Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ceny kameramanů převzali Aleš Hart, Ivo Popek a Jiří Kadaňka

Kultura

  20:11
PRAHA - Výroční ceny Asociace českých kameramanů (AČK) získali ve středu v Praze Aleš Hart za celovečerní film režiséra Zdeňka Viktory Raluca a Ivo Popek za kameru k televiznímu snímku Jiřího Svobody Poslední cyklista. Za celoživotní dílo byl oceněn Jiří Kadaňka, který byl 65 let hlavním kameramanem Československé televize.

Jiří Kadaňka převzal 11. února v pražském kině Lucerna cenu za celoživotní dílo. Udělila mu ji Asociace českých kameramanů s občanským sdružením DILIA. foto: ČTK

Kadaňka natočil přes 120 hraných filmů a pořadů.„Filmové dílo Jiřího Kadaňky se vždy vyznačovalo vysokou profesionalitou, výtvarnou a estetickou kvalitou a smyslem pro bohaté obrazové sdělení,“ zdůvodnilo jeho ocenění prezídium AČK. Loni byl za celoživotní dílo vyznamenán Vladimír Opletal, před ním například Jaromír Šofr, František Uldrich, Ivan Šlapeta, Miroslav Ondříček, Ilja Bojanovský, Jan Kališ a Stanislav Milota.

Ceny byly předány v pražském kině Lucerna už podvacáté. Na návrh pedagogického sboru katedry kamery FAMU udělila asociace uznání Jaroslava Kučery Ondřeji Hudečkovi za film Furiant. Tato cena je určena posluchačům FAMU za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.

ČTĚTE TAKÉ:

65 let v televizi

Jiří Kadaňka pracoval po absolutoriu Filmové fakulty Akademie múzických umění 65 let v Československé televizi jako hlavní kameraman. Za tu dobu se s různými režiséry podílel na vzniku hraných filmů, zábavných pořadů, pohádek, oper, koncertů a přenosů divadelních představení. 

V počátečním období to bylo několik snímků pro děti s režisérem Jiřím Bělkou, pak spolupracoval například s Ladislavem Rychmanem, Borisem Moravcem, Jánem Roháčem, Adamem Rezkem a Zdeňkem Podskalským. Z této spolupráce vynikla hudební groteska Ztracená revue, točená začátkem 60. let v exteriérech pražských ulic a oceněná na festivalech v Alexandrii a Monte Carlu.

Z další Kadaňkovy tvorby je v popředí práce na filmu Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou režiséra Antonína Moskalyka, film Evalda Schorma Kateřina Parrová s Janem Werichem, Rychlé šípy Hynka Bočana a film Dušana Kleina Příběh kriminálního rady.

Spoustu let tento kameraman spolupracoval na filmech operních, baletních a melodramatických s režisérem Petrem Weiglem, což ovlivnilo jeho tvorbu. Šlo například o mezinárodní koprodukce Pas de quatre, Romeo a Julie, Werther, Dva bratři, Faust a Markéta, Turn of the Screw, Utrpení svatého Šebestiána, Rusalka a Radúz a Mahulena.

Nejlepší období v životě

„To bylo nejlepší období našeho tvůrčího života. Dělali jsme to se zápalem, s uměleckým záměrem a snažili jsme se, aby tam byl výtvarný pohled. Aby nešlo jen o realistické fotografování, které je běžné. Není špatné, ale je běžné, zatímco my chtěli ještě něco víc. To se nám, myslím, povedlo,“ řekl Kadaňka.

Dnes už podle něj podobné projekty těžko vzniknou. Často to totiž musela být právě kamera se svými specifickými výrazovými prostředky, která byla nositelem sdělení hudebního obsahu. Pro televizi natočil ještě v roce 2005 pohádku Nepovedený kouzelník. V červnu 2013 zachytil jubilejní koncert dirigenta Libora Peška v pražském Obecním domě. Oběma bylo v té době osmdesát let.

Autoři: ,