7. března 2012 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Pražská nádraží? Hlavně
je nenechat developerům

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Masarykovo nádraží | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Masarykovo nádraží | foto: ČTK
PRAHA Jak lze využít pražská nádraží nebo jak mohou železniční budovy oživit celé městské čtvrti ukazuje výstava Pražská nádraží ne/využitá, která je ode dneška k vidění v pražské Galerii Jaroslava Fragnera. Na výstavu, která potrvá pouze do 13. března, naváže mezinárodní konference o obnově a využití pražských nádražních budov.


Výstava má tři části. V jedné jsou k vidění studentské projekty, které se už několik let věnují přeměně nákladového nádraží Žižkov. V další části expozice se na velkým panelech s popiskami a fotografiemi mohou zájemci seznámit s historií a současností nejznámějších pražských nádraží - hlavního, smíchovského, bubenského, žižkovského, vršovického nebo Masarykova.

"Asi nejzajímavější je část, ve které prezentujeme developerské projekty, které mají území nádraží proměnit," řekl Matěj Stropnický, jeden z organizátorů výstavy a člen sdružení Tady není developerovo. Developerské projekty na přeměnu nádražních prostor jsou prezentovány na televizních obrazovkách bez jakýkoliv komentářů. "Ať si každý představí, co tam má být, co tam může být, co by tam mohlo být," uvedl Stropnický.

Mezinárodní konference na magistrátu

O tom, jak dlouhodobě udržet nenahraditelné nádražní budovy, které ztratily svou dopravní funkci, budou jednat i účastníci konference na pražském magistrátu. Konference s mezinárodní účastí začne 8. března.

Organizátoři výstavy i konference chtějí zvýšit povědomí veřejnosti o nevyužitých nádražích. "Nádraží jsou největší potenciální rozvojová území města. Je potřeba jim věnovat pozornost, ne je jen nechat developerům, aby si z nich udělali cokoliv," uvedl Stropnický. Podle něj je cílem developerů pouhý zisk pro ně samotné, ne přidaná hodnota pro město a její obyvatele.

Žižkovské nádraží

"Naše hlavní město v současnosti prochází velmi dynamickým, ale z urbanistického i architektonického hlediska často sporným vývojem. Ohrožený objekt Nákladového nádraží Žižkov je jedním z příkladů," připomněl Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového dědictví dlouhodobou kauzu žižkovského nádraží, které by se mělo stát kulturní památkou. Někteří označují budovu za jedinečnou ukázku meziválečné industriální architektury, jiní poukazují na její obrovské rozměry, které jsou ve statutu památkové péče nevyužitelné, neudržitelné a v podstatě ochranu vylučují. Pokud ministerstvo kultury neprohlásí nádraží za kulturní památku, je jeho demolice a možnost, že na jeho místě povede nová komunikace, více než pravděpodobná. Ministerské rozhodnutí se ale stále odkládá.


ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz