Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Wizzair nechal v Barceloně 180 pasažérů, peníze jim nevrátí

Ekonomika

  14:01
BARCELONA/PRAHA - Návrat z Barcelony poslední lednový den se Emě Brunclíkové a dalším 180 lidem prodražil. Společnost Wizzair, s níž měli z katalánské metropole odletět, je nechala na letišti a nedala jim možnost přebookovat letenky. Zoufalí pasažéři si tak museli koupit nové. Wizzair jim navíc po návratu domů škodu odmítl nahradit, a tak Brunclíková s ostatními plánuje hromadnou žalobu.

Aerolinky Wizzair foto: Wizzair

Odlet nejdříve probíhal přesně podle plánu. "Byli jsme odbaveni, naloděni, letušky nám  poskytly bezpečnostní instruktáž, do poslední chvíle pilně prodávaly předražené bagety, nápoje," popisuje Brunclíková. Lidé pak podle poškozené pasažérky v klidu přijali i zprávu, že jejich letadlo se kvůli drobným technickým potížím od země odlepí o 20 minut později. Jenže plánované zpoždění se protáhlo nejprve na dvě hodiny a ve finále pilot lidem oznámil, že se kvůli poruše nikam nepoletí, ať si vystoupí.

Podle společnosti Wizzair došlo k poškození ventilace letounu. "Nejdříve to vypadalo, že porucha půjde do hodiny opravit, a tak jsme pasažéry nevysadili, jenže nakonec se protáhla, a posádka musela dodržet bezpečnostní pauzu," vysvětluje Jana Martinková z agentury AC&C Public Relations, která se stará o mediální obraz leteckého dopravce v Čechách. Na letišti v Barceloně podle ní Wizzair neměl žádné další posádky, které by mohly letět.  

Aerolinky Wizzair

Nikdo s námi nekomunikoval

"Zhruba 180 pasážerů bez jakékoliv informace se zmateně potulovalo po letišti v Barceloně, kde jsme byli odkázáni na přepážku, kde jsme se po 5hodinovém čekání v řadě dostali ke španělským zaměstnancům společnosti Flight Care, jež měla společnost Wizzair zastupovat," stěžuje si Brunclíková.

ČTĚTE TAKÉ:

Španělé navíc odmítali nebo neuměli komunikovat v angličtině. Nešťastným pasažérům nakonec doporučili, ať si zavolají na maďarskou centrálu společnosti. "Většinou telefon v Maďarsku nikdo nezvedal, pár šťastlivcům se podařilo dovolat, ale dotyčná osoba mluvila maďarsky. Navíc nebyla možnost, jak si letenku přebookovat. Španělští pracovníci nám rebooking nechtěli udělat, přes telefon to nešlo, internetové stránky Wizzair také nefungovaly," líčí žena.

Verze dopravce však ostře kontrastuje s tvrzením Brunclíkové. "Všem cestujícím jsme nabídli ubytování v hotelu, přebookování nebo vrácení peněz," reagují. 

Situaci potom na doporučení španělských pracovníků většina lidí vyřešila zakoupením letenky s tím, že škodu jim v Praze Wizzair proplatí. "Mě to stálo dalších 314 euro, k tomu další náklady za dopravu zpět na letiště. Chyba společnosti Wizzair mě tak vyšla cca na 324 euro (cca 8100 korun, pozn. red.)," spočítala naštvaná žena. Pracovníci stánku odmítli cestujícím vystavit jakékoliv potvrzení o tom, že jejich let byl zrušen.

Právník: Peníze musí vrátit

Další šok pak přišel po návratu do Prahy, kde Brunclíkové letecká společnost oznámila, že žádné peníze zpět nedostane s tím, že se jednalo o mimořádnou událost, za níž neručí. "Samozřejmě to není pravda, četla jsem si zákon, radila se s odbornou veřejností a v tomto případě Wizzair ručí plnou měrou," brání se Brunclíková.

A souhlasí i právník a místopředseda Asociace cestovních kanceláří Vladimír Dolejš. "Společnost v tomto případě peníze stoprocentně vrátit musí, firmy tak činí dokonce i v případě mimořádných událostí," myslí si a jako příklad uvádí výbuch islandské sopky, kdy cestující o peníze za letenky nepřišli. Kromě náhrady za letenku Wizzair by cestující měli nárokovat i peníze utracené navíc za zpáteční cestu do Prahy. Pokud firma nezaplatí, musí se poškození podle Dolejše bránit jedině právní cestou.   

Aerolinky Wizzair

A právě na to se Brunclíková s dalšími pasažéry chystá. "Nyní se budu odvolávat k další instanci, což je letecký úřad v Madridu. Když ani tam nepochodím, zvažujeme s ostatními cestujícími hromadnou žalobu," říká rozhodně.

Autor: