Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Co může za požáry autobusů?

Česko

  9:07
PRAHA - Třikrát během posledních čtrnácti dnů hořel v Praze během jízdy městský autobus. Vyšetřovatelé hasičů a Dopravní podnik teď analyzují, zda je to jen náhoda.
autobus MHD - ilustrační foto

autobus MHD - ilustrační foto foto: Lidové noviny

Na internetovém serveru Aréna, který se věnuje problematice dopravy, je vypsána anketa na téma, proč v Praze poslední dobou tak často hoří autobusy.  Lidé spekulují o nejrůznějších příčinách. Objevuje se mezi nimi systémová chyba. špatná práce v garážích, dokonce msta propuštěných pracovníků či důsledek transformace Dopravního podniku.

Světem vládne náhoda, myslí si většina hlasujících. Nejvíce hlasů -přes 36 procent - totiž bylo právě pro náhodu. Výsledky ankety tak korespondují se závěry analýzy Dopravního podniku a s vyšetřováním hasičů. „Je to skutečně zvláštní, že se to stalo tak rychle po sobě, ale je to jen náhoda. Ty případy spolu nesouvisejí,“ potvrdil ředitel oddělení vyšetřování požárů pražských hasičů Vít Pernica.

 Ve všech případech byly příčinou technické závady. Ale jednalo se o autobusy různého stáří i různého typu. „Jediné, co ty případy spojuje, je jejich majitel, Dopravní podnik,“ dodal Pernica. Dopraváci tvrdí, že nic nezanedbali. Technici podniku podle ředitele marketingu a komunikace Jana Svobody autobusy kontrolují každé tři dny.

Po každých 15 tisících kilometrech následuje hloubková kontrola technického stavu. Zda je vše v pořádku, zjišťuje alespoň zběžně každý den také každý řidič, který autobus přebírá. Přesto jsou někteří řidiči autobusů nyní trochu nervózní.

„Kdybych byl řidičem autobusu a seděl v něčem, co hoří, taky by mě to znepokojovalo. A chápu, že i cestující mají obavy,“ sdělil předseda odborové rady Dopravního podniku Jiří Obytko. Podle něho analýza, kterou si nechalo zpracovat vedení podniku, vyloučila systémovou chybu či zanedbání údržby. Většina řidičů prý proto situaci vnímá pragmaticky jako smůlu, jež se už asi nebude opakovat.

Hasiči navíc uklidňují Pražany, aby se nebáli autobusem cestovat. „Když hoří autobus, vypadá to nebezpečně. Ale ve skutečnost je požár paneláku mnohem nebezpečnější,“ zdůraznil Pernica s tím, že vloni v Praze hořelo 273 dopravních prostředků.

Neobvyklou četností poruch autobusů se bude zřejmě zabývat dopravní výbor zastupitelstva hlavního města. „Budeme požadovat od podniku informace, jak se to mohlo stát. Podle mne je na místě prošetřit i to, zda za poruchy nemůže velký tlak na úspory v dopravním podniku,“ řekl člen dopravního výboru a zastupitel Jiří Witzany.