14. března 2014 7:40, aktualizováno  9:38 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Operátor zkoušel lokalizovat mobily
z zmizelého boeingu. Neúspěšně

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Boeing 777 s 239 lidmi se u Vietnamu zřítil do moře, Malajsie to nepotvrdila | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Boeing 777 s 239 lidmi se u Vietnamu zřítil do moře, Malajsie to nepotvrdila | foto: Reuters
PEKING UVNITŘ OTÁZKY A ODPOVĚDI. Čínský největší mobilní operátor China Mobile se pokusil lokalizovat některé z cestujících pohřešovaného letadla společnosti Malaysia Airlines letu 370, když zkoušel, jestli jsou jejich mobily připojené k síti. Žádný z nich ale nedokázal najít, sdělil představitel firmy, kterého citoval list The Wall Street Journal.

Snaha o vystopování mobilních telefonů cestujících začala krátce poté, co Boeing 777 zmizel v sobotu časně ráno místního času (v pátek SEČ) na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. Na palubě bylo celkem 239 osob; zhruba polovina cestujících byli Číňané.

ČTĚTE TAKÉ:

Telekomunikační gigant China Mobile, který má více než 770 milionů zákazníků, je největším poskytovatelem bezdrátového připojení na světě. Hledat mobilní telefony začal na žádost příbuzných některých cestujících i čínské vlády. Ale žádný z telefonů prý nebyl od zmizení letadla připojený do sítě.

"Naše mobilní sítě mají jistá omezení. Nedokážeme najít uživatele mobilních telefonů, pokud je vypnuli, anebo pokud je letadlo ve výšce nad deseti kilometry či v hlubokém oceánu," řekl činitel firmy, který si nepřál být jmenován.

ZTRACENÉ LETADLO - OTÁZKY A ODPOVĚDI

Zpravodajský server CNN sestavil přehled nejčastějších otázek v souvislosti se zmizením letadla a pokusil se na ně odpovědět.

  • KAM LETADLO ZMIZELO? V tuto chvíli se můžeme jen dohadovat. Oficiální oblast pátrání nyní pokrývá 90 000 čtverečních kilometrů včetně částí Thajského zálivu, Jihočínského moře, Malackého průlivu a Andamanského moře. A je-li něco pravdy na zprávě listu The Wall Street Journal, že letadlo letělo ještě čtyři hodiny poté, co ztratilo kontakt, pak může být ještě o stovky a možná i tisíce kilometrů dál - v oblasti táhnoucí se od Indie až po Austrálii. Pokud je to pravda, pak jen ta nejšťastnější z náhod by mohla pomoci pohřešované letadlo najít.
  • ODCHÝLILO SE Z TRASY? Možná, ale ne jistě. Některé zprávy letadlo umísťují stovky kilometrů od předpokládané trasy na Peking a úřady rozšířily oblast pátrání, aby tuto možnost zahrnuly. Ale stále prohledávají oblasti podél trasy letu. Velký problém je v tom, že identifikační transpondér letadla nefungoval, což znesnadnilo jeho zachycení na radarech. Odborníci z několika zemí zkoumají údaje z malajsijských radarů v naději, že se jim podaří upřesnit, kde letadlo zmizelo.
  • CO JE TO TRANSPONDÉR? Rádiový vysílač v kokpitu, který spolupracuje s pozemním radarem. Když přijímá radarový signál, vrací kód s pozicí letadla, výškou a volacím znakem. Řídící letového provozu používají tyto signály k určení rychlosti a směru letadla.
  • PROČ PŘESTAL VYSÍLAT? Transpondér je umístěný mezi piloty a může být vypnut jediným pohybem zápěstí. Ale bývalý kapitán letadla Mark Weiss míní, že kvůli životně důležitým informacím - a s nimi související bezpečnosti letadla - je vysoce nepravděpodobné, že by ho některý pilot vypnul. Bez černých skříněk - záznamu hovorů v kabině a letového záznamníku - je velmi těžké zjistit, kdo byl v kokpitu, a co přesně se stalo, dodal Weiss. Experti se v okolnostech možného vypnutí transpondéru rozcházejí. Někteří poukazují na něčí úmyslný zásah - například únosce. Jiní uvádějí, že anomálii může vysvětlit třeba katastrofální výpadek proudu.
  • A CO ČERNÉ SKŘÍŇKY? Odborníci pátrající po letadle by je zoufale chtěli získat. Letové záznamníky by jim poskytly jednak nahrávku hlasů z kabiny letadla a celou škálu technických dat o tom, co letadlo právě dělalo a jak si při letu vedlo. Problém je, že tato zařízení nedokážou vysílat signál o své pozici do příliš velké vzdálenosti. Takže dokud pátrací týmy nezúží prostor pro hledání letadla, záznamníky nenajdou - a ty tak nebudou moct přispět k objasnění této záhady.
  • MOHLO LETADLO NĚKDE PŘISTÁT? Jedna z teorií, kterou zvažují američtí činitelé, je taková, že letadlo mohl někdo unést pro pozdější použití. Proto je teoreticky možné, že někde přistálo na odlehlé dráze a je tam ukryté. TaTO teorie má ale mnoho nedostatků: Boeing 777 je velké letadlo, které na přistání potřebuje dráhu dlouhou alespoň kilometr a půl. Navíc se dá těžko představit, že by tak velké letadlo někam doletělo, aniž by zanechalo jakoukoli stopu na radarech.
  • NEMOHL BY PILOT JEDNODUŠE LETĚT "POD RADARY"? Teoreticky ano. Radar je zařízení na sledování nebe a nedosáhne až na zem. Vojenští piloti jsou cvičení, aby toho využili, když potřebují do nějaké země proklouznout nepozorovaně. Ale jejich letadla mají vybavení a zařízení, které jim pomáhá držet se při zemi a vyhnout se dosahu radarů. Nic z toho Boeing 777 pochopitelně nemá a piloti by neměli kontrolu, jestli jsou nebo nejsou na radarech vidět.
  • JAK FUNGUJE PÁTRÁNÍ? Zjednodušeně řečeno: úřady rozdělí velké plochy země na mnohem menší políčka v mřížce. Pak letadla a lodě propátrávají stanovené oblasti a vyřazují je coby kandidáty na místo zřícení letadla. Ve čtvrtek bylo do hledání zapojeno 43 lodí a 40 letadel z desítky zemí.
  • JAK MŮŽE LETADLO TAKHLE ZMIZET? Na to není snadná odpověď, když si člověk představí změť technologického vybavení v letadle včetně rádiového spojení na UHF a VHF frekvencích, automatické vysílače, GPS a počítačové komunikační systémy. Na druhou stranu nijak nepomáhá, že není známá trasa letu a oblast pátrání po něm pokrývá obrovskou plochu vody a řídce obydlených džunglí a hor.
  • PŘIPADÁ V ÚVAHU ÚNOS? TERORISMUS? CIA a FBI to nevylučují, ale upřímně řečeno, úřady toho v tuto chvíli nevylučují hodně.
  • A CO CHYBA PILOTA? Ta je nepochybně možná. Byl to například i případ letu společnosti Air France, který se v roce 2009 zřítil cestou z Brazílie do Paříže. Ovšem tehdy svou roli sehrálo i mechanické selhání a nepříznivé počasí, což nebyl případ letu 370.
  • TAKŽE MECHANICKÉ SELHÁNÍ? To je jedna z nejpravděpodobnějších možností. To, že se zatím nenašly žádné trosky, může naznačovat, že pilot nouzově přistál na moři a letadlo se později potopilo. Ale pořád ještě zbývá záhada nouzového signálu - žádný nebyl vyslán. To by ovšem nebylo možné, pokud by došlo k výpadku elektřiny, který experti rovněž zvažují.
ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz