Zpráva vychází z dat z roku 2010. Náměstek ministra Ladislav Němec uvedl, že na většině doporučení už začali pracovat.
"Největší riziko je selektivnost," sdělil Němec. Mezinárodní zpráva prý Česku vyčítá, že v praktických, dříve zvláštních školách končí i děti bez lehkého mentálního postižení. Vysoký počet zdravých, ale sociálně znevýhodněných dětí na těchto školách je kritizován už několik let.
ČTĚTE TAKÉ: |
Ministerstvo se ale hájí, že zavedlo vyhlášky, díky nimž by se na praktické školy měli dostat skutečně jen žáci s postižením. Zmíněná selektivnost prý ale spočívá i v příliš vysokém podílu dětí na nižších gymnáziích. Nižší gymnázia jsou přitom určena hlavně žákům výjimečně nadaným.
OECD také podle Němce varuje před sestavováním žebříčků škol na základě výsledků státních maturit a testů v 5. a 9. třídách. Němec se ale nechal slyšet, že v prvních letech plošného testování žebříčky rozhodně neplánují.
Podle ministra Josefa Dobeše (VV) OECD naopak pochválila vytvoření standardů znalostí žáků a všimla si i připravovaného standardu práce učitele. Pozitivně prý bylo zmíněno i chystané testování 5. a 9. tříd, školy tak prý dostanou další hodnotící nástroj.
"Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo průběžné hodnocení, které žákům pomáhá v učení," tvrdí ale zástupci spolku EDUin, který kroky ministra Dobeše dlouhodobě kritizuje.