Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Čip místo dálniční známky

Česko

  8:23
PRAHA - Vláda přišla s revoluční změnou na českých dálnicích. Chce, aby už od ledna 2009 dálniční známky nahradily speciální „digitální viněty“. Ty by fungovaly na principu palubních jednotek, které už dnes na dálnicích používají kamiony.

Elektronické „viněty“ (na snímku) by vysílaly signál na dálnici do mýtných bran. Tak by bylo možné zjistit, zda má auto zaplacený poplatek a kolik je aut v daném okamžiku na dálnicích. Majitel by přesto měl být anonymní. foto: ČTK

V praxi by čipy fungovaly takto: každý řidič osobního auta jedoucího po dálnici by musel mít v autě přístroj o velikosti krabičky od zápalek. Ten by se každý rok nabíjel podobně jako třeba mobilní telefon, ale na rozdíl od známek by se nemusel každý rok měnit. Řidiči aut by také na rozdíl od kamionů neplatili za ujeté kilometry. Výhody takové „elektronické dálniční známky“ by podle ministra dopravy Aleše Řebíčka byly hlavně dvě. Jednak by byla přenosná, což znamená, že by se dala používat v několika autech. Další výhodou by pak byla možnost přesně sledovat pohyb aut na dálnici. V případě zácpy by například světelné tabule mohly dopravu automaticky z dálnice odklonit.

Celý systém má ale ještě řadu otazníků. Tím hlavním je obava, že díky systému by bylo možné přesně monitorovat pohyb každého z řidičů. „Celý systém musí být anonymní, protože pokud ne, tak to opravdu hrozí Velkým bratrem,“ říká Václav Špička z Automotoklubu. Anonymitu už během včerejška slíbil také Řebíček. Podle něj se tak bude sledovat jen počet vozů na dálnici, a ne přestupky jednotlivých řidičů.

Dalším problémem zavedení digitálních „vinět“ je i to, že by se v podstatě jednalo o přímou zakázku současnému správci mýtného systému na českých dálnicích - firmě Kapsch. I proto se financováním celého projektu má zítra zabývat vláda. Pokud by vláda systém zavedla, jednalo by se o evropský unikát. Nikde jinde v EU se zatím elektronické „viněty“ ve větším rozsahu nepoužívají. Hlavním důvodem je to, že mýtný systém na dálnicích má pouze Česko, Rakousko a Německo.
Pokračování na straně 2

Mimo Evropu funguje takový systém podle informací společnosti Kapsch údajně v Santiagu de Chile, Melbourne a Sydney. Na zavedení takového systému by tak prý vydělal hlavně stát, který by nemusel každoročně tisknout známky. Jak řekl včera ministr Řebíček, ministerstvo nyní pracuje na posudku, který má rozhodnout, zda zavedení „vinět“ je, či není „jedinečným technickým řešením v rámci mýtného systému“. „Pokud je, bude osloven přímo Kapsch, pokud ne, bude tendr,“ dodal Řebíček. Mezi kritiky systému ještě donedávna patřil ministr vnitra Ivan Langer. Ten se bál především toho, že by bylo na dálnicích možné přesně zmapovat pohyb vozidla. Revoluce v autech