Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Čerstvé maso: Smyslová, Krejčí a nový pohled nejen na kamna

Design

  6:00
Název Čerstvé maso by mohl zavádět. Vznáší se kolem něho oblak nekončící spotřeby a představa řady designérů; kusů masa. Kdo je nová jakostní šunka designu?

kamna Malmő, Lucie Smyslová foto: Lucie Smyslová a Jiří Krejčí

Název ale vědomě překrucuje, o co nám jde. Nesledujeme design, jako produkci věcí, které se neustále obměňují, jsou stylové a cílí na silnou skupinu zdravých a solventních. Název si utahuje z designu jako nikdy nekončící spotřeby, obměňování fungujících kusů a touze po vlastnění nových stylových předmětů. 

Čerstvé maso se zaměřuje na mladé designéry, kteří hledají nové přístupy k designu, zkouší a nebojí se.

První byl Jan Netušil, který vytvořil dětskou animovanou knížku pro tablety. (Článek si můžete přečíst ZDE.) Ve druhém díle představíme práci Lucie Smyslové a Jiřího Krejčího, kteří hledají nový přístup k navrhování akumulačních kamen. 

detail kamen Malmő

Ke kamnům se oba dva dostali při studiu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, kde také nedávno absolvovali. Vycházejí z tradičních kachlových kamen, ale výsledkem jsou kamna sice se stejnou vnitřní stavbou, ale další vrstvu tvoří akumulační betonová směs a ne keramické kachle.

Jejich koncept spočívá především ve využití akumulační betonové směsi. Ta slouží jako konstrukční i pohledový materiál. Kamna jsou modulová - jdou skládat podle toho, jaká velikost je třeba. Modulovost také zjednodušuje výrobu oproti tradičním kachlovým kamnům a dovoluje větší tvarové možnosti, i když je použita pouze jedna výrobní forma. Při práci na kamnech se oba soustředili na zvýšení účinnosti, zároveň ale také na snížování množství splodin, které unikají do ovzduší. 

sluchátka, Jiří Krejčí

Nevěnují se samozřejmě ale jen navrhování kamen, i když ty jim poslední dobou zabírají nejvíce času a úsilí. Zaměřují se hlavně na bydlení - navrhují interiéry, nábytek, ale také sluchátka nebo slánky, dělají 3D vizualizace a v neposlední řadě rekonstruují vlastní byt a chalupu.

Více o jejich práci můžete najít zde a zde.

CZECHDESIGN představuje ČERSTVÉ MASO

Lidovky.cz se netají svou přízní k neziskové organizaci CZECHDESIGN, který se propagaci a podpoře českého mladého designu věnuje už více než deset let. Čtenářům Lidovek.cz začátkem každého měsíce radí, co by si následujících třicet dní neměli nechat ujít, a od října také představuje v nepravidelném seriálu mladé talenty, tedy čerstvé maso. "Seznámíme vás s novými tvářemi ze světa českého designu, které ale zatím ještě nikdo nezná a nikdo o nich nepíše. Tedy dnes. Za pár let je budeme k podobnému rozhovoru dlouze přemlouvat." V CZECHDESIGNU mladé talenty vybírá Barbora Ševčíková.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!