Právě z faktu, že se pilot pokoušel přistát navzdory varování řídicí věže tamního letiště, vychází nejvíc teorií vysvětlujících příčiny nehody.
Letadlo s prezidentem a členy jeho doprovodu havarovalo krátce před devátou hodinou dopoledne místního času. Rekonstrukce minut, které předcházely jeho zřícení, nasvědčují spíš tomu, že šlo o selhání člověka než o technickou závadu na letadle.
Hodina po hodině7.30 Z letiště ve Varšavě odstartoval letoun prezidenta Lecha Kaczynského s 97 lidmi na palubě. |
"Když bylo letadlo asi dva a půl kilometru od přistávací dráhy, zjistil šéf letového provozu, že nabírá rychlost a připravuje se k přistání," rekonstruoval pro agenturu Interfax poslední okamžiky před nehodou první náměstek velitele vzdušných sil Ruska Alexandr Aljošin.
Posádka neuposlechla řídící věž
"Šéf řízení letového provozu dal posádce povel, aby ukončila přistávací manévr a uvedla letoun zpátky do horizontální polohy. Několikrát ji pak ještě vyzval k tomu, aby raději přistála jinde. Doporučoval jí Minsk," pokračoval Aljošin. "Posádka ale pokračovala v přistávacím manévru. Naneštěstí to skončilo tragédií," dodal.
Na místě havárie včera pracovalo přes 800 expertů a záchranářů, mezi nimi i 11 Poláků. Vyšetřování dostala podle pokynu Kremlu na starost vládní komise vedená nikým menším než premiérem Vladimirem Putinem. Přímo na místě jej pak vede šéf vyšetřovatelů prokuratury Alexandr Bastrykin.
Možné příčiny havárie1. chyba pilota |
Špatně nastavený výškoměr?
Jedna varianta Nejpravděpodobnější příčinou havárie se jeví už zmiňované selhání člověka. Letiště u Smolensku bylo v sobotu kvůli husté mlze de facto uzavřené. Těsně předtím odklonila tamní řídicí věž jiný stroj, který se na letišti chystal přistát, a toto letadlo se vrátilo do Moskvy. Experti k tomu podotýkají, že nešlo o žádnou přehnanou opatrnost – letiště s přistávací dráhou dlouhou 2500 metrů prostě není přizpůsobeno k přistávání za snížené viditelnosti nebo za jiných nepříznivých podmínek.
Mluví se ale i o tom, že havárii mohla zavinit chybná navigace v kombinaci se špatně nastaveným výškoměrem letadla. Svědkové totiž vypověděli, že Kaczynského tupolev letěl až příliš nízko. Svědci dále popsali, že krátce před dopadem letounu na zem slyšeli řev motorů běžících na plné obrátky. To vypovídá o tom, že pilot zřejmě vůbec netušil, v jaké výšce letadlo je. Těsně nad zemí se pokusil přistávání přerušit a znovu nabrat výšku.
Ruská agentura RIA Novosti včera napsala, že polská strana požádala ruské úřady, aby zhruba do poloviny příštího týdne zanechaly trosky letadla na místě neštěstí – pro případ, že by bylo potřeba ověřit fakta spojená s vyšetřováním. Zbytky zničeného letadla bude střežit ruská policie. Agenturní zpráva dodává, že Moskva "vyhověla bez jakéhokoli zbytku všem požadavkům, které vznesla polská strana".
Situace, kdy vrchnost tlačí na posádky, není výjimečnáPolský prezident v minulosti podle leteckého publicisty Martina Velka vyhodil "svého" pilota, který nechtěl ve špatném počasí přistát. |