Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Česká flotila? Loď, které se armáda nechce vzdát

Česko

  12:20
NETVOŘICE/PRAHA - Česká armáda má skutečně skromnou flotilu. Tvoří ji jediná loď Mír, která kotví na Slapech. Ale ministerstvo obrany se jí nechce vzdát, prodej zamítlo.

Armádní vyhlídková loď Mír foto: Reprofoto

Británie se zbavuje své vlajkové letadlové lodě HMS Ark Royal za necelých 100 milionů korun. Kdyby se k podobnému kroku odhodlala česká armáda, za jediné plavidlo Mír by získala zhruba milion.

Čtyřiapadesát let stará výletní loď kotví u malého dřevěného mola u vojenské zotavovny Měřín na přehradě Slapy. „Je využívána ke komerčním výletním plavbám jak pro hosty zotavovny, tak i pro ostatní zájemce,“ popisuje Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Mír pro vojáky

  • Vyhlídkové plavidlo kotvící u vojenské zotavovny Měřín pojme až 250 lidí.
  • V pravidelném provozu je od roku 1957. Od té doby brázdí vody Slapské přehrady. Nyní je k vidění jednou až dvakrát týdně.
  • Mír je jednou z „brněnek“, tedy osobních lodí, které v polovině 20. století vznikly v brněnském dopravním podniku.

Formální vlastník výletního plavidla - organizace Vojenská lázeňská a rekreační zařízení, která se stará o volný čas armády - uvažoval o prodeji lodi či nabídnutí k pronájmu. Nakonec ale Mír nikomu nedal. „Vzhledem k tomu, že nabízené ceny byly nevýhodné, organizace od tohoto kroku upustila,“ zdůvodňuje Caletka.

Ministerstvo obrany prý k takovému rozhodnutí přivedly jednoduché počty. Loď, která od května do října jednou až dvakrát týdně brázdí Slapy, spotřebuje na roční provoz zhruba čtyřicet tisíc korun bez platu pro posádku. Vojsko na ni však nemusí nic doplácet - tržby přesahují osmdesát tisíc.

Sestry z Brna

Osobní plavidlo Mír pochází z loděnice brněnského dopravního podniku. V druhé polovině padesátých let se tam zrodily tři sesterské dvoupalubové lodě - Svoboda, Družba a Mír.

Podnik Československá plavba labsko-oderská si je objednal k provozu na Slapech. Po nádrži tehdy pluly jen tři zastaralé a malé parníky, což sílícímu zájmu turistů nemohlo stačit.

Osud brněnských lodí se ale na Slapech rozdělil. Nádrži zůstal věrný jen Mír, který do konce minulého století vystřídal několik vlastníků, až zakotvil pod vojenskou vlajkou. Družba se přes epizodu na Orlíku dostala až na Vltavu do Prahy, kde už od poloviny devadesátých let funguje jako turistická loď Gladius. Stroj Svoboda také dlouhou dobu sloužil v hlavním městě, teď ale více než deset let čeká na opravu.