Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Češi v cizině platí pokuty, i když mají výbavu auta v pořádku

Česko

  8:00
ČESKÉ BUDĚJOVICE/PRAHA - V Litvě, Polsku či Rumunsku hasičský přístroj, v Estonsku umělohmotné či dřevěné klíny a ve Slovinsku mezinárodní poznávací značka. Povinnou výbavu či označení auta si každá evropská země představuje trochu jinak.
V autě (ilustrační foto)

V autě (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Doplácí na to zahraniční řidiči, kteří platí pokuty, aniž by vlastně věděli, co spáchali. I když mají svůj vůz řádně vybaven podle předpisů jejich státu, za hranicemi to už nemusí platit.

Podobná praxe se vůbec nelíbí evropským autoklubům, které na Evropskou unii naléhají, aby pravidla jednou provždy sjednotila. Mezi žadateli o jednotnou vyhlášku je i český Ústřední automotoklub známý pod zkratkou ÚAMK. Podle něj se podobné případy množí.

Evropské chytáky

„Evidujeme zvlášť v poslední době opravdu hodně stížností českých řidičů, kteří dostali v některé zemi EU pokutu, ačkoliv povinné vybavení jejich vozidla přesně splňovalo české zákony,“ řekl LN mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Podle něj by automotoklub přivítal, kdyby Evropská unie pravidla sjednotila tak, aby jako dosud českým řidičům nehrozilo při průjezdu pěti evropskými zeměmi pět pokut za nedostatky v povinném vybavení.

Řešíte vyřešené, tvrdí autodopravci

ÚAMK není při své snaze o změnu evropské legislativy zdaleka osamocený. S podobnou výzvou přišel minulý týden například rakouský automotoklub ÖAMTC. Také jeho vedení argumentuje přibývajícími stížnostmi rakouských řidičů na pokuty udělené v zahraničí. Jako příklad národních zvláštností přitom Rakušané mimo jiné uvádějí český předpis, který na rozdíl od jiných zemí nařizuje v Česku řidičům, aby s sebou v lékárničce vozili speciální čtrnáct centimetrů dlouhé ocelové nůžky se zaoblenými konci.

V Estonsku zase musejí být součástí povinného vybavení vozidla dva plastové nebo dřevěné klíny pro zabezpečení auta proti rozjezdu z kopce. Jiné země zase vyžadují hasicí přístroje, další třeba sadu náhradních žárovek do světel.

 „My požadujeme, aby se Evropská unie sjednotila z hlediska povinného vybavení vozidel na nějakém právním a technickém minimu, které by platilo v celé EU,“ řekl generální sekretář ÖAMTC Oliver Schmerold. Klub proto už oslovil všechny rakouské poslance evropského parlamentu se žádostí, aby se pokusili tento návrh prosadit v Bruselu.

Zatímco ale automotokluby chtějí chránit řidiče před údajně nespravedlivě udělenými pokutami v zahraničí, provozovatelé nákladní dopravy tvrdí, že problém už je dávno vyřešen a veškeré potíže vyplývají z neznalosti zákona jak ze strany řidičů, tak zejména policistů.

 
„Pokud český řidič dostane v jiné zemi EU pokutu za to, že jeho vybavení, odpovídající české legislativě, nesplňuje místní legislativu, jedná se podle mého názoru o protiprávní jednání,“ řekl LN Jan Medveď z odboru zahraničních vztahů sdružení autodopravců ČESMAD.

Naprostá většina evropských států totiž už v roce 1968 podepsala v Rakousku takzvanou Vídeňskou úmluvu o silničním provozu, ve které se zavázala, že nebude postihovat odlišnosti v povinné výbavě aut v členských státech této úmluvy. „To znamená, že policie musí tolerovat takovou výbavu, s níž bylo vozidlo schváleno do provozu v domovské zemi,“ řekl Medveď.