Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Čínský Krtek je ideologický kýč, s uměním nemá nic společného

Kultura

  6:00
PRAHA - „Je mi Krtečka líto, působí to na mě, že ho prodali do otroctví,“ hodnotí Michaela Pavlátová, režisérka a vedoucí katedry animované tvorby FAMU první díl čínského seriálu Krtek a Panda. Je mi Krtečka líto, působí to na mě, že ho prodali do otroctví,“ dodává Michaela Pavlátová, režisérka a vedoucí katedry animované tvorby FAMU.

Krtek a Panda foto: Reprofoto

Ukázku odvysílala před pár dny TV Barrandov. Už z dříve zveřejněné ukázky bylo zřejmé, že čínská verze původního českého příběhu nebude respektovat původní výtvarnou stránku ani charakter slavné animované postavičky Zdeňka Milera. Výsledek však pro mnohé ještě překonal očekávání.

Nový Krtek je sice natočený ve 3D animaci, na kvalitě mu to ale nepřidalo. Jeho charakter se zásadně změnil, ze svérázného zvídavého zvířátka, které mohlo být dětem inspirací, se stala přihlouplá upovídaná postavička, která si neváhá povídat s nereagující plyšovou pandou.

Seriál, jehož první série má mít 26 dílů, vznikl v koprodukci čínské státní televize CCTV a firmy Little mole cartoon, kterou vlastní dědička autorských práv na tvorbu Zdeňka Milera Karolína. Nová výtvarná podoba Krtečka byla zcela v rukou čínských partnerů, Češi se podíleli jen dílčím způsobem: autorem hudby pro české verze je hudebník Jan Maxián, bývalý člen kapely Nightwork, část komentáře namluvil Miroslav Táborský.

Krtek a Panda

Čínský seriál má trojrozměrnou podobu. Krtek v něm doma v Čechách najde ztracenou plyšovou hračku, medvídka pandu. Z textu na visačce se dozví, že pochází z Číny a snaží se s pandou skamarádit. Ta ale zůstává hračkou a po čase ji najde holčička, které se ztratila. Pro Krtka je to ale impuls odjet do Číny a najít živou pandu. Prohrabe se na druhý konec zeměkoule a dostane se do pandí rodiny právě ve chvíli, kdy ta sleduje v televizi oblíbeného kresleného Krtka.

Vizualizace nového seriálu Krtek a Panda vytvořený pro čínskou státní televizi CCTV.

„K novému animovanému seriálu o Krtkovi a pandě by se měli vyjadřovat spíše politici a ekonomové, protože tento tajuplný projekt s tajuplným autorským týmem v zádech nemá s animací jakožto kreativním uměleckým médiem nic společného. Je to opravdu ryze pragmatický politicko-ekonomický počin,“ říká Eliška Děcká, teoretička animovaného filmu a zakladatelka spolku AniPromítačka.

„Nechci nikomu z angažovaných sahat do svědomí, inteligence či osobních motivací, ale tenhle pseudo-krtek je natolik do nebe volající ideologický kýč, že prostě nemůžu uvěřit tomu, že by kdokoliv z nich byl skutečně přesvědčen o tom, že by to celé Zdeňku Milerovi přišlo jako dobrý nápad. Každá naivita má své meze.“

„Hořkou kafkovskou tečkou byl pak po 10 minutách estetického mučení hlas vypravěče Miroslava Táborského - stejného herce, který paradoxně před pár lety uváděl v České televizi seriál „Mistři českého animovaného filmu“, seznamující diváky s tím nejlepším z historie domácí animace. Tentokrát nám stejně milým způsobem sdělil, že Panda Hehe se na nás těší v dalších dílech. Myslím, že hehe na nás hlavně dělá Milerova vnučka a členové česko-čínské komory,“ dodává Eliška Děcká.

Pouťová barevnost místo originality

Kritická je ve svém komentáři i animátorka a vedoucí katedry animované tvorby pražské FAMU Michaela Pavlátová, přestože podle ukázek čekala výsledek ještě horší. „Krtek a Panda, soudě podle prvního dílu, dopadl o trochu lépe než bych čekala z ukázky. Film má docela hezký příběh, ale z poslední věty, že krtek zůstal v Číně, trochu mrazí. Jakkoliv se mi to nelíbí, chápu záměr producentů o převedení 2D předlohy do trojrozměrnosti, děje se to tak všude na světě, někdy naštěstí s větším vkusem.“

Výsledný tvar seriálu je podle Pavlátové výrazně vzdálený tomu, co bylo původním záměrem Zdeňka Milera. „V pozadích vidím náznak snahy o přiblížení se původnímu výtvarnu, ale celkově převládá pouťová barevnost, která by se panu Milerovi podle mého nemohla líbit. Taky mám pocit, že krtek má delší a špičatější nos, nelíbí se mi „šilhavé oči“ ostatních zvířátek. Krtek prostě žije v novém světě líbivých postaviček, jeho originalita je pryč, vzniknul další zaměnitelný, mainstreamový, plastově uhlazený seriál. Je mi Krtečka nějak líto, působí to na mě, že ho prodali do otroctví, kde zneužit a on o tom chudák neví,“ říká Pavlátová.

Záběr ze seriálu Krtek a Panda

Kdy a kde se budou vysílat další díly seriálu, zatím není známé. Podle mluvčí TV Barrandov Kristýny Šmejkalové je vysílání dalších dílů Krtka a Pandy předmětem jednání. První díl sledovalo na obrazovkách 193 300 diváků.

Autor: