Dosavadní účet nehody belgického autobusu ve švýcarském tunelu je děsivý. Zemřelo 28 osob, z toho 22 dětí ve věku 11 a 12 let. Další 24 osob, opět převážně dětí, je zraněno, tři osoby jsou v komatu. Mrtví a zranění jsou převážně Belgičané, ale v autobuse cestovalo také deset Nizozemců (sedm zemřelo), jeden německý a jeden polský občan.
Mohou za nehodu řidiči?
Vyšetřovatelé nyní zkoumají kameru, která snímá dění v tunelu. Pomoci v pátrání po příčině tragédie by jim měla také pitva řidičova těla a průzkum havarovaného autobusu. Jednu příčinu už vyšetřovatelé vyloučili. Nehodu nezpůsobila vysoká rychlost.
PSALI JSME: |
Zbylé zůstávají. Řidiči, kteří oba při nehodě zemřeli, přicestovali do Švýcarska v pondělí a měli být odpočatí. "Manžel mi vždy před výjezdem volal, tentokrát to ale neudělal," řekla belgickým novinářům manželka jednoho z řidičů. Když se v noci vzbudila a manželův mobil byl hluchý, zjistila hroznou pravdu na internetu.
Utrpěl řidič náhlý zdravotní problém? Nebo měl autobus technické potíže? "Také je možné, že do nehody bylo zapojené další vozidlo," řekl švýcarský státní zástupce Olivier Elsig. "Silnice byla v dobrém stavu, na vozovce nebyla voda ani jiná tekutina."
Tunel postavili před deseti lety. Maximální povolená rychlost v něm je 100 km/h. Tu autobus tedy nepřekročil. Podle první analýzy najel bus s belgickými šesťáky, kteří se vraceli z lyžařského kurzu v Alpách, v dlouhém oblouku pravým předním kolem do obrubníku. A po 50 metrech narazil čelně do zdi na konci odstavného pruhu. Podle expertů nejsou autobusy na takovou srážku připravené, při povinných zkouškách se testuje odolnost proti mnohem častějšímu převalení na bok.
"Takovýto náraz může být smrtelný už při rychlosti 30 kilometrů v hodině. Dochází k velkému přetížení vnitřních orgánů, trhání srdce. Zvlášť orgánů v břišní dutině, srdce," řekl LN provozní ředitel společnosti Student Agency Miroslav Petrů.
Autobus byl vybavený bezpečnostními pásy, jenže se zdá, že děti nebyly připoutané. Na jedné z fotografií, která se objevila u jejich blogu, děti vesele pózují v zadní části autobusu a připoutané nejsou. Zákon přitom říká, že pokud autobus pásy má, musí je cestující použít. I to je předmětem vyšetřování.
"I když je člověk připoutaný, tak když se najednou autobus zastaví, tak orgány letí dál. Ale předpokládat, nebo prognózovat, jestli by někdo zemřel, či nikoli, do toho bych se nepouštěl. Považuji za zázrak, pokud někdo přežil," podotkl Petrů.