22. dubna 2011 11:08 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

ČSSD utratila stamiliony za kampaň.
Finanční stropy chce zavést všem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 26Diskuse
Zleva Lubomír Zaorálek, Bohuslav Sobotka a Michal Hašek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zleva Lubomír Zaorálek, Bohuslav Sobotka a Michal Hašek. | foto: ČTK
PRAHA ČSSD navrhuje zavést strop nákladů na předvolební kampaně. Omezena by měla být také výše sponzorských příspěvků stranám a počet billboardů.

Sociální demokraté seznámí s předlohou další parlamentní politické strany a nejpozději o prázdninách chtějí podat v Senátu novelu příslušného zákona, řekl novinářům po zasedání stranického grémia předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Kolik stály předvolební kampaně

Strany by mohly podle sociálních demokratů spotřebovat v roce sněmovních voleb nejvýše 80 milionů korun, do nichž by se nezapočítávaly například platy zaměstnanců a pronájmy. Podle Sobotky jde o to, aby strany částku neobcházely. Pro platby kampaně by strany musely používat transparentní účet a při nákupu inzerce využívat ceníkové nebo průměrné ceny.

Bigboardy a billboardy by sociální demokraté zakázali buď úplně, nebo by jich povolili využít omezený počet. Strany by musely zveřejnit seznam míst, na kterých je mají. Do dvou měsíců od voleb by strany musely předložit sněmovními kontrolnímu výboru zprávu s náklady na kampaň.

Předvolební kampaň ČSSD

Jednotliví dárci by mohli dávat stranám podle představ ČSSD ročně celkem nejvýše dva miliony korun a firmy čtyři miliony korun. Podle Sobotky je cílem omezení to, aby strana nebyla závislá jen například na jedné společnosti. "Strany by se neměly dostávat do závislosti na donátorech," zdůraznil. Pokud by chtěl někdo přispět více, peníze by putovaly na účet ministerstva financí, které by potom peníze dělilo mezi strany poměrně podle výše státního příspěvku na činnost.

Kdo sponzoruje strany

Hospodaření dvou nejsilnějších politických stran ČSSD a ODS skončilo loni vysokými ztrátami, obě se také po nákladních předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně podle výroční finanční zprávy zhruba 270 milionů a ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS. Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.

Lidovky.cz, ČTK
  • 26Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.