Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Česko dosud nemá ucelenou vlastnickou politiku, uvedl NKÚ

Česko

  8:54
PRAHA - Česká republika dosud nemá ucelenou vlastnickou politiku, která by stanovila, se kterými firmami s majetkovým podílem státu se do budoucna počítá, a kterých se chce stát naopak zbavit. Po prověrce 31 podniků v hodnotě 106 miliard korun to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Nejvyšší kontrolní úřad. Ilustrační foto. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Úřad také tvrdí, že ministerstva nemohou řídit své zástupce v těchto firmách a v odměňování manažerů podniků jsou nedostatky. O výsledcích kontroly informovala mluvčí NKÚ Olga Málková.

Kontrola se zaměřila na to, jak ministerstva financí, průmyslu a obchodu a zemědělství vykonávala akcionářská práva v obchodních společnostech s majetkovou účastí státu v letech 2013 až 2015. Ministerstvo financí některé závěry NKÚ zpochybnilo, výkon akcionářských práv se podle mluvčího Michala Žurovce zásadně zlepšil s loňským nástupem nového vedení ministerstva. Návrh Strategie vlastnické politiky státu pošle ministerstvo do mezirezortního připomínkového řízení do konce roku. Uvedlo také, že už vládě předložilo záměr zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů firem s majetkovou účastí státu.

NKÚ: Třetina evropských dotací na Plzeň EHMK zůstala nevyužitá

Chybějící vlastnickou politiku státu pokládá NKÚ za významný problém. „Takový dokument ale chybí, a to navzdory tomu, že úkol vypracovat vlastnickou politiku státu zadala vláda příslušným ministrům už v roce 2012. Termín jejího dokončení byl už několikrát odložen,“ uvedl NKÚ.

Kontrolu nad zástupci v obchodních společnostech mají ministerstva podle NKÚ jen při jejich výběru, kdy hodnotí kandidátovy zkušenosti a odbornou způsobilost. Pak už je jen na vybraných zástupcích, jak budou zájmy státu prosazovat, tvrdí kontrolní úřad. Například ministerstvo financí se při výběru řídí jen velmi obecnými kritérii a pro odvolávání svých zástupců ve firmách nemá vůbec žádná kritéria, uvedl NKÚ.

Podle NKÚ je také nevyvážené, jak zákon upravuje jmenování toho, kdo má právo jednat za stát. Vláda tak písemně pověřila k výkonu práv státu zaměstnance ministerstva jen u dvou z 31 společností. U ostatních firem o pověření rozhodoval jen ministr. „Chybí také pravidla, která by stanovila postup státu v případech, kdy jeho práva v obchodní společnosti vykonává několik ministerstev,“ uvedl úřad.

Ministerstvo financí tvrdí, že hned po nástupu Andreje Babiše provedlo razantní depolitizaci a profesionalizaci dozorčích rad. „Všechny dozorčí rady i představenstva společností v portfoliu ministerstva financí jsou výrazně štíhlejší, díky čemuž pracující mnohem efektivněji a byly uspořeny prostředky v řádech milionů korun,“ uvedl mluvčí Žurovec. Výtky směrem k chybějící kontrole státu nad svými zástupci ve firmách odmítlo ministerstvo financí poukazem na zákon, podle nějž není nikdo oprávněn udělovat pokyny dozorčí radě. Její členové musí jednat s péčí řádného hospodáře a tím jednají i v zájmu státu jako vlastníka, míní MF.

Chybí maximální roční příjem

Pro odměňování vedoucích zaměstnanců a členů orgánů společností přijala vláda v roce 2010 zásady, z kontrolovaných resortů je ale v plné míře převzalo jen ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministerstvo financí je podle NKÚ do svých předpisů zahrnulo jen částečně a odměňování se tak nemuselo vázat na to, jestli činnost společnosti odpovídala jejím strategickým cílům nebo zájmům státu.

U smluv některých manažerů stát nestanovil maximální celkový roční příjem, podle zásad odměňování to přitom udělat měl. Třeba ministerstvo financí z 22 smluv schválilo 14, ve kterých maximální výše odměny určena nebyla. V 15 smlouvách zase chyběla povinná variabilní platová složka vázaná na plnění dlouhodobějších cílů společnosti. Tato složka přitom měla činit minimálně 30 procent z maximálního ročního příjmu.

Podle ministerstva financí byly všechny kritizované smlouvy uzavřeny v období předchozích dvou vedení úřadu. Nové smlouvy už byly uzavírány tak, aby odpovídaly zásadám odměňování, které byly letos v červnu aktualizovány, uvedl Žurovec. Aktualizované zásady také podle něj uplatňují variabilní složku platu jen u firem, u kterých lze významné strategické cíle stanovit.

NKÚ upozornil na to, že nyní nemá pravomoc k prověření hospodaření těchto firem a odměňování členů jejich představenstev a dozorčích rad.

Stanovisko ministerstva financí ke zprávě NKÚ o majetkových účastech státu

Ministerstvo financí vyjadřuje politování, že zpráva NKÚ hodnotí souhrnně léta 2013-2015, aniž by jakkoliv rozlišovala zásadní zlepšení výkonu akcionářských práv ve společnostech spravovaných Ministerstvem financí, ke kterému došlo s nástupem nového vedení Ministerstva v roce 2014.

Ministerstvo financí již v loňském roce zcela změnilo dosavadní přístup ke správě svých majetkových účastí s cílem tvrdého prosazování nároků na odpovědné a efektivní řízení společností a provedlo analýzy identifikující pochybení managementu i selhání ve výkonu akcionářských práv.

Ministerstvo financí provedlo ihned po nástupu Andrej Babiše razantní depolitizaci a profesionalizaci dozorčích rad, které byly za minulých vlád regulérními politickými trafikami. Všechny společnosti strategického významu zpracovaly střednědobé podnikatelské strategie, které kriticky posoudily dozorčí rady a společnosti následně své strategie obhájily před akcionářem. Přístup aktivního a náročného vlastníka se projevil i na dividendové politice, kdy společnosti z portfolia MF odvedly jen v letošním roce do rozpočtu 15 mld. Kč, přičemž stejný předpoklad platí i pro rok 2016.

Do rozpočtu přispívají i společnosti, které dříve dividendy neodváděly, jiné společnosti odvádí výrazně více, než v předchozích letech. MF také iniciovalo vyšší dividendové i pro společnosti spravované jinými resorty. Všechny dozorčí rady i představenstva společností v portfoliu MF jsou výrazně štíhlejší, díky čemuž pracující mnohem efektivněji a byly uspořeny prostředky v řádech milionů korun.

Jeden příklad za všechny: Představenstvo společnosti Český Aeroholding, provozující mimo jiné pražské letiště Václava Havla, bylo za vlády premiéra Petra Nečase šestičlenné a dozorčí rada měla dokonce dvanáct členů. V současné době má tato společnost tři členy představenstva a dozorčí rada si vystačí v počtu pěti členů. U nově uzavíraných smluv byly odstraněny veškeré nadstandardní benefity a sníženy manažerské platy v řádu až desítek procent. Ministerstvo financí poprvé od roku 2001 prosadilo, aby členům představenstva a dozorčí rady společnosti ČEZ nebyly vyplaceny odměny ve formě tantiém.

Zásadně odmítáme také údajný rozpor mezi Zásadami odměňování schválenými vládou a následně uzavřenými smlouvami o výkonu funkce. Všechny kritizované smlouvy byly uzavřeny v období předchozích dvou vedení MF, včetně úřednické vlády.

Společné hodnocení období 2013-2015 je proto i v tomto ohledu velmi zavádějící a tendenční. Jakkoliv bývalé vedení ministerstva bylo navrhovatelem Zásad odměňování, které v následné praxi samo porušovalo, současné vedení ministerstva v takové praxi rozhodně nepokračuje a všechny nové smlouvy byly uzavírány tak, aby odpovídaly platným zásadám. V červnu letošního roku byly zásady aktualizovány.

Tato informace se přes námitku podanou ze strany MF v kontrolním závěru neobjevila. Ucelený dokument shrnující vlastnickou politiku státu v České republice dlouhodobě chyběl, což je primárně dáno rozdílností představ politických stran o roli státu v ekonomice a o tom, které společnosti mají pro stát strategický význam a které (a jakým způsobem) privatizovat.

V letošním roce byly po deseti letech aktualizovány Zásady OECD pro správu a řízení státem vlastněných společností a Ministerstvem financí připravená vlastnická politika tento dokument reflektuje tak, aby zaváděl nejlepší standardy při jejich řízení. Ministerstvo financí práce na návrhu Strategie vlastnické politiky státu vzhledem ke zmíněným okolnostem dokončilo v nejkratším možném čase a do konce roku pošle do mezirezortního připomínkového řízení.

Ministerstvo financí rovněž předložilo vládě návrh věcného záměru zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu. Věcný záměr upravuje nastavení pravidel pro tzv. nominační proces osob, které mají zastávat funkci v řídících nebo dozorčích orgánech právnických osob s majetkovou účastí státu.

Tato pravidla povedou k větší transparentnosti, spočívající například v povinnosti konání výběrových řízení, stanovení minimální lhůty pro zveřejnění výběrového řízení, zveřejňovací povinnosti (např. které nominanty ministerstvo předkládá výboru, písemné odůvodnění v případě, že se příslušný ministr odchýlí od doporučení výboru). Podrobné stanovisko k dnešní tiskové zprávě NKÚ je dostupné na internetových stránkách Ministerstva financí.

Autor: