12. dubna 2010 9:49 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Chtěli přistát za každou cenu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 51Diskuse
Trosky letounu polské delegace | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trosky letounu polské delegace | foto: Reuters
MOSKVA/PRAHA "Byla tak hustá mlha, že bylo pilotovi řečeno, aby nepřistával a letěl do Moskvy nebo do Minsku. Jenže on to ignoroval. Za takové mlhy ovšem nebylo možné přistát. Byla chyba zkoušet to za každou cenu," řekl zpravodaji agentury Reuters člen týmu ruských expertů, kteří vyšetřovali okolnosti tragické havárie letadla polského prezidenta Lecha Kaczynského poblíž ruského Smolensku.

Právě z faktu, že se pilot pokoušel přistát navzdory varování řídicí věže tamního letiště, vychází nejvíc teorií vysvětlujících příčiny nehody.

Letadlo s prezidentem a členy jeho doprovodu havarovalo krátce před devátou hodinou dopoledne místního času. Rekonstrukce minut, které předcházely jeho zřícení, nasvědčují spíš tomu, že šlo o selhání člověka než o technickou závadu na letadle.

Hodina po hodině

7.30 Z letiště ve Varšavě odstartoval letoun prezidenta Lecha Kaczynského s 97 lidmi na palubě.
cca 8.30 Letoun proletěl běloruským vzdušným prostorem. Běloruští dispečeři pilota upozorňují, že na rusko-běloruské hranici, kde leží Smolensk, panuje hustá mlha.
cca 8.45 Řídicí věž na vojenském letišti Severnyj u Smolenska pilota vyzvala, aby nepřistával a letěl do Minsku nebo Moskvy.
8.56 Letadlo pokyny nerespektovalo a absolvovalo tři neúspěšné pokusy o přistání, při čtvrtém zavadilo levým křídlem o koruny stromů a zřítilo se.

Letoun odkláněli do Minsku Tupolev polského prezidenta ignoroval varování řídicí věže a podnikl celkem čtyři pokusy o přistání. Při tom posledním se letoun naklonil na levou stranu a křídlem zavadil o koruny stromů. Křídlo se rozpadlo a letoun se nezadržitelně řítil k zemi. Stalo se tak asi 300 metrů od místa, kde začínala přistávací dráha. Po pádu se letadlo rozbilo na kusy a začalo hořet.

"Když bylo letadlo asi dva a půl kilometru od přistávací dráhy, zjistil šéf letového provozu, že nabírá rychlost a připravuje se k přistání," rekonstruoval pro agenturu Interfax poslední okamžiky před nehodou první náměstek velitele vzdušných sil Ruska Alexandr Aljošin.

Posádka neuposlechla řídící věž
"Šéf řízení letového provozu dal posádce povel, aby ukončila přistávací manévr a uvedla letoun zpátky do horizontální polohy. Několikrát ji pak ještě vyzval k tomu, aby raději přistála jinde. Doporučoval jí Minsk," pokračoval Aljošin. "Posádka ale pokračovala v přistávacím manévru. Naneštěstí to skončilo tragédií," dodal.

Na místě havárie včera pracovalo přes 800 expertů a záchranářů, mezi nimi i 11 Poláků. Vyšetřování dostala podle pokynu Kremlu na starost vládní komise vedená nikým menším než premiérem Vladimirem Putinem. Přímo na místě jej pak vede šéf vyšetřovatelů prokuratury Alexandr Bastrykin.

Možné příčiny havárie

1. chyba pilota
2. nátlak ze strany delegace na pilota, aby přistál
3. rozdílné navigační systémy polské a ruské strany
4. samotné podmínky na letišti

Společný tým ruských a polských expertů také včera prostudoval zvukové a datové záznamy černých skříněk a vyloučil, že nehodu zavinila technická závada. Pravdou je, že šlo o dvacet let starý stroj, celkem nedávno ale prošel generální opravou.

Špatně nastavený výškoměr?
Jedna varianta Nejpravděpodobnější příčinou havárie se jeví už zmiňované selhání člověka. Letiště u Smolensku bylo v sobotu kvůli husté mlze de facto uzavřené. Těsně předtím odklonila tamní řídicí věž jiný stroj, který se na letišti chystal přistát, a toto letadlo se vrátilo do Moskvy. Experti k tomu podotýkají, že nešlo o žádnou přehnanou opatrnost – letiště s přistávací dráhou dlouhou 2500 metrů prostě není přizpůsobeno k přistávání za snížené viditelnosti nebo za jiných nepříznivých podmínek.

Mluví se ale i o tom, že havárii mohla zavinit chybná navigace v kombinaci se špatně nastaveným výškoměrem letadla. Svědkové totiž vypověděli, že Kaczynského tupolev letěl až příliš nízko. Svědci dále popsali, že krátce před dopadem letounu na zem slyšeli řev motorů běžících na plné obrátky. To vypovídá o tom, že pilot zřejmě vůbec netušil, v jaké výšce letadlo je. Těsně nad zemí se pokusil přistávání přerušit a znovu nabrat výšku.

Ruská agentura RIA Novosti včera napsala, že polská strana požádala ruské úřady, aby zhruba do poloviny příštího týdne zanechaly trosky letadla na místě neštěstí – pro případ, že by bylo potřeba ověřit fakta spojená s vyšetřováním. Zbytky zničeného letadla bude střežit ruská policie. Agenturní zpráva dodává, že Moskva "vyhověla bez jakéhokoli zbytku všem požadavkům, které vznesla polská strana".

Situace, kdy vrchnost tlačí na posádky, není výjimečná

Polský prezident v minulosti podle leteckého publicisty Martina Velka vyhodil "svého" pilota, který nechtěl ve špatném počasí přistát.

LN Vyšetřování ukončeno nebylo. Lze již ale přesto spekulovat o příčinách neštěstí?
Skutečnost, že věž letadlu říkala, aby nepřistávalo, a toto varování bylo ignorováno, je mírně řečeno vysoce nestandardní. Lze z toho dovozovat, stále ale jde jen o spekulaci, že pilot byl pod značným tlakem. Ostatně bavil jsem se o tom s různými lidmi kolem létání, podle kterých prezident Kaczynski již dříve vyhodil pilota, protože odmítl přistát v podmínkách, které považoval za nebezpečné. Situace, kdy vrchnost nutí posádky dělat věci proti jejich přesvědčení jen kvůli tomu, aby se dodržel na minutu rozplánovaný harmonogram státní návštěvy, nejsou nijak výjimečné.
LN Nehodu tedy podle vás zřejmě způsobil tlak na pilota, aby neletěl na jiné letiště a přistál ve Smolensku nehledě na hustou mlhu?
Podmínky ve Smolensku byly zjevně neletové. U vojenského letiště se dá navíc předpokládat, že nemá systém pro přistávání za velmi omezené viditelnosti. Letadlo také na přistání nalétávalo celkem čtyřikrát a je pravdou, že pilot bývá při každém dalším pokusu víc a víc vynervovaný a může udělat chybu.

LN Podle svědků letělo letadlo velmi nízko a na zem spadlo asi 300 metrů před přistávací dráhou...
Je tu samozřejmě možnost, že byl špatně nastavený výškoměr nebo došlo k chybnému přepočtu nadmořské výšky. V Rusku se totiž měří metricky, kdežto v celém zbytku světa ve stopách a uzlech.

LN Spekuluje se i o tom, že vliv mohl mít špatný stav letadla...
TU-154 je zcela vynikající letadlo. Toto konkrétní bylo navíc opečováváno – šlo přece o prezidentský stroj. Tomu bych vinu s velkou pravděpodobností nepřičítal.

  • 51Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz