Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Cyklistika a design? Odpovídali zakladatelé Festky

Michael Moureček a Onřej Novotný

UKONČENO

Michael Moureček a Ondřej Novotný před několika lety řešili problém, chtěli si pořídit profesionální kolo na míru, takové, které by odpovídalo jejich představám, však nesehnali. A tak v roce 2010 vznikla v pražské garáži firma Festka, nejdříve orientovaná na trendy trh "fixies", dnes výrobce těch nejvyspělejších závodních kol, které zákazníkům navrhnou a postaví přímo na míru. Nedávno se Moureček s Novotným vrátili z veletrhů v USA i Německu, kola Festka seženete i Kanadě, nebo Hong Kongu. Zajímá vás fundraisingový Projekt 200? Jak se na česká kola dívají v zahraničí?

položených otázek: 30 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (2.4.2013 13:46) Pavel
Ahoj, zajímalo by mě, jak se v Česku prodávají fixky. Není to tak, že si je většina lidí staví sama doma po garážích? Jinak vám gratuluju k perfektní práci, sledoval jsem vaši prezentaci na North American Handmade Bicycle Show.
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:36)
Ahoj Pavle, fixie kola (s pevným převodem) si opravdu lidé rádi staví sami doma, začnou jezdit, získají první zkušenosti, narazí na limity kola. Pak si nechají kolo postavit a nebo si pořídí jiné kvalitnější. Lidé co začali na podomácku předělaných kolech buď zjistili, že to není pro ně a nebo jízdě na kole propadli a nechají si postavit nové kolo.
OTÁZKA (2.4.2013 13:48) Pavel
Hodně kol osazujete komponenty Cinelli. Máte z Itálie na vaše kola a rámy nějakou zpětnou vazbu?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:37)
Ano máme klienty i z Itálie a hlavně máme dobré vztahy s Italskými výrobci komponentů, ocelových trubek atd. Naše kola se čas od času objeví na jejich webech, což bereme jako uznání naší práce.
OTÁZKA (2.4.2013 13:56) thx
Jaké jsou přednosti vašich rámů oproti srovnatelným rámům (stejný materiál, ruční výroba v ČR, dlouholeté zkušenosti a kvalita ověřená závodním nasazením) českých výrobců, které stojí méně než polovinu?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:39)
Na tuto otázku asi nedovedeme přesně odpovědět, protože nevíme o nikom kdo by v ČR vyráběl rámy ze stejného materiálu a stejnou technologií. Můžeme mít teoreticky stejný základ (stejná kvalita vlákna), ale to jak se s vláknem nadále pracujeme je velmi odlišné a má to zásadní vliv na finální výsledek.
OTÁZKA (2.4.2013 14:01) Kontramatka
Jaký bude další osud Motolu Chrom? Bude k vidění někdy na dráze?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:40)
Až se budou pořádat nějaké závody na dráze pro veřejnost, tak ho určitě projedeme. Kolo zůstane v naší sbírce.
OTÁZKA (2.4.2013 14:06) Kontramatka
Kolik lidí si koupilo Festku Pascal a jak jsou s ní spokojení? Líbí se mi váš minimalismus i při stavbě horských kol.
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:42)
Pascal byl náš první koncept, podobně jako je nyní Motol. Tyto kola mají především zaujmout a otestovat trh. Na kole, pokud ho neprodal, jezdí náš bývalý kolega p. Hrubý.
OTÁZKA (2.4.2013 14:20) Sroubovak
Ahoj. Vase kola se mi moc libi, zvazuju koupeni karbonove silnicky. Proc bych si mel koupit zrovna vase kolo a ne treba od Specialized?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:53)
Ahoj, Šroubováku, díky za tuhle otázku. Nemá smysl zacházet do detailních technických porovnání, od toho jsou testy a zkušenosti jezdců. Jen stručně na rozdíl od ostatních výrobců, kteří produkují velké množství kol Vás takříkajíc vtáhneme do děje (pokud o to stojíte). Od začátku do konce s Vámi průběžně konzultujeme různé aspekty stavby a vy máte možnost téměř vše ovlivňovat. Výsledné kolo je tak z velké části Vaše dílo, vy pak přesně víte proč na kole máto to či ono. Vždy klientovy stavíme kolo, které potřebuje, nejsme omezeni téměř ničím - u ostatních výrobců velmi často nemáte možnost ovlivnit ani základní parametry jako je délka klik či tvar řidítek. Neřekneme Vám, že letos děláme kola červená a modré které jste chtěl se dělalo loni. Je to jako u krejčího, když si necháte šít oblek na míru a nebo zvolíte konfekci.
OTÁZKA (2.4.2013 14:26) Patnáctka (klíč)
Na jakých modelech jezdíte vy dva?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:54)
Jezdíme na kolech, která je potřeba testovat, takže se to velmi často mění. Ale jinak máme v portfoliu kola pro každou příležitost. Vyloženě “osobní” kolo nemáme je to trochu jako s tou pověstnou kovářovo kobylou.
OTÁZKA (2.4.2013 15:42) Karel
Máte v nabídce MTB? Chystáte něco? Děkuji za odpověď. Karel
ODPOVĚĎ (3.4.2013 13:55)
Dobrý den, Karle, děkujeme za otázku. MTB rámy máme v nabídce v oceli pro 26”, 27,5” i 29” kola. Karbonové modely chystáme na příští rok - nemají tak velkou prioritu, protože o ně není velký zájem. Soustředíme se momentálně na krosová kola.
OTÁZKA (2.4.2013 16:54) Hostivít
Zdravím, na Vaší kostře na obrázku jsem si všiml, až nesmyslně silného profilu trubky za předním kolem, která je nejméně namáhaná. Naopak trubka pod sedlem, která je nejvíce namáhaná je nejslabší. Řídíte se při návrhu kostry pevnostním výpočtem, nebo jen estetickým pocitem?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:00)
Dobrý den, není zřejmé z čeho usuzujete, že spodní rámová trubka je nejméně namáhaná a sedlová nejvíce. Nicméně, odpověď zní, že se řídíme výpočty, testováním atd. Vnější průměr nehraje roli, můžeme vyrobit trubku, která má při rozdílných průměrech stejné parametry - v tom je kouzlo kompozitních materiálů. V oceli toto možné není. Estetický pocit vnímáme jako zásadní, ale není nadřazený funkci.
OTÁZKA (2.4.2013 18:51) Aero and Spoke
Motol Chrom je nádherný, ale jeho cena taky (250 000,-). Mohli byste popsat, jak ceny vznikají? Díky
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:06)
Díky za otázku. Cena je dána cenou použitých materiálů. Konkrétně u kola Motol Chrom jsou to např. kola Rocket Wheels, kdy jedno stojí cca 50 tis., lak vyšel na více než 50 tis., jenom ložiska Ceramicspeed v kolech stojí více jak 10 tis. atd. Výsledná cena reflektuje kolo na které jen tak nenarazíte. Byť se lokálně mohou naše kola zdát drahá, tak z celosvětového pohledu patříme k levnějšímu průměru v segmentu ručně vyráběných kol. Pro příklad, za cenu jedné naší trubky se dá v Číně pořídit celý rám, který se následné v ČR prodávává na kolech ve vyšším cenovém segmentu...
OTÁZKA (3.4.2013 4:07) Petr C.
V Cesku mi chybi kvalitni a jednoduche trekingove kolo, neco jako Surly Disk Trucker. Planujete neco timto smerem? Dekuji, P.C.
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:10)
Dobrý den, jsme zakázková výroba, takže není problém objednat si u nás takové kolo. Za měsíc na výstavě v Londýně budeme dvě kola podobného zaměření prezentovat. S cenou ovšem asi nemůžeme konkurovat, protože nabízíme kola ručně a na míru vyráběná narozdíl od čínské produkce.
OTÁZKA (3.4.2013 8:46) qweq
Některé výtvory prý nejsou z vaší dílny, leč jsou tak prezentovány? co je na tom pravdy ?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:16)
Dobrý den, díky za informaci a otázku. Všechny naše výtvory jsou naše výtvory :). Možná se zdá, že vymyslet nové kolo je snadná věc, ale je to podobné jako se stavbou domu. Například, zedník Franta postavil Tančící dům, ale jenom díky architektovi je výsledek takový jaký je. Frantu klidně mohl nahradit Pepa a výsledek by byl stejný. Kdyby byl nahrazen architekt, výsledek je jiný případně by dům vůbec nebyl postaven. Například rám Pablo - v našich hlavách vznikla myšlenka na koncept kola inspirovaný slavnou osobností. Dalším procesem byl jako inspirace vybrán P. Picaso. Grafik Tomáš Hnida vytvořil design, my jsme vybrali a schválili výsledný design. Rozhodli o základním materiálu na stavbu rámu, komponentech a zapletených kolech. Rám svařil J. Hrubý, nalakoval M. Michálek atd. Všichni jsou uvedeni v rodném listě, kterým jsou naše kola vybavena.
OTÁZKA (3.4.2013 8:53) Gustav
Zdravim Vas chlapi! V Italii je v kazdem malem mestecku, alespon jeden "rámař", ktery stavi spickove ramy na zakazku a rocne udela cca 100 ramu a toto jej uzivi. Snad nikde jinde toto neni ve svete mozne. Povazujete se za podobnou firmu, co se tyce exkluzivity, nebo se spise chcete orientovat vice "celosvetove"? Kde jste nasli inspiraci k necemu takovemu co delate? Vim, ze je to zhruba jedno, ale Vy osobne co uprednostnujete Shimano, nebo Campu? Dekuji, pekny den a mnoho uspechu preji. gusto
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:21)
Dobrý den, Gustave, Více než v Itálii to tak, jak to popisujete funguje dnes v USA. Ano považujeme se za podobnou firmu, ale náš rybník je příliš malý a proto jsme od začátku chtěli do světa. Ve stručnosti, chtěli jsme si pořídit dobrá kola a nikdo nás nedokázal uspokojit. Začali jsme se vzdělávat, zjišťovat možnosti a to vše vedlo ke vzniku značky Festka. Dnes jsme tím pohlceni a strašně nás to baví :) Jedno to není :) My upřednostňujeme Sram. Děkujeme!
OTÁZKA (3.4.2013 9:06) Klára Franc
Michael Moureček s růžovým (mimochodem nádherným) kolem v lidovkách, koho by to překvapilo. Michale, jak moc ti je ve tvém oboru platné studium mělnické střední školy?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:25)
Ahoj Kláro, Mělník mi dal mnoho, mj. se teď dobře vyznám ve výkresech, a díky drcení latiny si stále ještě dokážu pojmenovat minimálně půlku obsahu salátové mísy.
OTÁZKA (3.4.2013 9:06) Pavel S.
Ahoj chlapi. Nechystáte se taky vstoupit do "silniček"?
ODPOVĚĎ (3.4.2013 14:25)
Ahoj, Pavle, 90% naší produkce jsou silniční kola.