22. ledna 2012 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Čarokraj: Jak polidštit
baziliška? Přece zpěvem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Čarokraj ožívá. Fantasy opera v Národním divadle | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čarokraj ožívá. Fantasy opera v Národním divadle | foto: ČTK
Národní divadlo uvedlo novou operu „pro celou rodinu“ mladého skladatele a dirigenta Marka Ivanoviče Čarokraj. Podílel se i na libretu, které na motivy knihy Geralda Durrella Mluvící balík vytvořili režisér Petr Forman, Radek Malý a Ivan Arsenjev.

Původní české opery jsou dnes vzácnost, tím spíše ty pro děti, a je třeba každou novinku přivítat. A pochválit i bývalého šéfa opery Jiřího Heřmana, že novou operu Ivanovičovi v týmu s bratry Formanovými zadal.

Autoři „rodinné expedice“ do říše zvířat, která žijí jen díky naší fantazii, Durrellovu předlohu zredukovali do deseti obrazů s prologem a epilogem pro deset zpívajících postav, sbor a balet. Říši mytologických bytostí, kde vládne řád a čest, si podrobí bazilišci a začnou si ji i s Knihou zákonů podřizovat ve svůj prospěch, než houslistka Penelopka se správcem slov a létající učeností Papoušem a tuplovaným špiónem Žabákem získají rostlinu routu, s níž se podaří bazilišky lstí porazita Mytologii zachránit.

Operu rámuje slavnost Čarokraje, která začíná a končí pozvolna a posmutněle v šedi hloubky jeviště. Libreto ale občas sklouzávají do veršovánek: „Kde vládne řád, / tam smíš se hřát / a žít nemusíš se bát. / Kde vládne mír / a dobrá zvěst, / zvítězí čest.“ Podivně naroubovaným dalším happy endem je ještě dodatečný epilog opery (po děkovačce), kdy oproti Durrellovi Penelopka polibkem promění Žabáka v prince. Nejspíše proto, aby mohla na závěr zaznít chytlavá Žabákova písnička, která spolehlivě roztleská publikum.

Život v míru pro každého tvora

Petr Forman cítí v klíčovém konfliktu Čarokraje, kdy se jedna skupina rozhodne uspořádat svět podle sebe, politický podtext: „...vyrostli jsme v zemi okupované skupinou lidí přesvědčených o své nadřazenosti.“ V závěru pak opera opěvuje kvetoucí zemi, v níž má „správně“ přepsaná kniha znovu sloužit úctě k druhému a životu v míru pro každého tvora. Rukopis bratrů Formanů v týmu s Andreou Sodomkovou, světelným designérem Dádou Němečkem a choreografkou Veronikou Švábovou je čitelný okamžitě.

Tito ostřílení divadelníci vědí jak překvapit a zaujmout, a tak se celé divadlo hemží půvabnými elfkami s blikajícími čepicemi, na druhé galerii se v magicky rudém světle rozzáří dva obří fénixové, čaroděj Velebobule v obydlí ve tvaru ulity je nahluchle vznešený. Zpívající obří knize se zázračně samy otáčejí listy, vlkodlaci se plíží po temném ostrově, kde rostou tesáky, a bazilišci mají hned několik modelů vězení. Pro plavbu zachránců mořem inscenátoři použili osvědčenou metodu vzdouvajících se pruhů jemné modré látky. U diváků podle reakcí vítězily líné lasičky, zde v podobě surikat, z nichž některé se díky účinkům statečnost vyvolávající routy promění v b-boye breakdance. Také kostýmy mořských panen s pružnými dlouhými ocasy, kentaurů se skákacími botami nebo čarotelat dotvářely efektní pestrost.

Směs stylů, druhů a žánrů

Hudebně je Čarokraj směs stylů, druhů a žánrů od barokní opery seria přes buffu, vzletné romantické árie i wagnerovská plynutí, inspirace Janáčkem i Martinů po jazz, muzikál a velký populár i písničku ve stylu country. Bylo zřejmé, že Marko Ivanovič je zkušený autor filmové hudby a dokáže rychle hudbou vyjádřit atmosféru „vesmírných sfér“, rytmizovaného vojáckého pochodu i prudké bouře.

Marko Ivanovič: Čarokraj

Libreto: Ivan Arsenjev, Petr Forman, Radek Malý
Režie: Petr Forman
Dirigent: Marko Ivanovič
Scéna: Andrea Sodomková, Matěj Forman
Národní divadlo, premiéra 14. 1.

V áriích, duetech i ansámblech přehledně charakterizoval jednotlivé postavy „příznačným“ hudebním stylem s koloraturní zpívající knihou, vznešeně chrámovým čarodějem, vyjícími vlkodlaky, nebezpečně lahodným zpěvem sirén, jemným šveholením elfek nebo zamilovanými písničkami Žabáka. A bylo zřejmé, že účinkující v čele s Romanem Janálem i Jakubem Tolašem alternujícími Papouše, Lenkou Máčikovou i Lucií Fišer Silkenovou coby Penelopkou nebo činoherci Vladimírem Javorským v alternaci s Petrem Stachem v roli Žabáka vzali inscenační pojetí „za své“. Jen je zvláštní, že opera ND nenašla ve svém kmenovém sólistickém ansámblu vlastní obsazení a mnozí jsou hosté.

O úspěchu Čarokraje nakonec rozhodnou hlavně děti, odchované již nejrůznějšími „fantasy“ od hobitů po Pottera. Uvidíme, zda divadlo a opera zvlášť s nimi může soupeřit.

Helena Havlíková, operní kritička
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz