Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Obchody podvádějí, zmrzlé pečivo 'skrývají', stěžují si lidé

Jídlo

  17:18aktualizováno  17:45
PRAHA - Malé písmo, nejasné označení... lidé si hned první den platnosti nové "pekařské" vyhlášky stěžovali na ministerstvu zemědělství.

Pečivo v obchodě. Označení chybí foto: Lidovky.cz

Úředníci zaznamenali hned pět podnětů od zákazníků, kteří upozornili Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci na nedodržování předpisu.

Pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů nebo prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, musí být od srpna odlišeny od čerstvě upečených výrobků. Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci ji kritizují.

"Rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru"

Především obchodní řetězce část prodávaného pečiva dosud rozpékaly ze zmrazených výrobků, nebo dopékaly ze zamrazených polotovarů. Dosud to značit nemusely. Nově musí být takové výrobky na regále povinně označeny nápisem "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru".

"Vyhláška nedefinuje, jakým způsobem má to označení vypadat. Na druhou stranu musí být pro spotřebitele zřetelné a srozumitelné. A co je zřetelné a srozumitelné, posuzuje inspektor na místě. Takže se to hodnotí případ od případu," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SPZI) Pavel Kopřiva.

Čerstvé pečivo je jen to, jehož výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením nebo jinou úpravou.
Nečitelný nápis ve francouzském pekařství Paul.

Velkou nápovědou pro to, co je a co není zřetelné, jsou právě stížnosti od spotřebitelů. Ti zatím ve dvou případech upozornili na nedodržení předpisu ze strany obchodního řetězce, ve dvou případech se jednalo o kavárnu, v jednom o blíže nespecifikovanou prodejnu.

"Pokud je případ vyhodnocen jako nevyhovující, přichází nařízení o odstranění o nedostatku, informace tedy musí být změněna. Pokud je to závažnější, tak je zahájeno správní řízení o zahájení sankce," říká Kopřiva.

V tenhle okamžik SPZI neuvažuje o tom, že by vyhlášku doplnila o velikosti písma. "V tomto případě je příliš brzy," říká Kopřiva.

Podle odhadu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů se v současnosti dopéká téměř čtvrtina běžného pšeničného pečiva prodávaného v obchodních řetězcích.

Personál tvrdil, že o nařízení neví

Podle Žáčka například nakupující v prodejně diskontního řetězce Lidl v Praze 4 uvedl, že pečivo zde nebylo podle vyhlášky označeno vůbec. Personál navíc tvrdil, že o novém předpisu nic neví. Mluvčí Lidlu Lucie Borovičková to odmítá. "Rozpékané pečivo je označeno dle požadavků platné legislativy. Prověřili jsme tuto prodejnu, na niž zákazník upozornil, a vše zde bylo v pořádku. Požadované informace jsou již déle než týden viditelně uvedeny na cenovce daného pečiva," dodala.

Personál navíc tvrdil, že o novém předpisu nic neví. Zákazník prodejny řetězce Spar v České Lípě si zase stěžoval na příliš malé a nečitelné písmo.

SZPI všechny podněty prověří. Kopřiva nevyloučil možnost následného zahájení správního řízení s obchodníky. Pokud by byly jednotlivé případy kvalifikovány jako klámání zákazníků, může hrozit obchodníkovi až třímilionová pokuta.

Inspektoři kontrolují dodržování nové vyhlášky také v rámci standardních kontrol. Zvláštní akce na dodržování předpisu neběží ani se nechystá. "Kontroly se provádějí na základě plánu řízení rizik, stejně jako na základě standardního plánu, přičemž neopomíjejí ani právě vydanou vyhlášku vztahující se k pečivu," podotkl Žáček.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: , ,