Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nesestavujte žebříčky škol, varuje OECD Dobeše

Věda

  14:05
PRAHA - Český vzdělávací systém vyřazuje znevýhodněné žáky. Upozorňuje na to hodnotící zpráva OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj), kterou představilo ministerstvo školství. Studie také varuje před sestavováním žebříčků škol podle výsledků testování.
Hlavně by děti měly být šťastné

Hlavně by děti měly být šťastné foto: Shutterstock

Zpráva vychází z dat z roku 2010. Náměstek ministra Ladislav Němec uvedl, že na většině doporučení už začali pracovat.

"Největší riziko je selektivnost," sdělil Němec. Mezinárodní zpráva prý Česku vyčítá, že v praktických, dříve zvláštních školách končí i děti bez lehkého mentálního postižení. Vysoký počet zdravých, ale sociálně znevýhodněných dětí na těchto školách je kritizován už několik let.

ČTĚTE TAKÉ:

Ministerstvo se ale hájí, že zavedlo vyhlášky, díky nimž by se na praktické školy měli dostat skutečně jen žáci s postižením. Zmíněná selektivnost prý ale spočívá i v příliš vysokém podílu dětí na nižších gymnáziích. Nižší gymnázia jsou přitom určena hlavně žákům výjimečně nadaným.

OECD také podle Němce varuje před sestavováním žebříčků škol na základě výsledků státních maturit a testů v 5. a 9. třídách. Němec se ale nechal slyšet, že v prvních letech plošného testování žebříčky rozhodně neplánují.

Ministr školství Josef Dobeš na tiskové konferenci po jednání s rektory vysokých škol.

Podle ministra Josefa Dobeše (VV) OECD naopak pochválila vytvoření standardů znalostí žáků a všimla si i připravovaného standardu práce učitele. Pozitivně prý bylo zmíněno i chystané testování 5. a 9. tříd, školy tak prý dostanou další hodnotící nástroj.

"Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo průběžné hodnocení, které žákům pomáhá v učení," tvrdí ale zástupci spolku EDUin, který kroky ministra Dobeše dlouhodobě kritizuje.

Autoři: ,