29. dubna 2009 18:41 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Češi i navzdory krizi
často chodí do kina

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Bathory | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bathory | foto: Bontonfilm
PRAHA Česká kina v prvním čtvrtletí navzdory hospodářské krizi, kvůli které začali lidé šetřit, vykázala vyšší návštěvnost i tržby. Do kin od ledna do konce března zavítalo 3,266 milionu návštěvníků, kterých bylo v meziročních srovnání o bezmála 400.000 více.

Tržby kin letos ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku vzrostly o zhruba 35 milionů korun na 323,4 milionu korun. Údaje zveřejnila Unie filmových distributorů.

Nejvíce diváků v prvním čtvrtletí letošní roku přilákala do kin komedie Marie Poledňákové Líbáš jako bůh, kterou vidělo 651.162 lidí. Snímek utržil bezmála 70 milionů korun. Druhé místo patří komedii Viktora Tauše Sněženky a machři po 25 letech, na niž do biografů od prosincové premiéry přišlo 503.417 diváků, kteří za vstupné utratili 52,5 milionu korun. Na třetím místě skončila belgická animovaná pohádka Cesta na Měsíc 3D, která měla do konce března na kontě 184.934 diváků a tržby 18,9 milionu korun.

Vyšší návštěvnost podle odborníků souvisí zejména s tím, že v kinech byly i na začátku letošního roku promítány divácky atraktivní filmové tituly. Podle některých průzkumů ze začátku roku přitom měly být mezi výdaji, které se Češi letos kvůli krizi chystají omezit, i útraty za vstupné do kin. Provozovatelé multikin ale tvrdí, že krizi zatím nepocítili. "Zábavní průmysl alespoň v podání Cinema City krize nijak zvlášť nepoznamenala. Není to totiž zdaleka nejdražší způsob trávení volného času," řekl na začátku dubna časopisu Strategie ředitel sítě Cinema City a kina Imax Oldřich Kubišta.

Vloni vládla Bathory
Hospodářská krize se již ale projevuje v poklesu investic do reklamy v kinech, který prý zatím ale není dramatický. Reklama přitom patří mezi významné zdroje příjmů multikin. Například multikina CineStar předloni utržila ze vstupného 273,7 milionu korun, z prodeje různého zboží měla 74,9 milionu korun a reklama jim vynesla 37,5 milionu korun. Českým kinům se v poslední době daří a loni vykázala celkové rekordní tržby 1,22 miliardy korun, které byly ve srovnání s rokem 2007 o 20 milionů korun vyšší. Do biografů loni přišlo 12,88 milionu lidí, což je nejvyšší návštěvnost za posledních 14 let. O rok dříve kina evidovala 12,83 milionu návštěvníků.

Nejvíce návštěvníků loni do kin přilákal velkofilm Bathory slovenského režiséra Juraje Jakubiska, který od červencové premiéry do konce listopadu vidělo 904.042 diváků. Film o Alžbětě Báthoryové přezdívané Čachtická paní je s rozpočtem přesahujícím 300 milionů korun nejdražším středoevropským filmem. V Česku do listopadu v kinech utržil 86,4 milionu korun. V kinech i loni pokračovalo zvyšování vstupného. V roce 2000 stála v průměru vstupenka 68,02 koruny, v roce 2004 už 91,80 koruny a loni v listopadu lidé za vstupné do kina zaplatili průměrně 100,7 koruny. Hlavní podíl na tržbách i návštěvnosti mají multikina. Jejich tržby loni poprvé pokořily hranici jedné miliardy korun. Zatímco v roce 2007 v jejich pokladnách skončilo 942 milionů korun, tak loni rekordních 1,026 miliardy korun. Do multikin v roce 2008 přišlo bezmála 8,6 milionu lidí, kterých bylo meziročně o 372.000 více. Kvůli multiplexům, kterých nyní funguje 24 a mají hlavní podíl na návštěvnosti i tržbách českých biografů, v řadě měst přestala promítat původní kina.

Loni ale v Česku vinou slabé návštěvnosti přestalo promítat i první multikino. Provoz na začátku prosince ukončil multiplex Cinema City v pražském nákupním centru Novodvorská Plaza, ve kterém bylo od roku 2006 pět kinosálů s 850 sedadly.

Přehled tržeb a návštěvnosti tuzemských kin

Rok Počet diváků Hrubé tržby v Kč
2009* 3 266 320 323 420 926
2008 12 879 046 1 220 228 607
2007 12 829 513 1 200 004 225
2006 11 508 965 1 043 322 604
2005 9 478 632 854 485 624
2004 12 046 139 1 105 869 640
2003 12 139 638 1 084 009 955
2002 10 692 996 946 005 083
2001 10 363 336 817 681 525
2000 8 718 776 593 019 758

* údaj za leden až březen
Zdroj: Unie filmových distributorů

ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!