Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Čeští žáci si vedou dobře. Propadlo jich zhruba jen pět procent

Slovensko-cest

  6:27
PRAHA - V Česku 4,9 procenta patnáctiletých uvedlo, že muselo minimálně jednou v průběhu povinné školní docházky opakovat ročník. V rámci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se jedná o podprůměrné číslo, průměr je na dvanácti procentech.
Základní škola (ilustrační foto)

Základní škola (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Ukázalo to mezinárodní srovnání PISA 2012, z něhož byl tento dílčí údaj nedávno zveřejněn. V Česku je podle školského zákona možné opakovat ročník pouze jedenkrát na každém stupni základní školy.

Z evropských zemí nejčastěji propadají děti v Belgii, Lucembursku, Portugalsku a Španělsku, kde se tento údaj pohybuje mezi 30 a 39 procenty. Například ve Francii je to také více než čtvrtina, ale ve srovnání s rokem 2003 došlo k poklesu o více než deset procentních bodů. V průměru třinácti zemí s více než dvaceti procenty propadlíků v roce 2003 hodnoty průměrně klesly o 3,5 procenta.

Autoři této zprávy poukazují na to, že opakování ročníku při nezvládnutí učiva není výhodné pro žáky, kteří propadli, ani pro samotný školský systém. U dotčených žáků je podle nich větší pravděpodobnost, že školu nedokončí, nebo naopak zůstanou ve vzdělávacím systému déle, takže stráví méně času na pracovním trhu.

Škola (ilustrační foto).

Pravděpodobnost propadnutí se přitom ve 33 z 61 zúčastněných zemí zvyšuje u dětí, které jsou sociálně-ekonomicky znevýhodněné. V této skupině napříč zeměmi OECD propadá každé páté dítě, zatímco u dětí s kvalitnějším zázemím je to jen sedm procent.

Školní neúspěchy a nerovnost ve společnosti

Znepokojující je podle autorů skutečnost, že děti s horším rodinným zázemím častěji propadají i ve srovnání s dětmi s obdobnými výsledky v matematice, čtenářské nebo přírodovědné gramotnosti. V Česku mají přibližně 1,5krát větší pravděpodobnost propadnutí, což přibližně odpovídá průměru OECD a zúčastněných partnerských států.

Například na Slovensku mají děti z tohoto rodinného prostředí pětkrát vyšší pravděpodobnost propadnutí, v Řecku dokonce zhruba šestkrát.

Podle autorů mohou školní neúspěchy žáků ze znevýhodněných rodin vést k posílení nerovnosti ve společnosti. Dětem s problematickým chováním a nedostatky v učení by se mělo pomáhat doučováním nebo přizpůsobováním metod výuky jejich potřebám.

Autoři: ,