Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Co je to falešná akce a jak ji odhalit? Odpovídal zakladatel serveru Tescoviny.cz

Daniel Felix Hrouzek

UKONČENO

Nakupujete rádi v akcích? Měli byste si ale dát pozor na ty falešné, před kterými varuje nový server Tescoviny.cz. Ten monitoruje vývoj cen potravin a dalšího zboží v nedávno spuštěném e-shopu Teska. Co vedlo k založení 'hlídacího serveru', jak se při akcích supermarketů nenechat napálit a jak poznat seriózní slevu? Daniel Felix Hrouzek odpovídá na vaše dotazy od 12 hodin.

položených otázek: 17 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (31.7.2012 9:41) Keks
Upřímně - myslíte si, že falešných akcí v posledních dnech ubylo spíš kvůli vyřešeným dřívějším technickým problémům uvnitř Tesca, nebo se Tesco leklo vašeho projektu a přestalo dělat ty diskutabilní akce, protože se bojí medializace?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 11:54)
Zdravím všechny příznivce projektu TESCOVINY.cz a jsem docela rád, že je první otázka právě tohoto typu. V polovině července jsem byl na jednání se zástupci Tesco Stores, kde mi byly objasněny některé záludnosti systému, používaného na Tesco e-shopu. Byla také přiznána minimálně jedna velká chyba, díky které pravidelně docházelo k výskytu jednoho typu sporné akce. Tato chyba se teď už týden neprojevila, z čehož lze usuzovat, že byl problém nejspíš odstraněn. Sporné akce prý nejsou nikdy vytvářeny "ručně", což lze vzhledem k množství produktů docela pochopit. Pokud tedy Tesco může výskyt sporných akcí nějak ovlivnit, tak to z velké části bude postupným vyladěním systému, což je proces běžný u jakéhokoliv e-shopu.
OTÁZKA (31.7.2012 9:53) Scalex
Zdravím. Vyjádřilo se Tesco nějak k těm neoznačeným akcím? Tj. proč někdy výrazně zlevní nějaký výrobek, aniž by to využili k sebepropagaci, označili to za akci a nalákali tak do obchodů více lidí?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:07)
Také zdravím. Na zmíněné schůzce se zástupci Tesco Stores byl přítomný i specialista cenového marketingu, takže samozřejmě přišla řeč i na to, co v rámci projektu TESCOVINY.cz označuji jako "Slevy" nebo "Zlevněné zboží". Vyjádření ale bylo jen velmi okrajové, týká se totiž celkové cenové politiky společnosti, která mi samozřejmě rozkryta nebyla :-) Osobně mám dojem, že výrazné slevy mimo akce mohou také souviset se systémem e-shopu, který rozeznává jen jednu zvýhodněnou cenu a dokáže ji označit jako "akci".
OTÁZKA (31.7.2012 9:56) Barbe
Kolik času vám denně zabere monitoring?Máte na něj vlastní program?Uvažujete do budoucna i o dalších podobných projektech,např.na slevových serverech,kde nakupuje mnoho Čechů, a v případě různých pobytů není v mnoha případech "sleva" na místě?Děkuji za odpověď.
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:10)
Samotný monitoring mi nezabere vůbec nic, provádí ho plně automatizovaný program. Mou jedinou prací je tedy pouze kontrola získaných dat, která je velmi rychlá a jednoduchá. Slevové servery mě příliš nezajímají, ale jakmile se na tuzemském trhu objeví další e-shop některého z velkých řetězců, rád se do něj pustím :-)
OTÁZKA (31.7.2012 11:09) Eva
Dobrý den, zajímalo by mě, jak vás myšlenka založit server Tescoviny.cz vůbec napadla? A co si od toho slibujete?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:13)
Projekt TESCOVINY.cz vznikl vlastně díky tomu, že jsem začal na Tesco e-shopu pravidelně nakupovat. Viděl jsem, že celá řada produktů je "v akci" se sníženou cenou, ale nikde nebyla možnost zobrazit si všechny tyto akce pohromadě (dnes už e-shop tuto funkci má, zřejmě jsem přispěl k jejímu zprovoznění). Vytvořil jsem tedy program, který to dokáže a výsledky jsem začal vystavovat na veřejně přístupném webu. Během prvního týdne provozu jsem díky nashromážděné historii vývoje ceny u každého produktu zjistil, že některé "akce" jsou trochu podezřelé... No a od toho už byl jen krůček k tomu, začít na ně upozorňovat. Prakticky se tedy dá říct, že jsem TESCOVINY.cz vytvořil vlastně pro sebe :-), ale jsem samozřejmě rád, že myšlenka padla na úrodnou půdu.
OTÁZKA (31.7.2012 11:10) Alice
Dobry den, kdyz v Tescu takhle sledujete falesne akce, mate chut tam potom chodit nakupovat? A nepremyslel jste o tom monitorovat stejne i ostatni supermarkety?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:16)
Dobrý den, v Tescu nakupuji stále stejně často a rád, jako dříve (a to nejen on-line). Pokud se před každým nákupem poradím s webem TESCOVINY.cz, není se čeho bát :-) Ono těch sporných akcí zase není tolik, aby si na ně člověk prostě nemohl dát pozor. Stačí jen trochu přemýšlet.
OTÁZKA (31.7.2012 11:10) jana v.
Dobrý den, co si myslíte o označování rozmrazeného pečiva? Je to podle vás správné?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:17)
Dobrý den, označování rozmrazeného pečiva rozhodně není špatná věc. Myslím si, že zákazník má právo vědět, co přesně kupuje. A pokud někdo usoudí, že si rozmrazené pečivo nekoupí - tak je to jeho volba.
OTÁZKA (31.7.2012 11:12) Petr
Jak může zákazník, který jde nakupovat, tu falešnou akci poznat, aniž by se podíval třeba na váš server? Děkuji!
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:19)
Jednoduchá odpověď - nijak. Leda že by si sám vytvářel historii vývoje ceny svých oblíbených produktů například ručně do notýsku :-)
OTÁZKA (31.7.2012 11:15) Anna B.
Neplánujete nějak spolupracovat s webem ministerstva zemědělství Potraviny na pranýři a vytvořit společně komplexnější vhled do toho jaké potraviny a jak se v Česku prodávají?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:20)
Přiznám se, že mě tato myšlenka už napadla, ale žádné kroky jsem v tomto směru zatím nepodnikl. Pro zákazníky by to jistě bylo přínosné, takže se o to mohu alespoň pokusit.
OTÁZKA (31.7.2012 11:16) Anonym
Čím se vůbec živíte? Zabýval jste se cenami potravin už dříve?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:23)
Honosně řečeno pracuji jako programátor / analytik webových aplikací. S oblibou to zkracuji prostě na "dělám weby" :-) Konkrétně cenami potravin jsem se nezabýval, ale pokud berete projekt TESCOVINY.cz jako speciální druh prezentace výsledků data miningu, tak to je přesně to, co mě baví.
OTÁZKA (31.7.2012 11:17) Tereza
Co říkáte na kvalitu polských potravin? Koupil byste si je?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:29)
Myslím si, že nekvalitní potraviny mohou být i ty, které nejsou z Polska - jen třeba nejsou aktuálně tolik vidět, protože na ně ještě nikdo nepřišel :-( Při nákupu zboží (nejen potravin) neberu zemi původu jako rozhodující faktor, takže si myslím, že výrobky z Polska určitě čas od času nakupují, stejně jako z Německa, Dánska nebo Řecka. Samozřejmě pokud vím, že jeden konkrétní produkt daného výrobce je prostě svinstvo, tak si na něj dávám pozor. Ale to doufám každý! :-)
OTÁZKA (31.7.2012 11:19) Marki
Děkujeme za skvělou práci, myslím ale, že se v tom vyzná těžko člověk a spoustu času nad tím stráví, já sama používám selskýrozum a to , co potřebuji koupit si hlídám už třeba několik týdnů a ve chvíli, kdy se zlevní opravdu, tak beru, ale u jídla si dávám pozor, neberu hnusné sladkosti atd. a pro ně neprodejné zboží. Přesto moc děkuji, je to úctyhodná práce
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:34)
Děkuji za pochvalu. Váš přístup je naprosto správný, vážně bychom si měli dávat větší pozor při výběru toho, co jíme! Problém je, že naprostá většina populace se dnes dívá jen na cenu - čím levnější, tím lepší. Jenže u některých potravin pak člověk zjistí, že za tuhle cenu se nedají ani vyrobit, natož pak prodat... Čili v nich musí být něco, co v nich být nemá. Stačí prostě jen trochu přemýšlet a uvědomit si, že je lepší méně kvalitního (a tedy trochu dražšího) zboží, než hromada něčeho sice extrémně levného, ale zato hnusného. Slevy jsou fajn, ale s rozumem :-)
OTÁZKA (31.7.2012 11:21) Alois
Prohlédl jsem si váš web a to všechno sledujete Vy sám nebo Vám někdo pomáhá? A budete v tom pokračovat? díky za odpověd
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:36)
Už to tu dnes padlo - nejde o ruční práci, ale chytrý program, který se o všechno sám postará. Tím pádem není vůbec žádný problém v projektu TESCOVINY.cz pokračovat :-) Do budoucna navíc chystám několik příjemných a nebo aspoň zajímavých vylepšení, například upozornění e-mailem na konkrétní produkt v akci nebo aplikaci pro mobilní telefony. Máte se na co těšit!
OTÁZKA (31.7.2012 11:36) Fanda
V Tescu a ostatnich super hyper nakupuji jen zoufalci predrazene a nekvalitni zbozi !! Nastesti jeste zustaly mensi obchody a obchudky , kde ma prodejce (mnohdy i vyrobce )daleko bliz k zakaznikovi nez v tech odosobnenych halach a na kvalite zbozi je to dost poznat ! Vas web neznam - to neni nic proti, naopak, ale daleko prinosnejsi se mi jevi web http://www.potravinynapranyri.cz/ Kazdopadne at se dari ... Pekny den
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:40)
"Potraviny na pranýři" jsou bezvadný projekt, jeho účelem je ale něco trochu jiného, než o co se snažím já (TESCOVINY.cz se zaměřují na cenu, ne na kvalitu). Nicméně ohledně toho předraženého a nekvalitního zboží: je potřeba si uvědomit, že Tesco a další řetězce neprodávají jen potraviny. A pokud si mám vybrat, kde koupím například tablety do myčky nebo prací prášek, u kterých jaksi není nutné řešit faktory obvyklé u potravin, vyberu si podle ceny a servisu. A zejména ten servis je v případě Tesco e-shopu velmi příjemný.
OTÁZKA (31.7.2012 11:45) Konstantin
Dane, když jsi tescoviny dával dohromady, měl to být projekt pro širší veřejnost, nebo systém jen pro tvé nakupování? Nakupuješ přes e-shop Tesca i nadále? Byla reakce Tesca na tvůj projekt jen korektní, nebo i jiná? Díky za odpověď a držím palce i do dalších projektů...
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:48)
Ahoj :-) Jak už jsem tu psal, původně jsem si chtěl jen ověřit některé věci při mém vlastním nakupování. Ale když už člověk nějaká data má, měl by se o ně podělit, že... :-) V Tesco e-shopu samozřejmě nakupuji stále, nevlastním automobil a některé věci se mi prostě MHD tahat nechce. Reakce společnosti Tesco Stores byla velmi korektní a vstřícná, to říkám naprosto upřímně a nezaujatě. Po pravdě řečeno ona i negativní reklama je reklama (ačkoliv účelem projektu TESCOVINY.cz není být primárně negativní) a e-shop Tesco tak vlastně získal hezkou reklamu. Všechny odkazy z webu projektu vedou právě na Tesco e-shop, v tomto směru jsem zase já naprosto fér! Díky za podporu a ať se daří :-)
OTÁZKA (31.7.2012 12:18) Terez
Dobrý den, je to naprosto skvělý projekt! Konečně někdo technicky poukázal na to, co dělají všechny řetězce. Plánujete nějaké zlepšení? Nějaké další vychytávky?
Daniel Felix Hrouzek: (31.7.2012 12:51)
Dobrý den, jsem rád, že se Vám projekt líbí. Ano, všechny řetězce si s cenami hrají podle svého a hrát si asi budou stále, důležité je "donutit" zákazníky, aby si cen více všímali - a právě o to se snažím. Další vylepšení a vychytávky jsou samozřejmě v plánu, z těch největších to rozhodně bude mobilní aplikace: v kamenném obchodě si vyfotíte čárový kód zboží a obratem získáte nejen historii jeho ceny, ale i všechny ostatní informace z Tesco e-shopu. To by mohlo být praktické, ne? :-)