6. února 2008 15:19 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Český šlendrián

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Řemeslník - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Řemeslník - ilustrační foto. | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny
Pozvat si domů řemeslníka znamená vzít si dovolenou, během níž mu budeme stát za zády a kontrolovat práci, vařit guláš a kupovat piva. Takovou mají čeští řemeslníci pověst.

Řemeslník? Ten práci akorát odflákne. Taková je obecně rozšířená pověst řemeslníků v Česku. Stačí si poslechnout kohokoliv, kdo s jejich pomocí renovuje byt či staví dům. Každý během chvilky vytáhne z rukávu historku o zedníkovi, který si poroučel jedno pivo za druhým, a práci za něho musel nakonec dodělat jiný řemeslník, jehož výsledek také nestál za nic. Opravdu pikantní zážitky pak můžeme slyšet od lidí, kteří si nechali postavit kompletně celý dům takzvaně na klíč. Ať už jde o dům nebo o malé řemeslné práce, pokaždé je nepříjemné dostat se do takové situace a muset ji řešit. Nemluvě o komplikacích, kdy na naše stížnosti nikdo nereaguje.

Z požadavků neustoupit
„Zažila jsem komplikace při stavbě naší bytovky. Každá rodina si měla určit, zda bude chtít do bytu dlažbu, linoleum nebo plovoucí podlahu. My jsem plánovali plovoucí podlahu. Jenže firma nám připravila betony na lino, což jsme zjistili až ve chvíli, kdy přišla jiná firma realizovat pokládku plovoucí podlahy," vypráví své zkušenosti se stavební firmou Lucie Koláčková z Třebíčská. Ta poté několikrát usilovně urgovala reklamaci u stavbyvedoucího, který slíbil nápravu do týdne. Její reklamace byla přitom oprávněná, protože veškeré požadavky byly zaznamenány v projektu. „Stavbyvedoucí nás ještě přemlouval, abychom si do bytu dali lino, zeje to vlastně jedno. Betony nám nakonec zbrousili po dvou měsících," vzpomíná na perné chvilky Koláčková.

Z příkladu je jasně vidět, že člověk vyřizující reklamaci se musí obrnit trpělivostí a k tomu mít ráznou povahu. Ne každý je totiž schopen stát si za svým, a tak se lehce stane, že někteří jednoduše mávnou rukou a se situací se raději smíří. To je ale chyba.

Na řemeslné práce se totiž také vztahuje záruční doba. Ta závisí na druhu stavební práce. Reklamační řízení může být mnohdy sice složitější než je tomu třeba u reklamace bot, jenže cena za boty a za stavbu domu jsou poměrně rozdílné. A dívat se celý život na křivé zdi nebo špatně položené obklady je mnohem horší než vydržet handrkování s řemeslníky. Je dobré si také uvědomit, že jsme to právě my, kdo platí, a tudíž bychom za své peníze měli požadovat i odpovídající kvalitu.

Dělníky tlačí termíny
Co vlastně stojí za chováním českých řemeslníků? „Prošel jsem několika firmami a vidím, že to v podstatě funguje všude stejně. Jedním z problémů jsou termíny. Všichni chtějí mít postavené všechno hned, takže není čas dbát na nějaké technologické postupy. Třeba doba zrání betonu je osmadvacet dnů, ovšem málokdo to dodržuje," stěžuje si František Vrba, sádrokartonář z Prahy.

Podle něho může problémy způsobit třeba také rozpočet, který si firma stanoví na minimum, a tak používá v rámci šetření horší techniky i pomůcky. Firma sice ušetří, ale zákazníkovi naúčtuje stejně cenu mnohem vyšší. „Zažil jsem, že se místo parotěs-né fólie, která se dává pod sádro-karton, použil úplně obyčejný igelit, který je samozřejmě mnohem levnější," vzpomíná Vrba.

Jedním z dalších důvodů, proč se často setkáváme s řemeslnickým šlendriánem, může být celková povaha našich řemeslníků. „Když dělníky jednoduše nikdo nekontroluje, mají tendenci si práci maximálně zjednodušovat a o výsledek už se moc nezajímají," dodává sádrokartonář. „Já si myslím, že situace by se zlepšila, kdyby si samo vedení firem hlídalo kvalitu odvedené práce," doplňuje k tomu Ivana Picková, mluvčí SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

Smlouva nutná
Nepříjemné zkušenosti s řemeslníky má i Zdeňka Matušková z Náměště nad Oslavou. „Firma nám před lety dělala plynové topení. Domluvili jsme se na hodinové sazbě a já jsem si zaznamenávala přesný počet odpracovaných hodin. Tříhodinové pauzy na svačinu a pivo jsem samozřejmě nepočítala. Za dva dny ode mne požadovali konečnou sumu, která byla několikrát vyšší, než jsem si spočítala," říká Matušková, jež nakonec konečnou sumu uhádala na polovinu. Sama si je ale vědoma chyby, kterou také přiznává: „Vím, že by k problémům nedošlo, kdybychom dopředu sepsali smlouvu, kde by byla uvedena cena provedené práce. Pro příště jsem už poučená."

Podle Pickové je platná také ústní smlouva, ale v takovém případě je důležité mít nějaký důkaz. Tím může být třeba svědectví třetí osoby. „Stále ale platí pravidlo, co je psáno, to je dáno, takže všem klientům doporučuji mít raději smlouvu písemnou se všemi potřebnými náležitostmi a podepsanou oběma stranami. Smlouva pak může zjednodušit vyřizovaní reklamace," radí Picková. SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR nabízí pomoc všem nešťastníkům, kteří si nevědí rady třeba právě při problémech s provedenými stavebními pracemi. „Radíme zdarma, a to jak přes internet, tak v osobních poradnách," dodává mluvčí sdružení.

Problémy s nekvalitně provedenou prací zažívají lidé z veřejnosti, ale s mnohými případy se setkávají i úřední subjekty, které řemeslné zakázky zadávají. „Na obecním úřadě jsem řešila nespočet případů, kdy řemeslníci provedli nekvalitní práci. Vzpomínám si na případ, kdy si k nám přišla jedna podnájemnice stěžovat, že jí kouří kamna. Přitom se přišlo na to, že jí před lety řemeslníci zazdili kamnová dvířka, takže se muselo vše vybourat a osadit novými dvířky. Samozřejmě byl všude po bytě neskutečný nepořádek ze sazí," vzpomíná bytová referentka z Plzeňska, která si nepřála uvést jméno.

Jak to tak vypadá, problémy se špatně odvedenou řemeslnou prací tu budou stále a zůstává tedy pouze na nás samých, jak se s nimi popereme, nebo ještě lépe - naučíme se jim předcházet. Špatnou zprávou je klesající zájem o řemeslné učební obory - manuálně pracujících je stále méně. Doufejme však, že i přesto budou chtít o své zákazníky bojovat svou dobrou pověstí.

Jitka Trnková, Lidové noviny
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.