Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Chatty: Šít jsme začaly kvůli nekvalitním džínům v Česku

Design

  6:40
PRAHA - Pražská oděvní značka Chatty se pomalu snaží prorazit do zahraničí. Přes počátky se šitím džín na míru, se aktuálně dostala na prestižní týdny módy v Berlíně, kde prezentovaly Radka Sirková a Anna Tušková svoji nejnovější kolekci. Návrhářské duo v rozhovoru pro Lidovky.cz prozradilo, jak nákladné a náročné je prorazit v zahraničí.

Radka Sirková (vlevo) a Anna Tušková, Chatty foto: Archiv Chatty

Lidovky.cz: Děláte ručně šité džíny. Jaký je o ně zájem v záplavě levné výroby z Číny a jak je náročné sehnat a zpracovat kvalitní denim?

Radka s Annou: Naše džíny nešijeme ručně, ale šijeme je na míru a v tom je také rozdíl oproti zboží, které vzniká v levných výrobách, ať už v Číně nebo kdekoli jinde. Máme pod kontrolou kvalitu materiálů, adjustace i samotného šití a hlavně máme přehled i o tom, jak výsledný produkt klientovi sedí. Navíc se dokážeme pružně přizpůsobit požadavkům našich zákazníků, a to je patrně jeden z hlavních důvodů, proč se na nás obrací stále více lidí. Je to úplně jiná disciplína než sériově vyráběné zboží, které vzniká především za účelem zisku.

Za dobu fungování naší značky už máme i ověřené dodavatele materiálů. Vybíráme denim od výrobců, jejichž materiály jsou jedny z nejkvalitnějších na světě a proto na náš denim dáváme i doživotní záruku. Naše materiály pochází především z italské a portugalské produkce.

Ukázka z nové kolekce značky Chatty na přehlídce v Berlíně.

Lidovky.cz: Proč jste se rozhodly vůbec začít šít právě džíny na míru?

Radka s Annou: V první řadě nešlo o vykalkulovaný koncept. Začínaly jsme před devíti lety a v Čechách bylo v té době poměrně nesnadné sehnat kvalitní džíny. Navíc Anička má nekonfekčně vysokou postavu a v jejím případě nebylo vůbec možné sehnat dobře padnoucí džíny. Začaly jsme původně šít džíny z materiálů vyráběných v Čechách, bohužel postupem času se valná část textilních výrob u nás zavřela a my jsme byly nucené shánět materiály jinde.

Původně jsme šily z neopíraného denimu, který se u našich klientů velmi osvědčil -  praním a nošením si totiž v průběhu času vytvoří na džínách vlastní unikátní patinu. Dnes už ovšem máme v nabídce i opírání a různé další úpravy.

Lidovky.cz: Nosíte samy často džíny? Kalhoty obecně jsou dost maskulinní prvek v dámském šatníku.

Radka s Annou: Ano, samozřejmě, džíny jsou základním stavebním kamenem v našich šatnících. Kalhoty jsou standardně součástí šatníků většiny žen a dnes už je těžko může chápat jako maskulinní prvek. Většina žen určitě potvrdí, že kalhoty jsou velmi praktické a ve správné kombinaci mohou působit velmi elegantně, žensky, dokonce i sexy.

Ukázka z nové kolekce značky Chatty na přehlídce v Berlíně.

Lidovky.cz: Máte za sebou prezentaci na fashion weeku v Berlíně a na veletrhu Premium Berlin. Jaké jste si odvezly zážitky, zkušenosti a jaké to je stát proti tak velké konkurenci?

Radka s Annou: Účast na berlínském veletrhu Premium a na Fashion Weeku byla pro nás letošní událostí číslo jedna. Odjížděly jsme plné velmi pozitivních dojmů a současně i s vědomím, že nás čeká ještě mnoho práce, aby Chatty byly jednoho dne ke koupi i v jiných světových metropolích než jen v Praze.

Na berlínském Fashion Weeku nás fascinovala hlavně precizní práce organizátorů, totální organizace i zapálení všech, kteří na něm pracovali. Bylo to opravdu velmi osvěžující a současně to byla i velká škola.

Na Premium Berlin chceme jet znovu v lednu 2015, tentokrát s kolekcí na sezónu podzim/zima 2015/16. Je to v podstatě nutnost, jinak by naše letní účast nebyla k ničemu. Musíme totiž obchodníkům dokázat, že naše značka má dlouhodobý potenciál a že se nejedná jen o sezónní výkřik. Jedině tak s námi budou ochotni uzavřít spolupráci.

Lidovky.cz: Jak nákladné je připravit prezentaci, jakou jste měly v právě v Berlíně?

Radka s Annou: Je to hodně náročné, časově i finančně. Nejde jen o to připravit samotnou kolekci, ale vznikají tím i další náležitosti, které se rozhodně nesmí podcenit. Musely jsme být perfektně připravené – od vypracování kompletních lookbooků a pricelistů, musely jsme být schopné odpovědět na jakýkoli dotaz ohledně naší kolekce nebo práce. Náročná byla i logistika a celková organizace a my bychom to určitě nezvládly bez pomoci celého našeho teamu, který pro nás pracoval.

Pokud jde o finanční stránku věci, jde skutečně o nemalou investici, pohybující se ve stovkách tisíc. I tyto investice jsou součástí dlouhodobého plánu, který jsme si musely vypracovat a díky kterému můžeme sledovat její návratnost.

Ukázka z nové kolekce značky Chatty na přehlídce v Berlíně.

Lidovky.cz: Oslovil vás někdo ke spolupráci či podařilo se splnit sponzora?

Radka s Annou: Ano, oslovilo nás několik potenciálních obchodníků s různými nabídkami, což pro nás bylo velkým překvapením. Hlavně se ale o naší značce začalo mluvit i v zahraničí, a to je pro nás velmi důležité.

Sponzorské dary se k nám ovšem ve velkém zatím nehrnou. My se samozřejmě snažíme získat finanční prostředky pro další účast naší značky například na Premium Berlin, ale vše se pohybuje velmi pomalu. Je to běh na dlouhou trať....

Lidovky.cz: Lze po devíti letech existence říci, že značka má „vyhráno“, tedy že přežila, etablovala se a pojede dál?

Radka s Annou: Rozhodně nejsme přesvědčené, že máme v něčem vyhráno. Náš brand vnímáme jako organismus, který se neustále vyvíjí, reaguje na nejrůznější podněty a tím se také mění a vyvíjí. Nechceme upadnout do stereotypu a tím si tak znelíbit to, co nás i po devíti letech baví. Proto si stále nastavujeme nové mety a úkoly a snažíme se je step by step plnit.

Lidovky.cz: Jaké teď budou další cíle?

Radka s Annou: Náš další cíl je určitě rozvádět povědomí o naší značce i za hranicemi, s tím úzce souvisí i naše další účast na Premium v lednu příštího roku. Chceme se i více věnovat naší denimové linii CHATTYdenim a zpropagovat i ji tak, abychom džíny na míru mohly nabídnou i zahraničním klientům.

Autor: