Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Chodci ignorují přechody

Česko

  10:14
PRAHA - Počet chodců usmrcených na silnicích se neustále zvyšuje. Lidé umírají hlavně v noci mezi vesnicemi a při riskantním přecházení frekventovaných silnic ve velkých městech.
Přechod - ilustrační foto.

Přechod - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Je noc a po okresní silnici si to z hospody domů „šněruje“ starší muž. Ze zatáčky vyjede auto, řidič si chodce všimne na poslední chvíli, brzdí, ale nešťastníka stejně nabírá pravým předním rohem. Muž je na místě mrtev. To je běžný scénář nehody, při níž v Česku umírají chodci.

Podle policie existují dva hlavní příklady smrtelných nehod pěších. Popsaná noční srážka na okresní silnici třetí třídy a denní či noční havárie ve velkém městě. „Co se týče vesnic, jde většinou o noční pochody z hospody domů. Chodci, kteří ani nemusí být opilí, jsou pro řidiče naprosto neviditelní. Zvláště když auto zároveň potká chodce a vůz v protisměru. Má tak zapnutá jen potkávací světla. A to je konec,“ říká Václav Vališ, ředitel okresního ředitelství policie v Českých Budějovicích.

„Neviditelnými chodci“ se už proto zabývá i ministerstvo dopravy. Jeho oddělení BESIP vypracovalo speciální kampaň, která dobrou viditelnost chodců propaguje. „Ministerstvo se snaží učit lidi nosit reflexní prvky na oblečení. Například v Polsku už jsou tak daleko, že reflexní pruhy zanesli do zákona. Musí je mít děti, které jdou po silnicích mimo město. U nás se k tomu zatím nechystáme. Těžko bychom přesvědčovali starší muže, kteří se vrací z hospody, aby si navlékli na hůl reflexní pásku,“ říká dopravní odborník Jaroslav Hořín.


Nehody chodců v číslech
* Na silnicích zemřelo za první pololetí letošního roku 100 chodců. Tedy o 18 více než loni.

* 60 procent chodců si nehodu zaviní samo. Většinou doplatí na nevšímavost, riskování a alkohol v krvi.

* Chodci nejčastěji umírají v noci mezi vesnicemi a při přecházení rušných ulic ve městech.

Zdroj: Policie ČR


Ve městech chodci doplácí na přecházení mimo přechody, ignorování podchodů či nevšímavost řidičů. „Problém je především na přechodech přes čtyřpruh. Auto v jednom pruhu chodce pustí, vůz v druhém pruhu nikoli. Řidič neví, proč auto vedle něj zastavuje, a najednou najíždí do člověka,“ popisuje Vališ typickou dopravní nehodu ve velkých městech. I tady si však mohou chodci za nehody často sami. Ignorují totiž přechody i podchody. „Dělají nám to tady i babičky, které jdou na hřbitov. Scházet a vycházet schody se jim nechce, tak se radši belhají přes ulici, kde je sedmdesátka,“ říká Vališ.

Na českých silnicích umírá chodců čím dál víc. Stačí pohled do policejní statistiky. Za první pololetí letošního roku jich zemřelo na silnicích 100, tedy o 18 chodců více než ve stejném období loni. Za smrtelné nehody přitom nemohou jen řidiči. Více než polovina chodců – 60 procent – si nehodu způsobí sama. Především kvůli své nepozornosti, zbytečnému riskování nebo alkoholu v krvi. Ten byl zjištěn u téměř 12 procent ze všech chodců – viníků nehod.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...