hned několik významných uchazečů o křeslo ve sněmovně.

V Ústeckém kraji se sázka na dětskou nevinnost na předvolebních poutačích stala dokonce předmětem sváru mezi lídrem ústecké kandidátky za Stranu zelených Martinem Bursíkem a předsedou ČSSD, který rovněž usiluje o přízeň Severočechů, Jiřím Paroubkem.

"Kampaň Jiřího Paroubka a jeho rodiny vznikla mimo původní plán sociální demokracie, velmi narychlo po startu naší kampaně," obviňuje Bursík šéfa ČSSD z vykrádání nápadu zelených.

"Kampaně navíc mají jinou motivaci: zatímco my vycházíme z toho, že budoucnost dětí v regionu je vážně ohrožena, Jiří Paroubek si přeje prolomení limitů těžby uhlí," dodal na adresu rivala v Ústeckém kraji.

Kampaň s dětmi pohledem Martina Bursíka a Jiřího Paroubka - grafika.

Dříve ostuda, nyní pravidlo
Paroubek však nařčení, že pouze kopíruje know-how volebního soupeře, odmítá. "Pokud pan Bursík nemá lepší nápad než tenhle, je mi ho líto," reagoval s tím, že o plánu umístit na velkoformátové poutače vlastní rodinu hovořil už v době, kdy média psala o dánských figurantech na billboardech s logem ČSSD. Jeho manželka Petra s tím údajně nemá problém. "Pomáhá mi a je s tím srozuměná," řekl Paroubek.

Předvolební hádka ukazuje na nezadržitelný trend. Do politiky, obzvlášť té před volbami, prostě děti patří. Tvář kojence na voliče spolehlivě zabírá a stejně tak funguje i obrázek spořádané rodiny kolem politického kandidáta. A lídři kampaní to moc dobře vědí.
"Marketing dnes pracuje s dětmi jako s velmi účinným nástrojem reklamy. Není divu, že se marketing v této podobě dostal i do politiky," říká odborník na etiketu Ladislav Špaček. "Děti dělají reklamy na cokoli, tak nás to nemůže překvapovat u politiků." Byl to však právě Špaček, kdo ještě před dvěma roky kritizoval bývalého disidenta Johna Boka, za jehož zvolení do Senátu "lobboval" na billboardech jeho tříletý vnuk Šimon. "Je to hra na nejnižší pudy a city, to rozhodně odsuzuji," zlobil se tehdy na serveru iDNES.cz Špaček.

Kampaň s dětmi Martina Bursíka (SZ).

Míra, v jaké čeští politici spoléhají před volbami na rodinnou kartu, je oproti zahraničí nebývalá. Vyrovná se jí snad pouze praxe ze zámoří. "V Americe je zapojování dětí a rodiny běžné," přikyvuje politolog z pražské Univerzity Karlovy Jan Bureš.

"Třeba Barack Obama bral děti na mítinky. Politik tím ukazuje, že je spořádaný otec, že má rodinu, o kterou se dobře stará. Navíc děti působí pozitivně, zejména ty malé," dodává Bureš.

Předvolební billboard ČSSD

Hit politiky: děti útočí na voliče
Bursík s Paroubkem tak nejsou na poli "citového útoku" na voliče žádnými průkopníky. Naopak, cílené propojení dětí a rodiny v předvolební řeži se v posledních deseti letech stalo v Česku hitem.

Stačí letmý pohled do minulosti: motiv pózování s dítětem využil už před dvanácti lety tehdejší šéf ODS Václav Klaus, který se na titulní stranu společenského měsíčníku Xantypa nechal vyfotit se svým vnukem Vojtěchem. Snímek se pak objevil i na velkoplošných poutačích, které anoncovaly zmíněné číslo časopisu. "Je to prostě nefér a my se k tomu nikdy nesnížíme," komentoval tehdy Klausův krok, kterým obešel zákaz billboardové masáže, na níž se shodly parlamentní strany s výjimkou Sládkových republikánů, tehdejší předseda Unie svobody Jan Ruml.

A Klause brzy následovali další. Před posledními parlamentními volbami vsadil na image spolehlivého manžela a starostlivého otce Mirek Topolánek. Rodinně založená kampaň mu k vítězství dopomohla. Jenže záhy se prozradilo, že Topolánek žije s kolegyní ze strany Lucií Talmanovou, a obraz vzorného muže ztroskotal. Topolánek se rozvedl a v letošní kampani plánoval, že se zaměří na programové body strany. Zda by to splnil, se nedozvíme. Byl sesazen.

  • 17Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.